Citat:
Ursprungligen postat av
nupp3
Hallå hallå!
...
Är det någon som har tips eller kan hjälpa mig med vad man kan hitta på hade jag varit oerhört tacksam!
Ha det bäst!
Idag finns det hur mycket inspiration och fakta som helst att tillgå på internet. Titta på YT-klipp, läs bloggar och recept. Läs på om redskap, råvaror och kryddor. Låt dig inspireras och bli nyfiken för att sedan gå in i köket och testa.
För mig har det alltid handlat om att våga prova på något nytt och att utveckla sig. Och det behöver inte vara några jättesteg utan det kan handla om något så enkelt som att slå sin första bea eller baka en levain från grunden. Eller om du tycker du är duktig på att göra en ok sås på köpefond så är nästa naturliga steg att koka din egen fond och göra sås på den.
Eller så kan det handla om att spåra in på t.ex det indiska köket. Läs, titta, lukta, smaka, krydda. Gå till en indisk restaurang och jämför med din mat. Om och om igen. Och när du tycker du är OK på det indiska köket så hoppar du vidare till t.ex det indonesiska
eller det persiska och börjar fundera på vilka influenser det köket har från det indiska. Vilka smaker är gemensamma.