2017-04-19, 10:43
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dj0h4nn3s
Håller helt med dig. Intressant hur synen på det här "hatet" mot AFC synliggör hur långt ifrån klacksupportrar och sittplatsfolk står ifrån varandra. Sittplatsfolket tycker det är vidrigt att sjunga hatramsor istället för att stötta sitt eget lag, men samtidigt förstår de inte bakgrunden till varför man protesterar mot AFC. De ser mest ett hat, och har man ingen närmre koll på vad som konstituerar en fotbollsklubb, ägarstrukturer och fansens roll i det så kan man förstå att de tycker det är motbjudande med hatramsor.

Klackfolkets protester mot AFC är på ren dagisnivå, de gör inte direkt reklam för supporterkultur för gemene man. Banderoller med gliringar hör till, ibland kan de vara roliga dessutom. Men att stå och skrika horungar i 90 minuter när IFK behöver energi från fansen är idiotiskt, man lägger sig på Södertäljeklubbarnas nivå. Någon/några slog även sönder AFC-supportrarnas minibuss. Klart man får tycka att de är löjliga, men det ger en inte rättigheten att inskränka deras frihet att åka och heja på sitt lag. Låt dem vara för fan.

En viss okunskap och AFC tycker jag också finns. Folk tror att Ryssholm är nån oligark som hänsynslöst kört över folk. Man får se lite mer nyktert på företeelsen AFC, de har aldrig haft några supportrar alls, och heller inga som lidit över att de flyttat till Eskilstuna, snarare tvärtom. City ville ha dit dem, medlemmarna röstade ja, och de själva ville hitta ett hem där de är välkomna. Win-win. Eskilstunaborna verkar vara glada av att få ett fotbollslag i eliten. Stor skillnad mot hur det gick till i Wimlbedon och Salzburg där lagen redan hade supportrar och historia, här börjar man om från ingenting.

Jag skall väl tillägga att jag är "sittplatssupporter". Dock förstår dom flesta (förutom evenemangarna) hela grejen med AFC och hur man kan hata dom. Dock handlar det om hur det kommer till uttryck.
Jag menar hat kan ju komma ut verbalt på olika sätt, jag minns förr när vi mot t.ex. AIK vrålade "Ni har ingen spårvagn" och dom svarade med att vråla om t-banan.
Det var humoraktigt "hat". Att länge vråla om horungar är dock så uselt att det blir pinsamt.

AFC har ju dock "köpt" sig uppåt i seriesystemet via diverse samgåenden, det vore en annan sak om dom tagit en normal väg upp. Att dom sedan har medlemsavgifter på många tusen kronor och ett ytterst fåtal medlemmar som gör att det inte sker något riktigt medlemsmässigt är en annan sak.

Personligen är AFC och dess metoder i sig något jag vänder mig mot. Flytta en klubb och dessutom innan det tagit sig snabbt uppåt genom att gå in i andra. Det är ett beteende som jag föraktar och i den stora bilden fasar över sprider sig alltmer.

Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Riktigt lågt och fegt av Göteborgarna att hoppa på deras ungdomar dessutom.

http://www.expressen.se/gt/sport/det-ar-hemskt-de-ar-mentalt-sjuka/

Givetvis total idioti att ge sig på bussen men med tanke på hur det låtit under matchen kanske dom skulle gett fan i att varva motorn och peka finger mot förbipasserande blåvitta med.
Sedan skall givetvis inte folk snedtända ändå men på artiklarna låter det som att bussen blev sönderslagen ungefär, det var EN spark.
Provocerar du på bortaplan får du ju skit och det var vad som hände även om jag tycker man kunde gett fan i dom plastfansen.

Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Magisk jävla frilla(och min) han har där!

Går ut fel håll vet jag väl inte om jag håller med om, det beror sig väl på vilken tidsserie man använder, jag tycker det var värre förr, när jag var knatte.

Det var mycket värre förr. Det stängdes ju av motorvägsinfarter etc när vi åkte till Sthlm (var ju ungefär likadant när dom kom hit antar jag) t.ex. Det rensades folk från varenda bro över vägen för att undvika stenkastning.
Vi fick sitta utanför Helsingborg läääänge då det skulle rensas från folk längs infartsvägarna, det var en låst centralstation i Malmö... Listan kan göras lång. DIF bröt upp bortaläktarna på gamla och kastade asfalt/brädor, det har skjutit upp raketer på sittplats på Gamla gamla med.
Man har suttit i låsta vagnar på centralstationen för att det varit bråk.
Det var ju som sagt en stor säkerhetsapparat etc när folk kom hit med så vi var väl inte mycket bättre alla gånger. Det var BETYDLIGT värre förr.

Är det något gott som kommit med den rena firmakulturen är det att bråken nu hålls ifrån arenorna i stort sett helt.
Citera
2017-04-19, 13:03
Medlem
snurresnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Sämst bortafölje i Stockholm? Dif är väl bra tre gånger per år sen ligger man på sina bottennapp när man lockar 70 pers till Örjans Vall eller Borås Arena. AIK har väl på bortaplan varit mest stabila de senaste säsongerna men vi är ju i en egen liga vad gäller hemmastöd.

Märkligt för övrigt att det gaggas om att Bajen har bönder osv, då borde väl egentligen siffrorna var motsatta? Mycket folk borta få hemma. Frågan är hur det egentligen ligger till?
Nog för att vi har höga toppar gällande antal (och haft djupa dalar) men vi har förbättrat våra sämre siffror senaste två åren typ. Förra året var vi bara under 400 en gång. Så kärnan på bortamatcher har växt. Däremot för några år sedan så hade vi mer ojämna siffror borta.
Senast redigerad av snurresnigel 2017-04-19 kl. 13:20.
Citera
2017-04-19, 13:20
Medlem
FreedomFighter-s avatar
Pajasklubb, nästan värre än AFC. http://www.gp.se/sport/fotboll/bl%C3%A5vitts-svar-efter-hatramsorna-tar-kraftigt-avst%C3%A5nd-1.4242081
Citera
2017-04-19, 13:27
Medlem
snurresnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreedomFighter-
Pajasklubb, nästan värre än AFC. http://www.gp.se/sport/fotboll/bl%C3%A5vitts-svar-efter-hatramsorna-tar-kraftigt-avst%C3%A5nd-1.4242081
Patetiskt uttalande men er klubb har agerat liknande:
Länk
Senast redigerad av snurresnigel 2017-04-19 kl. 13:29.
Citera
2017-04-19, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoderortFTW
Sportslig merit är en sanning med modifikation, från superettan till AS, javisst, men vägen innan det har ju varit full av övertagande av klubbar hit och dit, vilket gjort att man hoppat över många divisioner.

Hade man bara haft lite jävla stolthet hade den resan Dalkurd gjort varit möjlig, men den stoltheten finns inte hos ryssholm.

Dock har du rätt i att det inte har så mkt med 51%-regeln att göra, mer med att lag i div 1-5 är alldeles för lätta att kidnappa.
Jag har inte full koll (det erkänner jag) men AFC United gick väl ihop med Väsby United när Gnaget drog sig ur Väsby samarbetet. Då var Väsby i div 1. Var spelade AFC 2011?

De senaste fem åren klättrade väl "AFC-delen" som alla andra och upp till allsvenskan? Nu när de inte hade någon hemmaplan så gick de ihop med Eskilstuna, som då låg i div 2? Är det inte snarare Eskilstuna som är "to blame" än Ryssholms grabbar i så fall?
Citera
2017-04-19, 13:30
Medlem
FreedomFighter-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresnigel
Länk

Och samtliga som var med om att införskaffa det är borta från klubben, frågor på det?
Citera
2017-04-19, 13:40
Medlem
Citat:
Och samtliga som var med om att införskaffa det är borta från klubben, frågor på det?

Era nuvarande representanter hade såklart svarat "skit ska skit ha, MDMF" om det var ni som hade haft en protestaktion mot afc och hd/sds ringt och pressat om ett uttalande..
Citera
2017-04-19, 14:02
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:

Inte det minsta underligt. Klubbar får ju göra såna uttalanden ibland, var väl nån i DIF som gick in i MFFs omklädningsrum och beklagade "peddo-ramsorna" mot peddot när det skedde?
Dessutom lär inget hända här, klubben säger själva att man inte kan göra något ty inget regelmäsigt fel har begåtts.
Man fick massa skit för "horunge" man vill inte stöta sig med t.ex. sponsorer etc som gnällt och gör detta uttalande. Inte ett ord om att "AFC-Fotbollsmördare" var fel eller att banderollerna var det.
Jag håller med om att "horungar" är ett uselt ordval. Då är fotbollsmördarramsan betydligt bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av snurresnigel
Länk

Ännu ett exempel på när klubbar agerat.
Citera
2017-04-19, 18:16
Bannlyst
Varför allt hat? Njut av fotbollen istället!
Citera
2017-04-19, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eroma
Varför allt hat? Njut av fotbollen istället!
Håll käften rektorsjävel!
Citera
2017-04-19, 20:42
Medlem
SoderortFTWs avatar
Citat:
Jag har inte full koll (det erkänner jag) men AFC United gick väl ihop med Väsby United när Gnaget drog sig ur Väsby samarbetet. Då var Väsby i div 1. Var spelade AFC 2011?

De senaste fem åren klättrade väl "AFC-delen" som alla andra och upp till allsvenskan? Nu när de inte hade någon hemmaplan så gick de ihop med Eskilstuna, som då låg i div 2? Är det inte snarare Eskilstuna som är "to blame" än Ryssholms grabbar i så fall?

Startade i 7an.

Hoppade dierkt från div 7 till div 4 när man tog över Atletico Husby.

Gick upp sportligt till 3an.

Hoppar från 3an till 1an när man tar över Väsby.

Från 1an till AS via S1 på sportliga grunder.

Man har sen starten gjort 8 avancmang (7>6, 6>5, 5>4, 4>3, 3>2, 2>1, 1>S1, S1>AS), av dessa har 5 st (7>6, 6>5, 5>4, 3>2, 2>1) varit via övertagande av andra klubbar.

Eskilstuna är to blame för grädden på moset i den här soppan, men i grunden handlar det om brist på respekt för sporten från Ryssholms sida.

Med en fet * för att jag kan ha räknat fel, men här finns iaf historian om AFC: http://www.ekuriren.se/sport/afcs-resa-mot-eskilstuna-detta-har-hant/
Citera
2017-04-20, 00:55
Medlem
dj0h4nn3ss avatar
Citat:

Nuvarande AFC Eskilstuna är Väsby Uniteds dödsbo. 2011 låg AFC i div 3, varpå Ryssholm tog över hela Väsby united, betalade av deras skulder och fick spela på Vilundavallen under namnet AFC United. Samtidigt som det gamla Athelic FC fungerade som farmarlag i trean. Det laget lades sedermera ner. Väsby United var i sin tur en sammanslagning av Väsby IK och Café Opera. En jäkla soppa det där.

När samarbetet med Eskilstuna City inleddes sa man att City skulle byta namn till "Eskilstuna City AFC" och fungera som farmarlag. Hur det blev det det är lite oklart så de fortfarande verkar heta Eskilstuna City FK och spela med samma klubbemblem och blåvitrandiga tröjor. City hade ett extra årsmöte om att inleda detta samarbete med AFC varpå medlemmarna röstade ja. Det hade aldrig hänt med ett lag som har supportrar som genuint bryr sig om klubben. Ur Citys perspektiv är det tragiskt, men då de aldrig spelat på högre nivå än division 1 i modern tid så har de nog aldrig engagerat invånarna i staden speciellt mycket.

Ska bli intressant att se hur det här projektet fortgår, hur det blir om de håller sig kvar respektive åker ur. Jag tror inte att de kommer flytta fler gånger när de slutligen verkar ha fått publik och sponsorer. Ryssholm har själv sagt att han kommer lämna klubben så fort den blir självförsörjande. I dagsläget består styrelsen av Ryssholm, hans fru som sekreterare, sportchefen som är ledamot, en kassör och ytterligare en ledamot. Alla dessa namn bortsett från sportchefen och kassören sitter även i Busmarkets styrelse. Det finns heller ingen information om hur många medlemmar klubben har, hur man blir medlem eller vad det kostar.

Kom även nu på medan jag skriver att ÖFK, som alla gullegullar med vad gäller deras HBTQ-certifiering, kulturprojekt, lasertifo och possesion-spel känns nästan värre än hur AFC är uppbyggt, bara det att man inte flyttat klubben. ÖFK:s Ordförande Daniel Kindberg är även VD över typ hela staden som i sin tur sponsrar klubben. Offside gjorde ett reportage om ÖFK för en tid sedan som är läsvärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in