• 1
  • 2
2017-01-10, 21:39
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nupp3
Hallå hallå!
...
Är det någon som har tips eller kan hjälpa mig med vad man kan hitta på hade jag varit oerhört tacksam!

Ha det bäst!

Idag finns det hur mycket inspiration och fakta som helst att tillgå på internet. Titta på YT-klipp, läs bloggar och recept. Läs på om redskap, råvaror och kryddor. Låt dig inspireras och bli nyfiken för att sedan gå in i köket och testa.

För mig har det alltid handlat om att våga prova på något nytt och att utveckla sig. Och det behöver inte vara några jättesteg utan det kan handla om något så enkelt som att slå sin första bea eller baka en levain från grunden. Eller om du tycker du är duktig på att göra en ok sås på köpefond så är nästa naturliga steg att koka din egen fond och göra sås på den.

Eller så kan det handla om att spåra in på t.ex det indiska köket. Läs, titta, lukta, smaka, krydda. Gå till en indisk restaurang och jämför med din mat. Om och om igen. Och när du tycker du är OK på det indiska köket så hoppar du vidare till t.ex det indonesiska eller det persiska och börjar fundera på vilka influenser det köket har från det indiska. Vilka smaker är gemensamma.
Senast redigerad av madtop 2017-01-10 kl. 21:41.
Citera
2017-01-11, 19:40
Medlem
nupp3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
Japp det är fruktansvärt illa. Sen vet jag inte om det är rätt väg att gå, i de flesta restaurangkök så har man en ganska begränsad meny. Man blir liksom inte bättre i matlagning om man står och gör samma plankstek 7 dagar i veckan.

Kanske restaurangen i högskolan hade varit något. Men då är vi mer i storköksmiljö, du lagar mycket olika mat men ingen a la carte.

Hade jag varit dig så hade jag nog köpt någon kurslitteratur inom ämnet. Börjat med lite klassiska rätter som täcker alla tillagningssätt. Lär dig grunderna och gå därifrån.

Vill man bli seriös så antar jag att det är grythyttan som gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Jobbade i kök efter det men jobbar med helt andra saker idag.
Lärde mig mycket på stället där jag jobbade gratis, det var ett lite "bättre ställe" så att säga.
Där gjordes allt från grunden, buljonger, såser o.s.v. Fanns inga såsbaser eller grillkryddor där kan jag säga.

Lycka till med vad du än bestämmer dig för att göra!

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vill man bli duktigare på smaker och köra mer freestyle, så är det trail and error som gäller.
Vilket betyder man stoppar ned nått i maten och ser vad som händer.
Och efter ett tag så kommer man klara av att smaka av rätter i huvudet innan man ens börjat.
Rädda såser som inte vill bli bra osv...

Så körde jag i början, fanns inget internet och morsans kokböcker var inte speciellt inspirerande.
Men har man som du kanske kört recept, så kan man kanske fortsätta med detta också, men man bör smaka av ofta så man får en hum om vad som händer efter var och en av ingredienserna som kommer i.
Själv kör man givetvis efter recept, speciellt på nya saker man aldrig gjort innan.

Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Idag finns det hur mycket inspiration och fakta som helst att tillgå på internet. Titta på YT-klipp, läs bloggar och recept. Läs på om redskap, råvaror och kryddor. Låt dig inspireras och bli nyfiken för att sedan gå in i köket och testa.

För mig har det alltid handlat om att våga prova på något nytt och att utveckla sig. Och det behöver inte vara några jättesteg utan det kan handla om något så enkelt som att slå sin första bea eller baka en levain från grunden. Eller om du tycker du är duktig på att göra en ok sås på köpefond så är nästa naturliga steg att koka din egen fond och göra sås på den.

Eller så kan det handla om att spåra in på t.ex det indiska köket. Läs, titta, lukta, smaka, krydda. Gå till en indisk restaurang och jämför med din mat. Om och om igen. Och när du tycker du är OK på det indiska köket så hoppar du vidare till t.ex det indonesiska eller det persiska och börjar fundera på vilka influenser det köket har från det indiska. Vilka smaker är gemensamma.

Vad tråkigt att höra om restaurangerna här, får hoppas det dyker upp några bättre snart!
Högskolan kanske hade varit något att få haka på och få bättre på grundkunskaperna, de är säkerligen inte omöjliga. Bra idé!

Med alla tips som jag fått verkar det koka ner till att bara fortsätta med det jag gör men kanske steppa upp mitt game. Ska införskaffa mig några böcker, bli noggrannare, smaka av och göra som ni föreslår, egna buljonger och annat från grunden och testa, prova och misslyckas! Stort tack för allas engagemang och att ni orkar ta er tid att hjälpa mig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in