• 1
  • 2
2017-01-08, 04:21
Medlem
LSdalmiaks avatar
I hela mitt liv har jag haft usel ekonomi, eller jag har haft okej inkomst men har förbannat svårt att hålla i pengarna.

Jag har en fast anställning och får ut 20k (efter skatt) i månaden. Under åren har jag haft sjukt dålig disciplin och samlat på mig diverse krediter. Så jävla trött på att aldrig ha pengar över, dom få jag har över bränner jag på skit.

Mina skulder ser ut ungefär såhär:

Billån: 75k

Klarna: 9k

Eurocard: 10k

Volvo Finans: 15k

Csn: 65k

Skuld till polare: 8k

Ungefär betalar jag i månaden av på detta: 3000k, då har jag inte betalat till min polare på ett tag nu och csn kommer varje kvartal på ca. 2500kr.

Sen har jag hyra, hemförsäkring, bensin mm på ungefär 5500k/månad. Inte mycket alltså. Jag borde ju ha pengar över varje månad, men icke. Räknar man med mat och andra utgifter som linser och snus som jag kanske lägger allt som allt 4000k/mån bör jag ha cirka 7500kr kvar varje månad. Men det händer aldrig, jag har oftast precis någon hundring kvar om ens det när nästa lön kommer.

Hur i helvete ska jag få lite självdisciplin och kunna börja spara både långsiktigt och kortsiktigt?

Är 33 år och inte sparat en kronor i pension och har 1000kr sparat i en fond. Det är vad jag har och ångesten över mitt barnsliga beteende och dumhet när det kommer till min ekonomi börjar komma ikapp mig.
Senast redigerad av LSdalmiak 2017-01-08 kl. 04:23.
Citera
2017-01-08, 04:30
Medlem
bithaxs avatar
Det är inte mycket skulder du har.

Jag har själv lite mer i CSN lån, ett bostadslån osv samt några tkr mer i lön.
Det äter inte upp min ekonomi, jag sparar flera tusen i månaden.

Du måste ju bränna pengar på nått jävla skit.
Köper du hämtpizza hela tiden, eller har du 3 mobiler och 3 olika abonemang på Spotify, Imusic, Netflix, HBO osv? Spelar du poker?

Jag äter lunch ute i princip varje arbetsdag. Det är 90 spänn, 5 dagar i veckan. knappt 2000 kr i månaden.

Jag tycker du skall sluta använda kreditkorten. Klipp dem.
Om du har problem med din ekomomi, så skaffa för fan inte kredit.
Maxar man krediten (och det gjorde jag ett tag) så ligger man back hela tiden, och så fort lönen
kommer så går det mesta till kredikortsskulden. Det är värdelöst.

Bättre att bara ha debit kort så att man uppmärksammar hur pengarna tar slut, genom att man aldrig har mer än 2000 kr på lönekontot, och därför måste föra över.

När lönen kommer in så sätter man över till sparkontot och aktiedepån direkt.
Det som blir kvar är tillåtet att spendera.
Citera
2017-01-08, 04:32
Medlem
På vilket sätt ska vi kunna hjälpa dig?

Dina skulder är ju inte särskilt avancerade, och det är bara du själv som kan skärpa till dig med resten.

Betala av skulden till din kompis till att börja med, resten löper ju på ändå. Men då slipper du i alfafall
ha honom efter dig, och du har rent samvete där.

CSN är som det är, där betalar man enligt uppgjort plan och räntan är ju inget att snacka om.

Höj dina månatliga återbetalningar till övriga genom att betala via autogiro, då känns det inte på
samma sätt, och du får helt enkelt finna dig i att du kanske bara komma ha kanske 3000 att kasta bort på annat.
Citera
2017-01-08, 05:07
Medlem
Det är lätt att hamna i "utförsbacke"

Jag skaffade TVÅ konton - ett som pengar kommer in på och ett som är kopplat till bankkortet. Och jag bad särskilt om att det inte ska vara någon kredit. Så jag måste in på internetbanken och ladda över. Jag är alltså rädd att hamna i "kredit-lyckan". Den är ungefär som droger.

Dessutom är hela upplägget från etablissemanget (och de som står bakom), att alla ska befinna sig i skuld. Skuld upp över öronen. Effektivt att hålla folk nere.
Citera
2017-01-08, 05:30
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pejjninthuess
Det är lätt att hamna i "utförsbacke"

Jag skaffade TVÅ konton - ett som pengar kommer in på och ett som är kopplat till bankkortet. Och jag bad särskilt om att det inte ska vara någon kredit. Så jag måste in på internetbanken och ladda över. Jag är alltså rädd att hamna i "kredit-lyckan". Den är ungefär som droger.

Dessutom är hela upplägget från etablissemanget (och de som står bakom), att alla ska befinna sig i skuld. Skuld upp över öronen. Effektivt att hålla folk nere.
Vilka är "etablissemanget", dom som du menar vill "hålla folk nere"?
Citera
2017-01-08, 06:25
Medlem
alisvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LSdalmiak
I hela mitt liv har jag haft usel ekonomi, eller jag har haft okej inkomst men har förbannat svårt att hålla i pengarna.

Jag har en fast anställning och får ut 20k (efter skatt) i månaden. Under åren har jag haft sjukt dålig disciplin och samlat på mig diverse krediter. Så jävla trött på att aldrig ha pengar över, dom få jag har över bränner jag på skit.

Mina skulder ser ut ungefär såhär:

Billån: 75k

Klarna: 9k

Eurocard: 10k

Volvo Finans: 15k

Csn: 65k

Skuld till polare: 8k

Ungefär betalar jag i månaden av på detta: 3000k, då har jag inte betalat till min polare på ett tag nu och csn kommer varje kvartal på ca. 2500kr.

Sen har jag hyra, hemförsäkring, bensin mm på ungefär 5500k/månad. Inte mycket alltså. Jag borde ju ha pengar över varje månad, men icke. Räknar man med mat och andra utgifter som linser och snus som jag kanske lägger allt som allt 4000k/mån bör jag ha cirka 7500kr kvar varje månad. Men det händer aldrig, jag har oftast precis någon hundring kvar om ens det när nästa lön kommer.

Hur i helvete ska jag få lite självdisciplin och kunna börja spara både långsiktigt och kortsiktigt?

Är 33 år och inte sparat en kronor i pension och har 1000kr sparat i en fond. Det är vad jag har och ångesten över mitt barnsliga beteende och dumhet när det kommer till min ekonomi börjar komma ikapp mig.

Sälj bilen. Det borde bli många fina tusenlappar över i månaden i bara driftskostnader.
Citera
2017-01-08, 07:49
Medlem
Du efterlyser råd om hur du ska göra för att inte lägga pengar på "skit". Börja med att öppna ett annat konto, utan kort, som du använder för att betala räkningar och skulder ("räkningskontot"). Skapa en automatisk överföring från ditt lönekonto, som utförs samma dag som, eller dagen efter, lönedagen.

Sedan ser du till att lägga in dina betalningar direkt när de kommer, och så att de utförs så snart efter löning som möjligt. Det minskar risken för att du "lånar" pengar från räkningskontot som alltså är tomt den mesta tiden. Lägg in även pengar till polaren.

Skapa en automatisk överföring till, som går till ditt fondkonto. Överför en summa varje månad, även en hundring är bättre än ingenting men tanken är att du ska ha kvar lite mindre på ditt lönekonto än du behöver och förbrukar idag.

Och som andra redan sagt är det viktigt att du inte drar på dig mer eller fler skulder. Klipp dina kreditkort. Kolla med borgenärerna med de högsta räntorna om du kan amortera lite snabbare.

Vanor tar tid att ändra. Överför stegvis lite mer av lönen till fondkontot, men öka inte beloppet för snabbt.
Citera
2017-01-08, 08:05
Medlem
batakis avatar
Standardsvaret om du vill ha koll på din ekonomi är Budget. Lägg upp en budget för dina utgifter och knappa in alla dina utgifter, så ser du vart de 7500:- du tror att du kan spara tar vägen.

Dock kan livet bli mer komplicerat om man väljer att ha full koll så kanske fungerar den förenklade varianten bättre för dig. Minska onödiga utgifter, börja med att ta bort dyra krediter. Betala av allt du anser att du kan redan den 25:e och lev på nudlar sista veckan om du nu råkat ha räknat fel.
Citera
2017-01-08, 09:31
Medlem
Klipp kreditkorten. Handla bara för pengar du har.

Om man hårddrar det så behöver man inte använda några pengar på dagarna. Det enda man behöver pengar till är inköp av mat i matbutiken. Allt annat är nöjespengar: mat på restaurang, fika, småinköp, spontaninköp o.dyl.

Kolla på alla dina transaktioner i internetbanken och på kreditkortsspecifikationerna och se vilka som är onödiga.

Lägg om alla fasta och halvfasta kostnader på autogiro och månadsvis. Kvartalsdragningar är svåra att hantera. Det är enklare att planera om du har nästan exakt samma utgifter varje månad.
Citera
2017-01-08, 10:07
Medlem
Det handlar ju som sagt inte om skulderna.

Du kunde sålt bilen och blivit av med alla dina skulder imorgon, Tyvärr märker man ju med tanke på din inkomst och utgifter att du förmodligen bara dragit på dig nya skulder. Du har ett konsumtionsberoende.

Det första steget är att fatta detta.
För varje grej du köper, tänk "klarar jag mig utan detta?" - svaret är nästan alltid ja.
Kom in i detta tänket. Köp inget annat än mat i 3 månader. Inga kläder, inga prylar, ingenting i nån kiosk. Kanske kan du köpa nån öl om du är ute med polare.

Repetera detta under ett par år så har du ändrat ditt beteendemönster.
Citera
2017-01-08, 10:38
Medlem
Det första du måste fundera på är varför vill du ha ett sparande? är det bara för att det hade varit skönt att ha en buffert att ta från så du kan köpa nya saker utan att ta lån kan du lika gärna skita i allt och fortsätta som du gör. Det du måste inse är kraften av ränta på ränta. sätt upp som mål att spara ihop tex 300k. När du har dom pengarna antar du en årlig avkastning på säg 8% (24k) det är pengarna du har att röra dig med, inte de 300k!! så nu kan du välja att antingen köpa prylar för 24k per år, eller återinvestera de 24k och få avkastning även på de. Alt någonting mittemellan. Men efter att man blivit riktigt intresserad och märker vilken frihet man håller på att skapa sig så kommer du nog välja att återinvestera pengarna. Det tar tid, visst.. men för mig är det ett stort intresse och ingen uppoffring. ett tips: ta bort det konto på sociala medier som du använder mest och skapa istället ett konto på avanza eller nordnet och sätt in en slant där. sen loggar du in där dagligen istället och kollar lite hur börserna går, kollar lite aktier, läser i aktieforumen mm. Kan kännas meningslöst om man är helt grön, men det är bästa sättet att komma igång tycker jag. Så gjorde jag, gjorde stora procentuella förluster i början pga köp av små förhoppningsbolag, men det är fina läropengar medans man har litet kapital, allt eftersom jag lärde mig att inte köpa dom sämsta småbolagen och mitt sparande byggde upp mitt kapital så vände även avkastningen till + och nu är den på motsvarande en skaplig årslön.
Senast redigerad av gfbs88 2017-01-08 kl. 10:44.
Citera
2017-01-08, 19:09
Medlem
Isnatts avatar
Sätt undan pengar du vill spara direkt när du får dom.
När du får löneförhöjning eller liknande, höj sparandet med motsvarande summa. I åt fick jag 1000:- höjning då höjde delen av min lön som går in på Avanza.

Använd appen tink för att se var dina pengar tar vägen. Plus att du får en morot i appen då du kan se hur du ligger till jämfört med hur din konsumtion brukar se ut.

Undvik att handla mån-torsdag.

Ta hand om dom saker du köpt, inget slit och släng. Spar kvitton på varor som har garanti. Idag lämnade jag tillbaka ett trasigt usb från 2015. Kvittot låg i lådan, istället för att köpa ny reklamerade jag det gamla. Pengarna är inte det viktigaste utan tankesättet, hur man vårdar sina pengar.

Använd appen matpriskollen. Jag har flera butiker i min närhet och på väg till/från jobbet. Jag handlar hellre prästost för 39:-kg än 99:-.

Har man inte varit ekonomisk innan så tar det ett tag att ställa om sig och det kan kännas trist men efter bara några månader kommer man märka skillnad både i tankesättet och på kontot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in