• 1
  • 2
2017-01-09, 16:29
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Jo, men jag tror att vi alla vet svaret redan: "Nej." Det är Skatteverkets jobb att svara nej på en sådan fråga.

Bättre att fråga en revisor/bokföringsbyrå om hur man gör för att få maximalt avdrag och vad som kan tänkas gå igenom. Eller som redan påbörjats, här på FB.

Det finns ju mängder av lösningar: Boendet bekostas privat och resan på firman eller tvärtom, eller 50-50, eller 25-75, maten privat och det andra på firman.

Det bästa är väl om TS även reggar en firma, som bokförlag, eftersom han också planerar att skriva en bok som sina cykelresor. Då är hela skiten avdragsgill som research. Fråga Läckbergskan, hon vet.

The sky is the limit!

Fast det där stämmer ju inte. Det är inte alls deras jobb att säga nej, eller att få in så mycket skatt som möjligt. Det är deras jobb att se till att det blir rätt enligt reglerna. Jag brukar ringa när jag har frågor om avdrag och vill resonera kring dessa och hittills aldrig blivit bemött med annat än på sin höjd en uppmaning att försöka få igenom det när det inte funnits ett solklart svar.
Citera
2017-01-10, 13:02
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Fast det där stämmer ju inte. Det är inte alls deras jobb att säga nej, eller att få in så mycket skatt som möjligt. Det är deras jobb att se till att det blir rätt enligt reglerna. Jag brukar ringa när jag har frågor om avdrag och vill resonera kring dessa och hittills aldrig blivit bemött med annat än på sin höjd en uppmaning att försöka få igenom det när det inte funnits ett solklart svar.

Jo, det är väl min uppfattning också om Skatteverket vad gäller konkreta skattefrågor.

Men låt oss säga så som så, att en revisor / bokföringsbyrå som du själv betalar för är, hur skall jag uttrycka mig... lite mer *kreativa*... än Skatteverket på att hitta en lösning som är bra för dig.
Citera
2017-01-10, 21:09
Medlem
joceks avatar
Ett tips är att ändra/lägga till relevanta näringsgrenskoder (SNI) till ditt AB så du har lite mer ammunition i händelse av revision.
Citera
2017-01-11, 17:09
Medlem
Tack för fler svar!

Gällande huruvida jag kunde nyttja företagets cyklar på resor, så var det inga problem.
Man lånar helt enkelt cyklarna från firman, och så går det på reseförsäkringen istället.
Citera
2017-01-11, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matthias87
Tack för fler svar!

Gällande huruvida jag kunde nyttja företagets cyklar på resor, så var det inga problem.
Man lånar helt enkelt cyklarna från firman, och så går det på reseförsäkringen istället.

Då går det inte samtidigt att hävda att verksamheten bestod i tjänsterelaterad utvärdering av dessa cyklar. Det är möjligt att det är väl långsökt för att platsa också.
Citera
2017-01-12, 15:19
Medlem
Ja, ska jag kunna ta det på firman så fungerar det ju inte att jag lånar dom från företaget.

Får snacka med en redovisningskonsult för att reda ut hur jag ska göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in