Citat:
Håller helt med dig. Intressant hur synen på det här "hatet" mot AFC synliggör hur långt ifrån klacksupportrar och sittplatsfolk står ifrån varandra. Sittplatsfolket tycker det är vidrigt att sjunga hatramsor istället för att stötta sitt eget lag, men samtidigt förstår de inte bakgrunden till varför man protesterar mot AFC. De ser mest ett hat, och har man ingen närmre koll på vad som konstituerar en fotbollsklubb, ägarstrukturer och fansens roll i det så kan man förstå att de tycker det är motbjudande med hatramsor.
Klackfolkets protester mot AFC är på ren dagisnivå, de gör inte direkt reklam för supporterkultur för gemene man. Banderoller med gliringar hör till, ibland kan de vara roliga dessutom. Men att stå och skrika horungar i 90 minuter när IFK behöver energi från fansen är idiotiskt, man lägger sig på Södertäljeklubbarnas nivå. Någon/några slog även sönder AFC-supportrarnas minibuss. Klart man får tycka att de är löjliga, men det ger en inte rättigheten att inskränka deras frihet att åka och heja på sitt lag. Låt dem vara för fan.
En viss okunskap och AFC tycker jag också finns. Folk tror att Ryssholm är nån oligark som hänsynslöst kört över folk. Man får se lite mer nyktert på företeelsen AFC, de har aldrig haft några supportrar alls, och heller inga som lidit över att de flyttat till Eskilstuna, snarare tvärtom. City ville ha dit dem, medlemmarna röstade ja, och de själva ville hitta ett hem där de är välkomna. Win-win. Eskilstunaborna verkar vara glada av att få ett fotbollslag i eliten. Stor skillnad mot hur det gick till i Wimlbedon och Salzburg där lagen redan hade supportrar och historia, här börjar man om från ingenting.
Klackfolkets protester mot AFC är på ren dagisnivå, de gör inte direkt reklam för supporterkultur för gemene man. Banderoller med gliringar hör till, ibland kan de vara roliga dessutom. Men att stå och skrika horungar i 90 minuter när IFK behöver energi från fansen är idiotiskt, man lägger sig på Södertäljeklubbarnas nivå. Någon/några slog även sönder AFC-supportrarnas minibuss. Klart man får tycka att de är löjliga, men det ger en inte rättigheten att inskränka deras frihet att åka och heja på sitt lag. Låt dem vara för fan.
En viss okunskap och AFC tycker jag också finns. Folk tror att Ryssholm är nån oligark som hänsynslöst kört över folk. Man får se lite mer nyktert på företeelsen AFC, de har aldrig haft några supportrar alls, och heller inga som lidit över att de flyttat till Eskilstuna, snarare tvärtom. City ville ha dit dem, medlemmarna röstade ja, och de själva ville hitta ett hem där de är välkomna. Win-win. Eskilstunaborna verkar vara glada av att få ett fotbollslag i eliten. Stor skillnad mot hur det gick till i Wimlbedon och Salzburg där lagen redan hade supportrar och historia, här börjar man om från ingenting.
Jag skall väl tillägga att jag är "sittplatssupporter". Dock förstår dom flesta (förutom evenemangarna) hela grejen med AFC och hur man kan hata dom. Dock handlar det om hur det kommer till uttryck.
Jag menar hat kan ju komma ut verbalt på olika sätt, jag minns förr när vi mot t.ex. AIK vrålade "Ni har ingen spårvagn" och dom svarade med att vråla om t-banan.
Det var humoraktigt "hat". Att länge vråla om horungar är dock så uselt att det blir pinsamt.
AFC har ju dock "köpt" sig uppåt i seriesystemet via diverse samgåenden, det vore en annan sak om dom tagit en normal väg upp. Att dom sedan har medlemsavgifter på många tusen kronor och ett ytterst fåtal medlemmar som gör att det inte sker något riktigt medlemsmässigt är en annan sak.
Personligen är AFC och dess metoder i sig något jag vänder mig mot. Flytta en klubb och dessutom innan det tagit sig snabbt uppåt genom att gå in i andra. Det är ett beteende som jag föraktar och i den stora bilden fasar över sprider sig alltmer.
Citat:
Riktigt lågt och fegt av Göteborgarna att hoppa på deras ungdomar dessutom.
http://www.expressen.se/gt/sport/det-ar-hemskt-de-ar-mentalt-sjuka/
http://www.expressen.se/gt/sport/det-ar-hemskt-de-ar-mentalt-sjuka/
Givetvis total idioti att ge sig på bussen men med tanke på hur det låtit under matchen kanske dom skulle gett fan i att varva motorn och peka finger mot förbipasserande blåvitta med.
Sedan skall givetvis inte folk snedtända ändå men på artiklarna låter det som att bussen blev sönderslagen ungefär, det var EN spark.
Provocerar du på bortaplan får du ju skit och det var vad som hände även om jag tycker man kunde gett fan i dom plastfansen.
Citat:
Det var mycket värre förr. Det stängdes ju av motorvägsinfarter etc när vi åkte till Sthlm (var ju ungefär likadant när dom kom hit antar jag) t.ex. Det rensades folk från varenda bro över vägen för att undvika stenkastning.
Vi fick sitta utanför Helsingborg läääänge då det skulle rensas från folk längs infartsvägarna, det var en låst centralstation i Malmö... Listan kan göras lång. DIF bröt upp bortaläktarna på gamla och kastade asfalt/brädor, det har skjutit upp raketer på sittplats på Gamla gamla med.
Man har suttit i låsta vagnar på centralstationen för att det varit bråk.
Det var ju som sagt en stor säkerhetsapparat etc när folk kom hit med så vi var väl inte mycket bättre alla gånger. Det var BETYDLIGT värre förr.
Är det något gott som kommit med den rena firmakulturen är det att bråken nu hålls ifrån arenorna i stort sett helt.