Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-01-08, 14:56
Medlem
Hej

Jag skall starta en webbshop där jag kommer sälja mtb-cyklar. Jag kommer också ha cyklar hemma i lägenheten som kunder kommer kunna testcykla, då jag följer med kunden ut och cyklar en runda i skogen.

Dessa cyklarna tänkte jag även nyttja själv under organiserade cykelrundor (organiseras av andra privatpersoner och innebär bra exponering för cykelmärket), vilket jag anser okej då jag gör reklam för märket.

Det jag är lite mer tveksam till är hur det är när jag är ute och cyklar med kompisarna och nyttjar företagets testcyklar. Är detta olagligt? Behöver jag betala mer skatt för att kunna nyttja cyklarna privat?

Skall även iväg till Kanada på några veckors cykelresa till sommaren 2017, och då kommer jag spela in en reklamfilm för cykelmärket samtidigt. Är det i detta fall okej att nyttja företagets cyklar under hela resan, även när jag inte spelar in, eller vad säger lagen kring detta?

Mvh Matthias
Citera
2017-01-08, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matthias87
Hej

Jag skall starta en webbshop där jag kommer sälja mtb-cyklar. Jag kommer också ha cyklar hemma i lägenheten som kunder kommer kunna testcykla, då jag följer med kunden ut och cyklar en runda i skogen.

Dessa cyklarna tänkte jag även nyttja själv under organiserade cykelrundor (organiseras av andra privatpersoner och innebär bra exponering för cykelmärket), vilket jag anser okej då jag gör reklam för märket.

Det jag är lite mer tveksam till är hur det är när jag är ute och cyklar med kompisarna och nyttjar företagets testcyklar. Är detta olagligt? Behöver jag betala mer skatt för att kunna nyttja cyklarna privat?

Skall även iväg till Kanada på några veckors cykelresa till sommaren 2017, och då kommer jag spela in en reklamfilm för cykelmärket samtidigt. Är det i detta fall okej att nyttja företagets cyklar under hela resan, även när jag inte spelar in, eller vad säger lagen kring detta?

Mvh Matthias
När du använder cyklarna är det i utvärderingssyfte och för att visa upp dem för presumtiva kunder, ingen privatanvändning alltså!
Citera
2017-01-08, 18:07
Medlem
Nordiad: Tack för ditt svar!

Men hur blir det om jag tar med cykeln på resan till Kanada då, där jag kommer cykla massa för nöjes skull, men samtidigt spela in reklamfilm för märket? Är det okej?

Mvh Matthias
Citera
2017-01-08, 18:49
Medlem
Blingons avatar
Hade själv inte ens funderat på i de banorna. Det staten inte ser, har staten inte ont utav. Misstänker starkt att Skatteverket skiter fullständigt i hur/om du använder cyklarna på resan.

Däremot är de nog väldigt intresserade av om du tänker dra av resan till Kanada och uppehället där. Det är nog på den frågan jag skulle lagt mitt fokus och ha ett bra alibi på.
Citera
2017-01-08, 19:04
Medlem
Blingon: Tack för ditt svar i denna tråd också

Resan räknade jag med att få pynta för själv. Eller tror du om att det finns möjlighet att ta den, eller delar av den, på företaget?
Citera
2017-01-08, 19:16
Medlem
Citat:
Blingon: Tack för ditt svar i denna tråd också

Resan räknade jag med att få pynta för själv. Eller tror du om att det finns möjlighet att ta den, eller delar av den, på företaget?

Att privat bestrida kostnaden för resan och samtidigt hävda att cyklar vilka medförts nyttjats i företaget strider mot varandra, det som ligger närmast till hands är att låta företaget ta en del av resekostnaden och vidgå att resterande del utgörs av resa i privat syfte.
Citera
2017-01-08, 19:30
Medlem
Det har du ju rätt i.

Frågan är bara om Skatteverket går med på att man drar resekostnader för något sånt här.
Citera
2017-01-08, 19:32
Medlem
Luxuss avatar
Ring å fråga? Det är deras jobb, bland annat, att svara på en sådan fråga
Citera
2017-01-08, 19:45
Medlem
Får göra så
Citera
2017-01-09, 00:13
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Ring å fråga? Det är deras jobb, bland annat, att svara på en sådan fråga

Jo, men jag tror att vi alla vet svaret redan: "Nej." Det är Skatteverkets jobb att svara nej på en sådan fråga.

Bättre att fråga en revisor/bokföringsbyrå om hur man gör för att få maximalt avdrag och vad som kan tänkas gå igenom. Eller som redan påbörjats, här på FB.

Det finns ju mängder av lösningar: Boendet bekostas privat och resan på firman eller tvärtom, eller 50-50, eller 25-75, maten privat och det andra på firman.

Det bästa är väl om TS även reggar en firma, som bokförlag, eftersom han också planerar att skriva en bok som sina cykelresor. Då är hela skiten avdragsgill som research. Fråga Läckbergskan, hon vet.

The sky is the limit!
Citera
2017-01-09, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Jo, men jag tror att vi alla vet svaret redan: "Nej." Det är Skatteverkets jobb att svara nej på en sådan fråga.

Bättre att fråga en revisor/bokföringsbyrå om hur man gör för att få maximalt avdrag och vad som kan tänkas gå igenom. Eller som redan påbörjats, här på FB.

Det finns ju mängder av lösningar: Boendet bekostas privat och resan på firman eller tvärtom, eller 50-50, eller 25-75, maten privat och det andra på firman.

Det bästa är väl om TS även reggar en firma, som bokförlag, eftersom han också planerar att skriva en bok som sina cykelresor. Då är hela skiten avdragsgill som research. Fråga Läckbergskan, hon vet.

The sky is the limit!

Jag märker att jag har mycket att lära här ;P
Citera
2017-01-09, 09:45
Medlem
Citat:
Jag märker att jag har mycket att lära här ;P
En parentes: Om du idkar verksamhet i ditt företag utomlands, har du försäkring på ditt företag som omfattar detta? Gäller både skador eller förlust av cyklar, men främst olycksfall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in