Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-28, 14:55
  #121
Medlem
roleones avatar
Jobbar numera i en större stad, dock inte någon av storstäderna. Egenkonsult. Mellan 800 och 1300 per timme beroende på uppdrag.

~10 år professionell erfarenhet, ~15 år programmering. Jobbar med devopsfrågor, agil utveckling, arkitektur och skriver kod i det språk som bäst löser problemet.
Citera
2019-07-30, 00:39
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roleone
Jobbar numera i en större stad, dock inte någon av storstäderna. Egenkonsult. Mellan 800 och 1300 per timme beroende på uppdrag.

~10 år professionell erfarenhet, ~15 år programmering. Jobbar med devopsfrågor, agil utveckling, arkitektur och skriver kod i det språk som bäst löser problemet.

Fast du jobbar inte i Stockholm, du har inte koll på lönerna här.

Kollar man sidor i utlandet så får man viss hum om lönerna.

https://www.nigelfrank.com/322300/fu...ocus-stockholm
__________________
Senast redigerad av K0dare 2019-07-30 kl. 00:43.
Citera
2019-08-01, 17:25
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
Haha ja. Utvecklingssamtal med i princip alla utvecklare brukar mynna ut i att de vill fortsätta koda. Har bara träffat en som ville gå chefsvägen med personalansvar och allt vad det för med sig.

Koda är bara en liten bit av kakan. Mycket arbete innefattas av att fånga upp kravbilder, systemera mm också vilket innebär att den som tar större ansvar för en lösning kan tjäna klart mycket mer än en kodapa.
Citera
2019-08-04, 20:34
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Koda är bara en liten bit av kakan. Mycket arbete innefattas av att fånga upp kravbilder, systemera mm också vilket innebär att den som tar större ansvar för en lösning kan tjäna klart mycket mer än en kodapa.

Så är det såklart. En arkitektroll eller liknande ger mer. Min poäng var att det var jag träffat väldigt få utvecklare som vill ta på sig en ren chefsroll med mer personalansvar utan de flesta verkar föredra andra arbetsuppgifter.
Citera
2019-08-04, 20:38
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
Så är det såklart. En arkitektroll eller liknande ger mer. Min poäng var att det var jag träffat väldigt få utvecklare som vill ta på sig en ren chefsroll med mer personalansvar utan de flesta verkar föredra andra arbetsuppgifter.

Precis - brukar ofta vara halvlyckade utvecklare som väljer att ta steget till personalansvar eller växlar till projektledning eller att bli produktägare.

Jag noterade bara att medan chef/personalansvar är en väg uppåt medan designansvar är en alternativ väg för den duktige att fylla upp plånboken lite extra och fortfarande vara utvecklare.
Citera
2019-08-15, 15:00
  #126
Medlem
2 års erfarenhet, jobbar fullstack dock ej kunskap på allt än, learning by doing. Tjänar 34k.
Citera
2019-08-19, 11:45
  #127
Medlem
kaks avatar
Programmerar i framförallt C++ för 65K i månaden.
Citera
2019-08-22, 15:13
  #128
Medlem
OurFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iottan
Stort grattis.Har du råd till någon som vill programmera, få mer fritid och starta eget om några år och kanske även flytta utomlands - vilket språk osv ska man satsa på, har du några tips?

Om man vill starta eget är det bra att ha ett kontaktnät. Konsultuppdrag får man antingen genom kontakter eller konsultmäklare. Har man inte så många kontakter måste man gå genom mäklare som tar mellan 10-20% av ditt arvode. Ibland måste man även gå genom mäklare även fast man har en del kontakter.

Svårt att svara på vilket språk du ska satsa på men Java eller C# är aldrig fel, finns alltid behov av detta.

Arvodesmässigt kan det skilja oerhört, konsultköpare betalar oftast mellan 800 och 1300 i timmen för en utvecklare men som alltid beror det på kompetensprofil, förhandlingsförmåga, bransch, och tur.

Jag har sett många inlägg i denna tråd att "sådär mycket/lite kan ingen tjäna" men om det är något jag har lärt mig så är det att lönespridningen är enormt stor och det finns ingen lön man "förtjänar", man får det man får och har du hög lön så grattis.

Källa: 20 års erfarenhet som utvecklare varav de 9 sista som egen konsult i Stockholm.

edit: stavning
Citera
2019-10-28, 13:36
  #129
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K0dare
Fast du jobbar inte i Stockholm, du har inte koll på lönerna här.

Kollar man sidor i utlandet så får man viss hum om lönerna.

https://www.nigelfrank.com/322300/fu...ocus-stockholm

Helt ärligt så har du ingen aning om vad jag har koll på och inte koll på. Jobbat i Stockholm till för inte allt för länge sedan. Lyckas någon få 60+ med bara fem år i bagaget, så good for them, men det tillhör absolut inte vanligheterna, ens i Stockholm.

Att det knappast kvalificerar som senior kvarstår dock, oavsett var man bor.
Citera
2019-12-29, 14:45
  #130
Medlem
rrpipers avatar
Ni som konsultar hur får ni uppdragen? Finns det andra företag som bara kan leverera dem enligt er profil? Utvecklare har ju oftast varken tid eller lust att marknadsföra sig själva. Men konsultande verkar helt klart vara enda sättet att få upp lönen i Sverige.
Citera
2019-12-29, 18:39
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roleone
Helt ärligt så har du ingen aning om vad jag har koll på och inte koll på. Jobbat i Stockholm till för inte allt för länge sedan. Lyckas någon få 60+ med bara fem år i bagaget, så good for them, men det tillhör absolut inte vanligheterna, ens i Stockholm.

Att det knappast kvalificerar som senior kvarstår dock, oavsett var man bor.

60k är inte ovanligt då snittlönen för utvecklare i Stockholm enligt statistik från ingenjörsförbundet är 55k. Så nej du verkar inte ha koll överhuvudtaget.
Citera
2020-08-02, 16:25
  #132
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K0dare
60k är inte ovanligt då snittlönen för utvecklare i Stockholm enligt statistik från ingenjörsförbundet är 55k. Så nej du verkar inte ha koll överhuvudtaget.

Fortsätt intala dig själv det om det gör dig lycklig. Det gör det inte mer sant.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback