• 1
  • 2
2017-01-07, 22:48
Medlem
En ständig fråga men jag har fortfarande inte fattat.
Alltid haft hel försäkring på mina äldre bilar.
Men funderar nu på bara halv.
Om man nu krockar..
Får man ersättning på bilen?om den nu blir skrot.
Citera
2017-01-07, 22:54
Medlem
Nej det får du inte. Dock har man en gammal bil för 20-30k så hade jag haft halvförsäkring iallafall, inte hela värden om den skulle bli skrot. Och har man helförsäkring några år har man ändå gjort av med dom pengarna iallafall.
Citera
Medlem
iDiot5s avatar
Om du är vållande får du ej ersättning, då du saknar vagnskadedelen i försäkringen.
Citera
Medlem
näää...
Citera
2017-01-07, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Msevl
En ständig fråga men jag har fortfarande inte fattat.
Alltid haft hel försäkring på mina äldre bilar.
Men funderar nu på bara halv.
Om man nu krockar..

Du får ersättning om du inte är vållande, precis som ovan säger
Citera
2017-01-07, 23:05
Medlem
Gurglarens avatar
Bara värt det om det e en gammal skitbil.
Citera
2017-01-07, 23:39
Medlem
x12s avatar
Citat:
Scenario 1 - DU orsakar en trafikolycka, t.ex du kör på en annan bil.
Du får INGEN ersättning alls för skador på din bil.
Den du krockat med får ersättning via din försäkring.

Scenario 2 - Nån ANNAN orsakar en trafikolycka och din bil blir skadad, t.ex du blir påkörd.
Du får ersättning från motpartens försäkring, oavsett om den som körde på dig har halv, hel eller trafikförsäkring.
Citera
2017-01-07, 23:45
Medlem
Ok. Tack.
Då fortsätter jag med hel försäkring framöver.
Alltid haft bilar för 30.000..O skulle nu skadan ske vill jag ju så klart få ut nåt på försäkringen. Inte kasta 30.000 i papperskorgen direkt. Varit med om 4- 5 krockar. Aldrig mitt fel men många kör som idioter.så hel försäkringen har räddat mig alla gångerna.
Citera
2017-01-07, 23:58
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ok. Tack.
Alltid haft bilar för 30.000..O skulle nu skadan ske vill jag ju så klart få ut nåt på försäkringen. Inte kasta 30.000 i papperskorgen direkt. Varit med om 4- 5 krockar. Aldrig mitt fel men många kör som idioter.så hel försäkringen har räddat mig alla gångerna.
Nej, det har den ju inte. Eftersom det inte varit ditt fel så är det motpartens försäkring som betalar.
Citera
2017-01-08, 01:03
Medlem
Citat:
Ok. Tack.
Nej. Den andres försäkring har räddat dig.
Men fundera lite. Vad kostar skillnaden mellan hel och halvförsäkring?
Lek med tanken att du krockar din bil som var värd 30 000kr när du köpte den. Nu är den värd 25.
Försäkringsbolaget kommer ge dig 20 000kr eftersom du kan hitta liknande bilar för det priset. Eftersom du betalat extra för denna försäkringsdel får du räkna av den summan då det är pengar du redan betalat. Nu får du 20 men i verkligheten, kanske 18. På detta har du en självrisk på 5000kr.
Således betalar du år ut och år in för att få 15 000kr om du smäller. 15 000 som är värda 13 då du betalar hela tiden.
Citera
2017-01-08, 11:38
Medlem
Ingabromsars avatar
Citat:
Ok. Tack.

I ditt fall så kör på hel. Du lär nog krocka igen känns det som
Citera
2017-01-08, 12:49
Medlem
Hade bara trafik på Suzuki Baleno -99 men när sambo behövde bilen för pendling vid boende på annan ort tog jag helförsäkring vilket var tur:skitsak som generatorpaj gav stillestånd i nästan två veckor men fick hyrbil till 25%kostnad och sedan for hon av vägen i halkolycka då ville man ge mig 17 900 och skrota bilen men jag förhandlade och fick 10 200 kr i handen,behålla bilen och repa själv.Skärm i rätt färg på skroten 1000kr montage och fix med dörr 2500 kr så jag gick plus även om dörren är lite skrynklig.Å andra sidan är vi + 35 och bor i relativ glesbyggd så premierna är rätt låga ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in