• 1
  • 2
2017-01-09, 22:35
Medlem
nupp3s avatar
Hallå hallå!

För att försöka hålla mig kort och inte sväva iväg så börjar jag med en kort beskrivning om mig och min bakgrund och vad det är jag söker och hoppas på att kunna lära mig.

Jag är en snubbe som nyligen fyllde 25 år, bor och studerar i Halmstad och som alltid älskat mat och därför också lagat mycket mat. Dels för att min pappa är väldigt duktig i köket (ej kock) och har smittat av sig på mig och dels för att jag alltid tränat mycket och därmed behövt maten rent näringsmässigt. Jag vågar påstå att jag bland familj och vänner anses som duktig på att laga mat men vill alltså fortsätta utvecklas och har bestämt mig för att göra matlagningen till en av mina främsta hobbys.

Mitt intresse de senaste åren har skiftat mer åt själva skapandet och det kreativa i matlagningen och jag kan känna att jag träffat en "platå" där det är tråkigt att följa recept och använder dessa endast som en inspiration och "bas" för min matlagning. Men samtidigt känns det svårt att t.ex. veta vad som går bra ihop med vad om jag kör helt utan recept.. Exempelvis hur sötma kombineras med sälta, när är det fördelaktigt att fräsa kryddorna innan och när vill man ha i dem framåt slutet osv osv.

Det jag söker är alltså en djupare kunskap, en som jag märkt att jag har svårt att tillgodogöra mig på egen hand. Jag letar efter något sätt som kan ge mig en hjälp på traven och har funderat på att i princip gå till någon restaurang eller dylikt och fråga om man kan få vara "lärling" någon kväll i veckan.
Är det någon som har tips eller kan hjälpa mig med vad man kan hitta på hade jag varit oerhört tacksam!

Ha det bäst!

Sidenote - Mitt försök om ett kort inlägg gick sådär.
Citera
2017-01-09, 23:23
Medlem
flipflaps avatar
Utbilda dig.
Citera
2017-01-10, 02:45
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nupp3
Hallå hallå!

För att försöka hålla mig kort och inte sväva iväg så börjar jag med en kort beskrivning om mig och min bakgrund och vad det är jag söker och hoppas på att kunna lära mig.

Jag är en snubbe som nyligen fyllde 25 år, bor och studerar i Halmstad och som alltid älskat mat och därför också lagat mycket mat. Dels för att min pappa är väldigt duktig i köket (ej kock) och har smittat av sig på mig och dels för att jag alltid tränat mycket och därmed behövt maten rent näringsmässigt. Jag vågar påstå att jag bland familj och vänner anses som duktig på att laga mat men vill alltså fortsätta utvecklas och har bestämt mig för att göra matlagningen till en av mina främsta hobbys.

Mitt intresse de senaste åren har skiftat mer åt själva skapandet och det kreativa i matlagningen och jag kan känna att jag träffat en "platå" där det är tråkigt att följa recept och använder dessa endast som en inspiration och "bas" för min matlagning. Men samtidigt känns det svårt att t.ex. veta vad som går bra ihop med vad om jag kör helt utan recept.. Exempelvis hur sötma kombineras med sälta, när är det fördelaktigt att fräsa kryddorna innan och när vill man ha i dem framåt slutet osv osv.

Det jag söker är alltså en djupare kunskap, en som jag märkt att jag har svårt att tillgodogöra mig på egen hand. Jag letar efter något sätt som kan ge mig en hjälp på traven och har funderat på att i princip gå till någon restaurang eller dylikt och fråga om man kan få vara "lärling" någon kväll i veckan.
Är det någon som har tips eller kan hjälpa mig med vad man kan hitta på hade jag varit oerhört tacksam!

Ha det bäst!

Sidenote - Mitt försök om ett kort inlägg gick sådär.

Gör det! Så gjorde jag själv, jobbade gratis på kvällarna efter mitt vanliga jobb. Var en liten restaurang med en kock som hade väldigt god rennomé och hade jobbat på flera "finkrogar".

Välj restaurang med omsorg, annars slutar det med att du utbildar kocken.
Senast redigerad av JerryCotton 2017-01-10 kl. 02:48.
Citera
2017-01-10, 08:28
Medlem
skippers avatar
Jag förstår dig, jag är också på den nivån att kokböcker läser man i sängen, i köket försöker man tillämpa det man snappat upp från nattlektyren. Du är ung nog för att kunna göra smarta livsval så jag tycker din idé är bra. När jag var 19 och trodde att journalistyrket skulle passa mig så ringde jag upp ortens största tidning och frågade om jag fick hänga med de i två dagar. Det fick jag och sedan valde jag en annan karriär! :-D :-D

Jag har inhämtat mycket kunskap från böcker men känner att just tekniken haltar lite, se gärna min färska fråga om baconlindad kyckling.

Två böcker som hjälpt mig en hel del just med vad passar med vad är "Sylt&Marmelad" av Jan Hedh samt "Det godaste jag vet" av Lisa Förare Winblad. (Jag länkar till bokus här nedan)

Jag har hundratals matrelaterade böcker men dessa två går jag tillbaka till av en enda anledning, de har en liten ruta med något som Lisa kallar smakkamrater (vill jag minnas), där det står vad som passar ihop. typ: "Papaya fungerar bra med vanilj, etc etc".

Andra böcker som jag fortfarande hämtar kunskap i:
Kött, Håkan Fällman
Bröd, Jan Hedh

Samt Silverspoon, italiens svar på rutiga kokboken - den är helt grym!

http://www.bokus.com/bok/97891534400...daste-jag-vet/
http://www.smakprov.se/bok/sylt-och-.../9789151846415
http://www.adlibris.com/se/bok/kott-...-9789127117877
http://www.bokus.com/bok/9789151842592/brod/
http://www.bokus.com/bok/97807148624...-silver-spoon/
Citera
2017-01-10, 09:02
Medlem
nupp3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Utbilda dig.
Stort tack för tipset flipflap!

Kul att höra att fler faktiskt gått den vägen JerryCotton! Arbetar du som kock eller gjorde du det endast för kunskapen? Jag tänker mig att de kanske inte tycker det är intressant att ta in en om man inte tänker satsa på det som yrke. Men klart, gratis arbetskraft är nog ofta välkommet bland restauranger.

Tack så mycket skipper!
Får man av ren nyfikenhet fråga vad du arbetar med nu?
Precis det du skrev om "smakkamrater" är något jag saknar i min arsenal av kunskap och tekniker, ska definitivt kika vidare på de där böckerna. Vid första anblick verkade Lisa FWs bok väldigt intressant, också hennes förra "Matmolekyler".. Många bra helt enkelt.
Det brukar väl vara en bokrea i februari om jag inte missminner mig? Blir nog lagom till att CSN har hunnit in på kontot då också
Citera
2017-01-10, 09:09
Medlem
Bor du i Halmstad så har du tyvärr inga vettiga restauranger. Jag hade nog tagit kontakt med Stefan Holmström på L’Ecurie som ligger en bit utanför Halmstad.
Citera
2017-01-10, 09:20
Medlem
skippers avatar
Citat:
Tack så mycket skipper!
Nöjet är på min sida. Kom dock ihåg att någon kändiskock en gång skrev "Jobbar du som kock och inte har en egen restaurang vid 28 skall du byta branch"

Citat:
Jag hakade på IT-spåret när det började, så gammal är jag.

Citat:
Precis det du skrev om "smakkamrater" är något jag saknar i min arsenal av kunskap och tekniker, ska definitivt kika vidare på de där böckerna. Vid första anblick verkade Lisa FWs bok väldigt intressant, också hennes förra "Matmolekyler".. Många bra helt enkelt.

Ja, matmolekyler är väldigt bra, den läser jag om då och då, så mycket kunskap kan inte jag hantera längre helt enkelt. En enklare, men kemi/fysik bok är "Den tekniske kocken". Där tipsar de om kolsyrad mjölk som såklart testades till barnens förtjusning, min hustru, som torkade väggar, skåp och tak var mindre nöjd.

Citat:
Det brukar väl vara en bokrea i februari om jag inte missminner mig? Blir nog lagom till att CSN har hunnit in på kontot då också

Väl investerade pengar, en bok blir till skillnad mot det mesta aldrig outdated.

Lycka till med din satsning och fråga vidare så ofta du vill, glöm heller inte att vi såklart vill veta hur det går!

http://www.bokus.com/bok/97891722322...ander-i-koket/
Citera
2017-01-10, 09:23
Medlem
nupp3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
Bor du i Halmstad så har du tyvärr inga vettiga restauranger. Jag hade nog tagit kontakt med Stefan Holmström på L’Ecurie som ligger en bit utanför Halmstad.

Är det så illa? Jag tänker mig att det måste finnas någon restaurang eller dylikt som har okej kockar här som kan hjälpa mig en bit på vägen kanske. Sprang på en kock som höll i restaurangprogrammet på en gymnasieskola. Men kanske bara är att skita i? Dels hade det varit bra med något i stan för bekvämligheten då jag ej har bil.
Citera
2017-01-10, 09:31
Medlem
nupp3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Nöjet är på min sida. Kom dock ihåg att någon kändiskock en gång skrev "Jobbar du som kock och inte har en egen restaurang vid 28 skall du byta branch"

Jag hakade på IT-spåret när det började, så gammal är jag.

Ja, matmolekyler är väldigt bra, den läser jag om då och då, så mycket kunskap kan inte jag hantera längre helt enkelt. En enklare, men kemi/fysik bok är "Den tekniske kocken". Där tipsar de om kolsyrad mjölk som såklart testades till barnens förtjusning, min hustru, som torkade väggar, skåp och tak var mindre nöjd.

Väl investerade pengar, en bok blir till skillnad mot det mesta aldrig outdated.

Lycka till med din satsning och fråga vidare så ofta du vill, glöm heller inte att vi såklart vill veta hur det går!

http://www.bokus.com/bok/97891722322...ander-i-koket/

Haha bra motto! Men som tur är kommer jag endast ha detta som en (om än lite nördig) hobby.
IT-spåret är väl en alldeles utmärkt bransch att befinna sig i nu med en fortsatt stark exponentiell utveckling och tillväxt, med andra ord är det toppen att du är så pass "gammal"
Ännu en gång, stort tack för tipsen och det dyker säkerligen upp fler frågor och tankar som jag behöver er expertis för snart!
Citera
2017-01-10, 10:28
Medlem
Citat:
Är det så illa? Jag tänker mig att det måste finnas någon restaurang eller dylikt som har okej kockar här som kan hjälpa mig en bit på vägen kanske. Sprang på en kock som höll i restaurangprogrammet på en gymnasieskola. Men kanske bara är att skita i? Dels hade det varit bra med något i stan för bekvämligheten då jag ej har bil.

Japp det är fruktansvärt illa. Sen vet jag inte om det är rätt väg att gå, i de flesta restaurangkök så har man en ganska begränsad meny. Man blir liksom inte bättre i matlagning om man står och gör samma plankstek 7 dagar i veckan.

Kanske restaurangen i högskolan hade varit något. Men då är vi mer i storköksmiljö, du lagar mycket olika mat men ingen a la carte.

Hade jag varit dig så hade jag nog köpt någon kurslitteratur inom ämnet. Börjat med lite klassiska rätter som täcker alla tillagningssätt. Lär dig grunderna och gå därifrån.

Vill man bli seriös så antar jag att det är grythyttan som gäller.
Citera
2017-01-10, 13:04
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Stort tack för tipset flipflap!

Kul att höra att fler faktiskt gått den vägen JerryCotton! Arbetar du som kock eller gjorde du det endast för kunskapen? Jag tänker mig att de kanske inte tycker det är intressant att ta in en om man inte tänker satsa på det som yrke. Men klart, gratis arbetskraft är nog ofta välkommet bland restauranger.

Tack så mycket skipper!

Jobbade i kök efter det men jobbar med helt andra saker idag.
Lärde mig mycket på stället där jag jobbade gratis, det var ett lite "bättre ställe" så att säga.
Där gjordes allt från grunden, buljonger, såser o.s.v. Fanns inga såsbaser eller grillkryddor där kan jag säga.

Lycka till med vad du än bestämmer dig för att göra!
Citera
2017-01-10, 17:54
Medlem
klybans avatar
Vill man bli duktigare på smaker och köra mer freestyle, så är det trail and error som gäller.
Vilket betyder man stoppar ned nått i maten och ser vad som händer.
Och efter ett tag så kommer man klara av att smaka av rätter i huvudet innan man ens börjat.
Rädda såser som inte vill bli bra osv...

Så körde jag i början, fanns inget internet och morsans kokböcker var inte speciellt inspirerande.
Men har man som du kanske kört recept, så kan man kanske fortsätta med detta också, men man bör smaka av ofta så man får en hum om vad som händer efter var och en av ingredienserna som kommer i.
Själv kör man givetvis efter recept, speciellt på nya saker man aldrig gjort innan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in