• 1
  • 2
2017-01-09, 12:59
Medlem
Bossks avatar
"En krediitupplysning har tagits, v'nta & få den på posten eller läs den med Mobild BankID i en säker digital brevlåda"

Så lyder SMSet jag fick i morse. Jag har inte beställt någon upplysning på någon, vad fan är detta? Har någon erfarenhet om vad som händer?
Citera
2017-01-09, 13:01
Bannlyst
Någon har gjort en upplysning på dig!
Citera
2017-01-09, 13:04
Medlem
Diamondgrits avatar
Som sagt, någon har begärt kreditupplysning om dig. Vanligen är det om du tagit lån eller teleabonnemang eller liknande. Bara att skita i.
Citera
2017-01-09, 13:04
Medlem
Logga in på Kivra och kolla så får du svar direkt.
Citera
2017-01-09, 13:08
Medlem
Bossks avatar
Men vad är Kivra för lallar bolag egentligen? http://www.allabolag.se/5568402266/kivra-ab Tycker nästan att något är skumt om man går back 16 miljoner och fortfarande finns kvar...
Senast redigerad av Bossk 2017-01-09 kl. 13:14.
Citera
2017-01-09, 13:09
Medlem
Någon har tagit en kreditupplysning på dig och du kan läsa brevet i Kivra, vilket är en digital brevlåda där du loggar in med BankID och får, bland annat, myndighetspost.
Citera
2017-01-09, 13:18
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossk
Men vad är Kivra för lallar bolag egentligen? http://www.allabolag.se/5568402266/kivra-ab Tycker nästan att något är skumt om man går back 16 miljoner och fortfarande finns kvar...

Kivra är en tjänst som tillhandahåller information från diverse bolag, bland annat keditupplysningsföretag med flera, jag får till exempel min elräkning från eon där och skatteverket och csn har jag fått något ifrån. Kivra är ett företag som du kan lita på, i den mån man kan lite på företag.
Citera
2017-01-09, 13:25
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Kivra är ett seriöst bolag. Det ägs av bland annat K-J Persson (VD på H&M), Wallenbergsstiftelserna m.m. Skatteverket m.fl har godkänt bolaget för att skicka myndighetspost. Någon har tagit en upplysning på dig (kanske har du skaffat nytt mobilabonnemang, sökt leasing på en bil eller liknande)? Du kan vänta på att få ett brev och se vem som tagit den, eller så loggar du in på Kivra och kollar direkt.
Citera
2017-01-09, 13:28
Medlem
Bossks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Kivra är en tjänst som tillhandahåller information från diverse bolag, bland annat keditupplysningsföretag med flera, jag får till exempel min elräkning från eon där och skatteverket och csn har jag fått något ifrån. Kivra är ett företag som du kan lita på, i den mån man kan lite på företag.

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Kivra är ett seriöst bolag. Det ägs av bland annat K-J Persson (VD på H&M), Wallenbergsstiftelserna m.m. Skatteverket m.fl har godkänt bolaget för att skicka myndighetspost. Någon har tagit en upplysning på dig (kanske har du skaffat nytt mobilabonnemang, sökt leasing på en bil eller liknande)? Du kan vänta på att få ett brev och se vem som tagit den, eller så loggar du in på Kivra och kollar direkt.

Jag förstår. Man blir bara lite suspekt när en kreditupplysning kommer så spontant.. Iaf jag.
Citera
2017-01-09, 13:45
Medlem
Citat:
Jag förstår. Man blir bara lite suspekt när en kreditupplysning kommer så spontant.. Iaf jag.

Utöver de förslag folk redan gett vet jag att även flera webshoppar och butiker tar en kreditupplysning innan de godkänner betalning mot faktura. Detta för att undvika att överskuldsatta "får saker gratis", då företaget med stor sannolikhet aldrig kommer kunna driva in skulden via Kronofogden inom en nära framtid.
Citera
2017-01-09, 13:50
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:

Ja men då är det ju bra att man kan kontrollera direkt och stoppa så tidigt som möjligt, jag fick senast idag information om att en kreditupplysning gjorts på mig, det räknade jag inte med, men det visade sig att det var utskickat dubbelt exemplar.
Citera
2017-01-09, 14:33
Medlem
franges avatar
Citat:

Jo, jag är också lite irriterad över Kivra som man blir "påtvingad" att använda för myndighetspost-utskick. Har dock haft den i något år - har inte haft något problem med den - men som sagt, gillar inte att bli tvingad att anlita företag/tjänster oönskat...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in