Citat:
Ursprungligen postat av
SnyggaJim
Så är det. Senaste kommunreformen skedde 1971 (då f.ö. begreppet "stad" försvann ur den administrativa indelningen) och då var t.ex. Värmdö där jag kommer ifrån uppdelade i Gustavsbergs, Ingarös och Djurös kommuner.
Men för att sammanfatta det hela så är AIK ett lag som starkt profilerat sig som en solnaklubb. Solna ingår i Stockholms län och Stockholms tätort, men inte i kommunen. Det blir därför en definitionsfråga om vad man menar när man säger "Stockholmsklubb", och är helt öppen för olika tolkningar. Dock har AIK slutat profilera sig som en solnaklubb och istället valt att vara en stockholmsklubb under de senaste tio åren. Vad det beror på vet jag inte.
Jag kallar allt runt Sthlm, inklusive Solna, för fiendeland.
Ja 71 var som jag förstått det en av gångerna som riktigt stora kommunreformer genomfördes, då inkorpades t ex Angered kommun i GBG, har för mig att även Lundby(norra älvstranden och centrala Hisingen), Örgryte osv har varit egna kommuner.
Men visst, på sätt och vis har du väl en poäng, men jag skulle nog påstå att den debatten är, för att citera en så kallad go gubbe,
mer eller mindre ett stockholmsproblem, mina 08 släktingar är från Täby och Danderyd men det har alltid, sedans jag var ett litet blöjbarn, "Stockholm".
Citatkälla: Värt att kolla på!
https://www.youtube.com/watch?v=_jDcm-rR0vs
Citat:
Debatt - Kungen av Göteborg (Gud)