2017-01-08, 17:47
Medlem
mrtowlies avatar
Jag har krökat i 20 år och aldrig hört talas om detta fenomen. Ska bli intressant att se om tråden ger klarhet i frågan, alltid kul att lära sig nya alkoholrelaterade uttryck.

Folk verkar missförstå trådstarten. Det är inte Galopp som avses utan följande:

Sällskapet måste lämna kl 20.00
Du har druckit upp din öl kl 19.50 = för lite tid för att ta in en stor öl.
De övriga har halva ölen kvar.
Vad kallas den lilla öl du beställer för att hamna i fas kl 20?

Självklart kan man beställa en Galopp eller halv-pint men det är inte frågan.

Själv beställer jag en stor stark och sveper den när det är dags att gå.
Citera
2017-01-08, 19:07
Medlem
Bertil85s avatar
Ts får förklara mer vad hen menar.

Galopp eller inte; man har själv beställt en "liten öl i vinglas" och det är vad jag tror tråden handlar om.
Citera
2017-01-08, 21:08
Medlem
Yurichis avatar
Tänkte flika in med att i göteborgstrakten har jag aldrig behövt förklara vad jag menar med att beställa en galopp iaf. Tycker det är riktigt bra om man ser en ny spännande öl, men ändå är fundersam om man kommer gilla den. Halva priset och man får "ett smakprov" = 20-25cl. Det bästa är att på många ställen kostar det verkligen halva priset, dvs samma pris per cl.

Angående namn på ölen för att just "komma ikapp", så har jag aldrig hört talas om något speciellt namn för det.
Citera
2017-01-08, 21:11
Medlem
småsurs avatar
i den situationen som rubriken lyder beställer jag alltid en vanlig öl, man måste ju inte dricka upp hela om det skulle vara så att man inte hinner eller vill..

på många restauranger har jag beställt en Surfare innan ölen om nu ölen är av sort som är knepig och tar lång tid att hälla upp, det är ju så vansinnigt tråkigt att sitta där utan något att sippa på när resten av sällskapet fått sina glas.

sen vet jag vissa som beställer en surfare även om ölen inte är knepig men kanske bara dyr eller väldigt stark, då kan det kanske vara bra med en törstsläckare först, själv skulle jag rekommendera lite vatten istället.
Citera
2017-01-08, 21:21
Medlem
Säger man bara till bartendern, "En galopp tack!" utan att bartendern ser ut
som man sagt något enormt dumt?

Har gått på krogen i 30 år, aldrig hört detta. Måste vara något 08-orna pysslar med.
Citera
2017-01-08, 21:50
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Galopp heter så då det är en försvenskning av franskans Galopin som motsvarar 12,5cl (Kallas även Crobin, Walid och Bock, fast Bock kan lika gärna vara 15 eller 25 cl.). En Galopin är för övrigt 20 cl i Schweiz.

Ett snitt är en öl på 25 cl i Norge; en halv halvliter om man så vill...

Ovan är svaret på vad en 'galopp' är, bildgoogla Galopin biere så förstår ni. Det är känt inom den etablerade svenska bartenderkåren, som en öl från tapp i vinglas, ett enkelt snabbt och billigare alternativ som inte uppskattas av krögarna, du hittar inte en 'galopp' på någon drinklista.

Att beställa en 'galopp' är ett enkelt sätt att kontrollera om barpersonalen kan sitt yrke men blir du nekad så är det inget du kan proppsa på att bli serverad, den finns inte i sortimentet.

När baren har stängt kan man om man är någorlunda känd alltid tjata till sig en galopp, dricksa generöst och du får ytterligare privilegier i framtiden, att mot slutet av kvällen ta en 'galopp' ihop med barpersonalen skapar band och kanske en vänskap.

/Provokatör
Citera
2017-01-08, 22:15
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Trodde en galopp var en liten öl man tog på väg till någonting annat för att inte nyktra till utan behålla sin buzz. Fyller samma funktion som att ta en sup ur en fickplunta.

Inte ett namn på en "förrättsöl" eller fördrink som TS efterfrågar.
Citera
2017-01-08, 22:30
Medlem
psflaxs avatar
En "mellan"öl?
Citera
2017-01-08, 22:59
Medlem
Yurichis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Säger man bara till bartendern, "En galopp tack!" utan att bartendern ser ut
som man sagt något enormt dumt?

Har gått på krogen i 30 år, aldrig hört detta. Måste vara något 08-orna pysslar med.

Nä, du får säga vilket öl (ifrån tappkranarna) du vill ha som galopp. Det är ju egentligen bara en viss volym öl (runt 20cl) du beställer.
Citera
2017-01-09, 02:33
Medlem
Elikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
En "mellan"öl?

Har tyvärr slutat säljas i Sverige
Citera
2017-01-09, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Ganska vanligt att ölen serveras 25cl glas i vissa delar av Europa

Vice versa är en "stor stark" ett svenskt/nordiskt mått? På 40 cl dårå.

kommer du hit upp och beställer en öl under 0.5l då är den knapsu.
Citera
2017-01-09, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eliko
Har tyvärr slutat säljas i Sverige

Vad menar du?
Naturligtvis får man beställa ett litet glas öl.

Eller har du missuppfattat inlägget och tror att det är alkoholstyrkan som avses?
Isåfall kan du bli upplyst om att det går alldeles utmärkt att köpa mellanöl i Sverige.
Senast redigerad av cdec 2017-01-09 kl. 11:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in