2017-01-08, 16:03
Medlem
FaNirs avatar
Hej. när jag började med metadon fick jag också imovane utskrivet. Allt gick bra under flera år tills jag träffade en tjej som alltid hade imovane. Dum som jag var så började det med att jag köpte 10-15st och tog 1 gång i veckan, snart blev det 2 gånger i veckan till dagligen. Jag har nu under 6+ månader gått på mellan 6-12 stilnoct och imovane dagligen tills förra veckan när jag väntade en internet leverans. Den har inte kommit än och jag har blivit tvungen att gå på väldigt låga doser "2st" morgon och 2st kväll. Även insett att jag inte vill fortsätta det här destruktiva beteendet.

Planderar nu att trappa ur och tillbaka till 1 imovane om dagen som jag har på recept. Har tagit 2st nu och från att ha haft frossa, krypningar i benen och tryck i bröstet till att bli någorlunda frisk.
Jag vill inte fortsätta så här, att ljuga, alla pengar går till imovanen/stilnoct. Är så less på det här.

Tror ni det är möjligt för mig att komma ner till 1 imovane om dagen utan att känna mig sjuk?
Någon annan som varit i samma eller liknande sits?
Citera
2017-01-08, 16:14
Medlem
Halloween2s avatar
Käkade imovane och stilcnot dagligen i 7-8 månader för några årsedan och det var inget jag kunde trappa ner på, fanns det i hemmet så åt jag, ibland utan att veta om det. Vips en dag så var det slut och det gick dagar utan något, visst vart man deprimerad och svårare och sova men tog nog 1-2 månader så vart det över.

Sluta helt annars blir det ett större helvete senare.
Citera
2017-01-08, 17:43
Medlem
profanum.vulguss avatar
Jag fick ordination på 2 x 7.5 mg varje kväll. Inte helt enkelt att sluta med den dosen. Trappade ner det till 1 x 7.5 och sedan 5 mg för att landa på en halv 7.5:a. Sänkte dosen efter 1-3 veckor. Sedan kunde jag sova utan.

Käka Imovane på dagarna? Kan du inte hitta något bättre att lindra ångesten med?
Citera
2017-01-08, 19:55
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Du behöver trappa ner med stesolid(diazepam) 5mgx4 sen bort med 5mg varje vecka.

Har själv ätit imovane varje natt(15-22,5mg) i månader i sträck, slutat rakt av när det tagit slut sen, eller tagit 1st i några nätter innan. Ätit imovane av och till i över fem år och ganska stora mängder.
Aldrig varit några problem att sluta annat än att man får sömnbrist och lättare ångest/fysisk ångest, värsta med imovane är IMO 5-12h efter intag, då känner man hur skiten går ur kroppen och jag vaknar kall och svettig.

Men annat är det om man äter flera tillfällen per dygn och håller uppe en hög plasma-peak. Det hinner inte gå ur på samma sätt. Så jag skulle inte sluta rakt av, det kan sluta med kramp eller annan skit. Bra lär det dröja innan du mår.
Citera
2017-01-08, 22:28
Bannlyst
Man får ju själv lite skräck när man ser hur svårt det är för vissa att trappa ner på det.

Har tagit Imovane 7.5 mg i snart tre månader. Tar de runt omkring 03:00, precis innan jag lägger mig.
Citera
2017-01-09, 18:54
Medlem
Vet en som varit i samma sits, omöjligt att komma ner till 1 utan att känna dig sjuk.

Dock kommer du kunna ta udden av den värsta sjukkänslan genom att behålla en. Som med alla droger, kan aldrig komma ner utan att inte känna dig förjävlig, måste stå ut med lite iallafall...
Citera
2017-01-10, 12:53
Medlem
Imovane är förrädisk, speciellt då man får så mycket dagabstinens, vilket gör att det bara blir
mer och mer. Detta är ju som allt annat individuellt, men som jag brukar säga, förbered dig
med att ha fixat alltomkring ifall du skulle bli sämre Det är även bra om du har någon i närheten
som kan ge dig stöd. Imovane är inte roligt att sätta ut.....
Senast redigerad av sabrina56 2017-01-10 kl. 12:57.
Citera
2017-01-14, 19:44
Medlem
Om man lite mer plötsligt får slut på Imovane efter mångårig konsumtion på 7,5-15 mg per dygn, funkar det då att trappa ner på Stilnoct istället, som jag faktiskt har hemma men aldrig har provat? Målet är ju att minska beroendet och bli fri så småningom men behöver nog trappa ner successivt istället för sluta tvärt...
Citera
2017-01-14, 20:57
Medlem
uh-huhs avatar
Tror du har trappar ner för snabbt,från 6-12 om dagen till 2 om dagen är mycket.
Om du redan nu planerar på att trappa ner till en om dagen,tror jag inte de kommer hålla.
Använd andra läkemedel som kan hjälpa dig trappa ur.
Lycka till min vän!
Citera
2017-01-14, 21:32
Medlem
populopiduss avatar
Enklare än man tror att sluta med detta, men ett helvete när man missbrukar det pga dagabstinensen. Jag missbrukade i ca 8 mån (60-80mg Stilnoct per natt, ibland mer) och mådde helvete på dagarna. Fick nog till slut och lade av cold turkey. Mådde piss i två veckor sen var det över och mådde bättre än på länge.

Sluta med skiten bara. Tramsa inte med nedtrappning.
Citera
2017-01-15, 15:52
Medlem
Imovane är som sagt en förrädisk medicin. Både jag, och en vän, har fått hjärtmedicin vilket
senare visade sig att vi inte alls behövde. Det var Imovane som var boven.
Dessutom så får man ju sömnproblem, och ibland ganska allvarliga, av detta. Något som vi
också har märkt, även på andra, att man blir lite personlighetsförändrad p.g.a. toleransen
och inte alls på något trevligt sätt; man blir grinig, och inte alls sig själv.
Så jag hoppas att du klarat nedtrappning, och abstinens, för efter 6 veckor användande så
brukar de inte fungera, utan ställer bara till med en massa elände.
Citera
2017-03-16, 11:13
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
Imovane är som sagt en förrädisk medicin. Både jag, och en vän, har fått hjärtmedicin vilket
senare visade sig att vi inte alls behövde. Det var Imovane som var boven.
Dessutom så får man ju sömnproblem, och ibland ganska allvarliga, av detta. Något som vi
också har märkt, även på andra, att man blir lite personlighetsförändrad p.g.a. toleransen
och inte alls på något trevligt sätt; man blir grinig, och inte alls sig själv.
Så jag hoppas att du klarat nedtrappning, och abstinens, för efter 6 veckor användande så
brukar de inte fungera, utan ställer bara till med en massa elände.

Huh, vad hemskt det låter. Ja, ska använda Imovane så lite det går, men är mycket beroende av god sömn just nu så det är en svår avvägning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in