Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-18, 19:05
  #289
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popademos
Huff. Dags att utbilda sig inom data ser jag.
90k efter skatt, MAX. KNEGARE = mycket timmar.


Om jag inte minns fel så har jag flr mig att ingångalönerna för nyexaminerade i silicon valley ligger nånstans runt 110 000 - 150 000 US plus bonus, lite beroende på hur bra på man är på att förhandla.

I Sverige så ska man vara glad om man får en ingångslön runt 450 000 sek.

Men ah, det är nog inte dumt att utbilda sig oavsett vad man tjänar i lön, för IT är framtiden, nu mer än någonsin.. Marknaden kommer snart styras helt digitalt och vill man vara med på guldtåget även om det är längst bak så är det läge att hoppa på. Just nu är det lungt, men snart är det försent
__________________
Senast redigerad av HejFrans 2022-12-18 kl. 19:35.
Citera
2022-12-18, 21:33
  #290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Om jag inte minns fel så har jag flr mig att ingångalönerna för nyexaminerade i silicon valley ligger nånstans runt 110 000 - 150 000 US plus bonus, lite beroende på hur bra på man är på att förhandla.

I Sverige så ska man vara glad om man får en ingångslön runt 450 000 sek.

Men ah, det är nog inte dumt att utbilda sig oavsett vad man tjänar i lön, för IT är framtiden, nu mer än någonsin.. Marknaden kommer snart styras helt digitalt och vill man vara med på guldtåget även om det är längst bak så är det läge att hoppa på. Just nu är det lungt, men snart är det försent

Och hur dyrt är det att leva i San Francisco jämfört med Sverige?
Citera
2022-12-18, 22:05
  #291
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Och hur dyrt är det att leva i San Francisco jämfört med Sverige?
Särskilt boendekostnaden är mycket högre, säkert 4-5x av den svenska. Men man kan ändå spara mer pengar "at the end of the day" när man har 3x så hög lön.
Citera
2022-12-18, 22:48
  #292
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Särskilt boendekostnaden är mycket högre, säkert 4-5x av den svenska. Men man kan ändå spara mer pengar "at the end of the day" när man har 3x så hög lön.

Nu har jag inte gjort någon gedigen efterforskning, men säg att du har en årslön på $110,000 så blir det ca $75,800 efter skatt.
Din månadslön är då ca $6,300 i en stad där hyran på en lägenhet verkar ligga runt $3-4,000.
Efter övriga kostnader som transport, mat, elektricitet m.m. blir det ju inte sådär jättemycket över i plånboken.
Ingen större skillnad jämfört med att bo i Stockholm t.ex.

Snålar man med allt det andra kan man såklart spara undan en slant, men jag skulle säga att detsamma gäller i Sverige.
Min poäng är att många ser med rosaskimrande glasögon på lönerna i andra länder utan att ta levnadskostnaden i beaktande.
Citera
2022-12-20, 01:19
  #293
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonatan36
Vad behövde du har för kvalifikationer för att landa det jobbet? Utbildning? efarenhet?

Jag gjorde en Bachelors Degree i Computer Science i USA. Fick jobbet som en "new grad" så ingen tidigare erfarenhet förutom två 3-månader internships som jag gjorde under somrarna när jag pluggade.
Citera
2023-08-18, 15:23
  #294
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crystalii
Fullstackutvecklare med drygt 2 års arbetslivserfarenhet, tjänar 35k innan skatt. Jobbar med de flesta programmeringsspråk, mest med Swift, Kotlin, Javascript men även .NET och Java. Har en ingenjörsutbildning från universitet, men dock inte inom något IT-relaterat så jag är självlärd från mina yngre år.

Har nytt jobb nu med en lön på 47500. Det finns fortfarande väldigt mycket jobb där ute, så ge absolut inte upp. I mitt nya jobb kommer det vara mycket React och Kotlin backend.
Citera
2023-08-22, 17:26
  #295
Medlem
myrdals avatar
10 års erfarenhet. Jobbar remote. Har nyligen gått tillbaka till att vara heltidsanställd istället för konsult pga konjunkturen och säkerheten. Tjänar en bit över 70.
Citera
2023-08-23, 05:40
  #296
Medlem
Har 7 års erfarenhet och jobbar i USA. Jobbar som en sk. tech-lead över ett par produkter. Tjänar 180k + 100k i aktier. Jobbar i golang och lite react.
Citera
2023-08-23, 12:50
  #297
Medlem
roleones avatar
Bytt jobb hyfsat nyligen. Jobbar som chef för ett utvecklingsteam. Har mer än tio års arbetslivserfarenhet. Tjänar i runda slängar 90 000 sek i månaden innan skatt remote från Sverige.
Citera
2023-08-23, 13:41
  #298
Medlem
Jag är egenkonsult. Drar ca 1100-1200 i timmen ex moms. Motsvara ca 130k i lön för en anställd
Citera
2023-11-01, 01:31
  #299
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roleone
Bytt jobb hyfsat nyligen. Jobbar som chef för ett utvecklingsteam. Har mer än tio års arbetslivserfarenhet. Tjänar i runda slängar 90 000 sek i månaden innan skatt remote från Sverige.

Har du några tips för en som är lite sugen på att kika på alternativ till arbete hos ett utländsk företag remote från Sverige? Vill ändå arbeta full remote så varför inte.

Är fullstack med tyngd i .NET och ca 6 års erfarenhet för att ge lite kontext.
Citera
2023-11-01, 20:37
  #300
Avstängd
Jag jobbar svart.

Har gjort en del saker som tex appar, hemsidor, och skadliga koder.
Förra året gjorde jag en "darknetsida" till några killar och jag sa jag skulle ha 30k för det.
Det vanliga där dom skulle sälja droger osv och ha kryptobetalning.
Efter 1.5 månads arbete var dom nöjda men jag frågade dom om säkerheten, om dom visste hur dom skulle hosta sidan och så, och det visste dom tydligen.

Dom hade en hel del besökare under tiden dom var uppe, men efter nästan ett år så hade dom stängt ner och åkt dit då dom blev spårade av polisen.
Är ganska säker på att dom INTE visste hur dom skulle hosta sidan och att det var därför dom åkte fast.

Hänger på en del forum och får förfrågningar om att göra saker, men allt för ofta tycker folk man är för dyr.
Förra veckan var det en som ville ha en custom FUD RAT och krypter.
Jag sa jag kde ficka det för 2500 på nån dag och då skrattade han och sa: " 2500? Kan få samma sak för 300kr på hackforums".
Han förstod nog inte att sånt som säljs offentligt är skit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback