Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-10, 11:22
  #1
Medlem
Varför är etiskt f örhållningssätt nödvändigt där man s er individen bortom brottet? Vad händer om man inte gör detta? Detta är ett riktigt intressant ämne tycker jag. Hur ser ni på saken?

/Kalle
Citera
2017-01-10, 11:34
  #2
Medlem
Biochems avatar
a) Gör din egen hemläxa.

b) På grund av att människan är en produkt av sina erfarenheter, såväl negativa som positiva, och att enbart se till brottet är att förta värdet från ett helt liv.
Citera
2017-01-10, 11:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biochem
a) Gör din egen hemläxa.

b) På grund av att människan är en produkt av sina erfarenheter, såväl negativa som positiva, och att enbart se till brottet är att förta värdet från ett helt liv.

Vad händer om man inte ser bortom brottet när man arbetar med dom? Vad blir liksom effekten?
Citera
2017-01-10, 11:54
  #4
Medlem
Biochems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle098
Vad händer om man inte ser bortom brottet när man arbetar med dom? Vad blir liksom effekten?

Effekten uteblir eftersom man måste förstå hur en människa fungerar för att långsiktigt kunna förändra en människa.
Citera
2017-01-10, 12:06
  #5
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle098
Vad händer om man inte ser bortom brottet när man arbetar med dom? Vad blir liksom effekten?
Det blir väldigt lätt att straffa folk oproportionerligt och godtyckligt.

Det finns ju en idé som säger att man ska avrätta alla för nedskräpning och liknande. Det är en extremvariant av att inte se bortom brottet (även om i princip ingen tycker det i den utsträckningen).

Det blir också lättare att ta ifrån folk sin rätt att försvara sig rättsligt, vilket innebär att risken att man straffar oskyldiga blir större.
Citera
2017-01-10, 12:17
  #6
Medlem
Soluss avatar
Jag anser ju inte att straff är till för just bestraffning utan för att skydda samhället så för mig kvittar det vem som gjort det, bara denne inte har möjlighet att göra om det. Således tycker jag att Sveriges rättssystem är helt käpprätt åt skogen.
Citera
2017-01-10, 12:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biochem
Effekten uteblir eftersom man måste förstå hur en människa fungerar för att långsiktigt kunna förändra en människa.

Riktigt intressant. Jag vill läsa vidare om detta. Har du någon länk till någon källa?
Citera
2017-01-10, 13:12
  #8
Medlem
Effektivast och billigast är ju att förebygga brott. För att kunna göra det måste man kunna se under vilka förutsättningar brott begås, vad ledde fram till detta. Uppfostran, familj, utbildning, uppväxtmiljö, xxx? Då kan man se när man kanske behöver sätta in åtgärder i en ung människas liv. Eller något annat behöver göras. Brott, de flesta i alla fall, ska inte ursäktas. Men förklaringar och se orsakssamband är bra att få fram anser jag.
Citera
2017-01-10, 13:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle098
Varför är etiskt f örhållningssätt nödvändigt där man s er individen bortom brottet? Vad händer om man inte gör detta? Detta är ett riktigt intressant ämne tycker jag. Hur ser ni på saken?

/Kalle
Jag tycker det är en fullt relevant fråga.

För grövre brott förespråkar jag three strikes law. Jag tror att det är lättare för alla med tydlig lagstiftning där ingen behöver tvivla på konsekvenserna av att bli lagförd.

Dagens system där man tar stor hänsyn till brottslingarna fungerar inte i dagens internationaliserade samhälle, där nya kriminella grupper lär sig utnyttja varje svaghet i rättssystemen och systematiskt reser till de länder med lägst straffsatser.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback