• 2
  • 3
2017-01-10, 18:35
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Jag läser måhända slarvigt ibland, men har verkligen försökt att läsa noggrant den här gången...och ändå kan jag inte hitta var någonstans i mitt inlägg jag har skrivit det. Kan du visa mig?

Det var ju också ett sätt att undvika att svara på den springande punkten.....
Citera
2017-01-10, 21:09
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det var ju också ett sätt att undvika att svara på den springande punkten.....
Nej det var en fråga till dig, som gällde ditt implicita påstående om vilken uppfattning jag hade framfört, som jag själv inte kunde finna att jag hade framfört.
Citera
2017-01-10, 22:40
Medlem
Spaders avatar
Dina skulder är inte så jättestora - det hade kunnat varit värre.
Börja med att samla dina lån (kolla lendo) så att du får ner din månadskostnad. Detta kallas även för skuldfinansiering. Så länge du inte har betalningsanmärkningar hos Kronofogden så kan du lätt få ta ett lån för alla dina skulder så att du kan lösa dom och betala EN månadsavgift för alltihopa.

Då jag ser att du har ett billån så utgår jag från att du inte har så bra koll på ekonomiska grejer (billån är extremt ofördelaktigt då bilar tappar värde vansinnigt snabbt) och vill då poängtera att du under inga som helst omständigheter ska lösa CSN-lånet. Räntan på studieskulder är extremt bra och även om jag hade pengar över så hade jag inte löst mitt CSN-lån. Ansök därför bara om skuldfinansiering för dina lösa skulder (kreditskulder, personskulder, billån) och INTE för CSN-delen!!!

När du har gjort allt ovanstående, börja månadsspara undan 10% utav din lön (efter skatt) - gärna mer. Spara detta först till en buffert (minst en månadslön, helst 2-3 - fler om du har hus/barn) och sen när det är avklarat kan du gå över till fonder och sedan aktier. Win.
Citera
2017-01-11, 08:58
Medlem
Köp en kassabok och registrera ALLA utgifter. Det finns ju nu program till telefon/dator som ger samma resultat men jag själv tycker att en redig kassabok är mer översiktlig.

Sätt av pengar till mat/bensin/etc och betala in resten av pengarna på dina skulder. På så sätt får du (som nu) bara några hundralappar över att leva för men dina skulder minskar snabbt!
Betala av kompisen först och låna aldrig (ALDRIG!) av en kompis igen. Det är lugnast så!

Sedan betalar du av de lånen med högst ränta först.
Det finns också en annan modell som säger att man betalar av alla smålån först för att det känns bättre att ha färre lån.
Citera
2017-01-11, 12:23
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LSdalmiak
Är 33 år och inte sparat en kronor i pension och har 1000kr sparat i en fond. Det är vad jag har och ångesten över mitt barnsliga beteende och dumhet när det kommer till min ekonomi börjar komma ikapp mig.
Tänk vilken ångest du kommer att ha om tio år om du fortfarande inte har gjort något åt det. Börja idag.
Citera
2017-01-11, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Dina skulder är inte så jättestora - det hade kunnat varit värre.
Börja med att samla dina lån (kolla lendo) så att du får ner din månadskostnad. Detta kallas även för skuldfinansiering. Så länge du inte har betalningsanmärkningar hos Kronofogden så kan du lätt få ta ett lån för alla dina skulder så att du kan lösa dom och betala EN månadsavgift för alltihopa.

Då jag ser att du har ett billån så utgår jag från att du inte har så bra koll på ekonomiska grejer (billån är extremt ofördelaktigt då bilar tappar värde vansinnigt snabbt) och vill då poängtera att du under inga som helst omständigheter ska lösa CSN-lånet. Räntan på studieskulder är extremt bra och även om jag hade pengar över så hade jag inte löst mitt CSN-lån. Ansök därför bara om skuldfinansiering för dina lösa skulder (kreditskulder, personskulder, billån) och INTE för CSN-delen!!!

När du har gjort allt ovanstående, börja månadsspara undan 10% utav din lön (efter skatt) - gärna mer. Spara detta först till en buffert (minst en månadslön, helst 2-3 - fler om du har hus/barn) och sen när det är avklarat kan du gå över till fonder och sedan aktier. Win.
1. Lendo är ett dåligt råd eftersom det innebär dyra lån, inget bra råd till TS. Ska han ta ett samlingslån ska han naturligtvis gå direkt till en bank. Helst ska han ta ett medlemslån eftersom dessa vanligtvis har bästa bankräntan en vanlig person kan få.
2. Att bilen tappar i värde innebär inte att billånet är ofördelaktigt. Tvärtom kan billån ha en bra ränta då större bilhandlare kan göra en deal med en bank eller ett finansbolag om bra ränta under en kampanj.
Citera
2017-01-13, 00:06
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
1. Lendo är ett dåligt råd eftersom det innebär dyra lån, inget bra råd till TS. Ska han ta ett samlingslån ska han naturligtvis gå direkt till en bank. Helst ska han ta ett medlemslån eftersom dessa vanligtvis har bästa bankräntan en vanlig person kan få.
2. Att bilen tappar i värde innebär inte att billånet är ofördelaktigt. Tvärtom kan billån ha en bra ränta då större bilhandlare kan göra en deal med en bank eller ett finansbolag om bra ränta under en kampanj.
1. Nu var ju Lendo bara ett exempel - ingenstans skrev jag att det på något vis skulle vara det bästa alternativet för att samla lån. Det kan mycket väl vara så att Lendo är skräp men poängen min var att det är en bra grej att samla sina lån.

2. Ofördelaktigt kanske var fel ordval utav mig, jag ändrar det till "korkat" istället. En ny bil rasar i värde de första åren (halveras väl i värde på 5 år ändå?), och att då ta ett lån för att göra detta dåliga köp för pengar du inte har kan inte ses som annat än urdumt. Den enda vettiga kalkyl jag får fram är om: a) du köper en billig ny bil (100-130k) och b) du kör väldigt lite med den och c) du har bilen i 10-15 år för att sedan sälja - eller bättre, du behåller den tills den ska skrotas. Då kanske den årliga värdeminskningen är värd det extra du lägger ut för att ta ett billån. Det jag säger är att rent privatekonomiskt så bör man tänka till flera gånger innan man köper ny bil - speciellt om man måste ta ett lån för att ha råd med det.
Citera
2017-01-13, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LSdalmiak
Mina skulder ser ut ungefär såhär:

Billån: 75k

Klarna: 9k

Eurocard: 10k

Volvo Finans: 15k

Csn: 65k

Skuld till polare: 8k
Prio 1 är att betala tillbaka skulden till din polare. Ska han ta ekonomiska risker för att du är oaktsam med din ekonomi? Se för sjutton till att betala av denna skuld med 2500 kr per månad. Inget annat kan vara viktigare. Du måste inse att du riskerar att förlora en polare om han ska behöva leka bank. Han kanske skulle vilja åka på semester för dessa pengar som du lånat av honom.

Se därefter till att så snart som möjligt betala tillbaka de 3 smålån som du har. Klarna, Eurocard och Volvo Finans har förhållandevis hög ränta. Kolla hur hög ränta som du har på respektive lån och försök betala av det dyraste lånet först.

De övriga skulderna, CSN och billån har lägre ränta och där följer du förslagsvis avbetalningsplanen.

Nu undrar du över hur du ska får råd med att betala tillbaka.
Minska rökningen eller helst så slutar du.
Drick några öl färre
Köp inga nya kläder. Du har en fullproppad garderob. Se till att lösa din polares skuld innan du köper nya kläder.
Spel kan du fetglömma.
Undvik att åka till shoppingcentret när du är ledig. Att tillbringa några timmar på köpcentrumet leder till att du bränner pengar i onödan.

Minska utematen och framförallt undvik att köpa läsk och sånt på bensinmacken eller kiosken.
Citera
2017-01-17, 14:35
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Tänk vilken ångest du kommer att ha om tio år om du fortfarande inte har gjort något åt det. Börja idag.
jag kan garantera det. 44 och alltid pank, 0 koll på ekonomi .. alltid problem med kronofogde/inkasso
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in