2017-01-08, 13:48
Medlem
Dom flesta tycker väl det är för mycket wt men bland mina dryckeskamrater tillämpar vi ibland klassisk fördelningspolitik och låter den med fullt glas, som man väntar på, hälla över i dom andras tomma glas.
Citera
2017-01-08, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoJackHorseman
Tänk istället att du och dina polare ska ut och gå på bio vid 21. Dina polare föreslår att att ni ska käka lite och svinga några bägare innan ni drar på bion men du jobbar till 20 och kan först komma vid 20:30. Vid 20:30 har dina vänner en halv öl kvar och du vill inte sitta där tomhänt medan de dricker den sista halvtimmen.

Istället för att beställa in en hel öl och svepa den i dubbla takten mot dina vänner dricker, så beställer du in en galopp så att du och dina vänner hamnar i samma fas innan ni drar vidare.

Väl beskrivet. Galopp är det rätta ordet i min värld, och avser en öl i ett vinglas (ungefär 25 cl).
Citera
2017-01-08, 13:57
Medlem
S.O.Stolps avatar
(FB) Öl i vinglas?

(FB) Varför kallas det galopp?
Citera
2017-01-08, 14:20
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TatueradeSnutkukar
Galopp (ca 20 cl) är ett utmärkt sätt att testa många öl utan att tappa kontrollen.

Uttrycket (i alla fall i vårt land) tog nog sin form i Göteborg för inte längesedan (2000-tal) och spreds senare i Sverige. Till skillnad från i England där små öl serveras i half pint får man sitt öl i ett elegant glas och inte de strömlinjeformade halvpintglasen.

Det fetade:
Nope, jag började arbeta i restaurangbranschen 1991 och redan då var det ett minst sagt vedertaget begrepp i "hela" Sverige (Sett ur branschperspektiv.) och en betydligt vanligare beställning än vad det är idag...

Jag snackade med en före detta chefs fru om det hela någon gång i slutet av 90-talet och då berättade hon att just en galopp var det coolaste man kunde beställa på 80-talet om man ville framstå som världsvan och medveten men samtidigt lite avslappnad (Därför gjorde en hel del yuppies och cool krogpersonal just det.). Hon arbetade som bartender i Stockholm under yuppie-eran och hade efter det i princip bara beställt "en galopp" när hon ville ha en öl (Det var därför vi kom in på det hela; hon beställde så gott som aldrig något annat än just en galopp och alla andra tjejerna i restaurangbranschen i staden där jag då jobbade hakade på det.).

Så hur länge uttrycket har funnits i Sverige är nog egentligen tämligen osäkert, men det var åtminstone etablerat betydligt tidigare än tidigt 2000-tal och då långt utanför Göteborgs gränser.

För övrigt så är en "Imperial" halvpint 284 ml, en "US liquid" halvpint 236.5 ml och en "US dry" halvpint 275.5 ml, vilket i samtliga fallen är betydligt mer än vad en galopp är.

Med "strömlinjeformade" antar jag att du avser Nonik/Nonic (Ursprungligen från Albert Pick & Co patenterat 1913/1918.)...
Citera
2017-01-08, 16:05
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Men fattar bartenders/servitörer ordet "galopp" överallt?

"En liten öl" har 99% av alla förstått när jag beställt.
Citera
2017-01-08, 16:12
Medlem
"En liten öl" säger jag, då det låter bättre.
Citera
2017-01-08, 16:27
Medlem
TatueradeSnutkukars avatar
Jo jag avsåg halvpinten

Jag har varit på pub i Stockholm, Göteborg och Malmö regelbundet och det var först för max 6-8 år sedan som man på t.ex. Akkurat, Oliver Twist och liknande ställen började använda uttrycket eller ens visste vad det var. Som göteborgare blev man lite fnissad åt även på de bättre stockholmska pubarna när man ville ha en galopp.
Intressant också är att pubpersonalen idag inte vet hur mycket en galopp är, mer än på ett ungefär

Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det fetade:
Nope, jag började arbeta i restaurangbranschen 1991 och redan då var det ett minst sagt vedertaget begrepp i "hela" Sverige (Sett ur branschperspektiv.) och en betydligt vanligare beställning än vad det är idag...

Jag snackade med en före detta chefs fru om det hela någon gång i slutet av 90-talet och då berättade hon att just en galopp var det coolaste man kunde beställa på 80-talet om man ville framstå som världsvan och medveten men samtidigt lite avslappnad (Därför gjorde en hel del yuppies och cool krogpersonal just det.). Hon arbetade som bartender i Stockholm under yuppie-eran och hade efter det i princip bara beställt "en galopp" när hon ville ha en öl (Det var därför vi kom in på det hela; hon beställde så gott som aldrig något annat än just en galopp och alla andra tjejerna i restaurangbranschen i staden där jag då jobbade hakade på det.).

Så hur länge uttrycket har funnits i Sverige är nog egentligen tämligen osäkert, men det var åtminstone etablerat betydligt tidigare än tidigt 2000-tal och då långt utanför Göteborgs gränser.

För övrigt så är en "Imperial" halvpint 284 ml, en "US liquid" halvpint 236.5 ml och en "US dry" halvpint 275.5 ml, vilket i samtliga fallen är betydligt mer än vad en galopp är.

Med "strömlinjeformade" antar jag att du avser Nonik/Nonic (Ursprungligen från Albert Pick & Co patenterat 1913/1918.)...
Citera
2017-01-08, 16:38
Medlem
Stakeholders avatar
Okej att kalla en liten öl för galopp. Men TS undrade ju vad ölen man dricker för att komma ikapp heter.

Om alla sitter med varsin halv galopp blir det fel om man också beställer en likadan.

Ett bättre ord vill vi nog ha.
Citera
2017-01-08, 16:39
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ja... med ert sätt att konsumera så förstår jag att det inte finns någon logik. Jag har inget emot ett skönt hemmahäng men det är inte riktigt vad det snackas om.

Tänk istället att du och dina polare ska ut och gå på bio vid 21. Dina polare föreslår att att ni ska käka lite och svinga några bägare innan ni drar på bion men du jobbar till 20 och kan först komma vid 20:30. Vid 20:30 har dina vänner en halv öl kvar och du vill inte sitta där tomhänt medan de dricker den sista halvtimmen.

Istället för att beställa in en hel öl och svepa den i dubbla takten mot dina vänner dricker, så beställer du in en galopp så att du och dina vänner hamnar i samma fas innan ni drar vidare.

Hur får man en liten öl att räcka en halvtimme? Det är knappt en stor öl räcker mer än en kvart.
Citera
2017-01-08, 17:22
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ja... med ert sätt att konsumera så förstår jag att det inte finns någon logik. Jag har inget emot ett skönt hemmahäng men det är inte riktigt vad det snackas om.

Aaah.. Nu är jag med på rubrikens innebörd. Tack!
Citera
2017-01-08, 17:23
Medlem
Nicke1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hossejn
Galopp är en liten öl ~25cl. Kan ibland serveras i vinglas

Vem fan dricker öl ur vinglas? Förutom tjocka 60-åriga sossekärringar i kommunstyrelsen som tror dom tillhör någon slags aristokrati...Öl ska drickas ur största möjliga glas, helst en hink.
Senast redigerad av Nicke1234 2017-01-08 kl. 17:26.
Citera
2017-01-08, 17:33
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av difiderad
Som rubriken säger undrar jag om denna "vänteöl" har några speciella namn på olika ställen i Sverige. Fick ett namn på det när jag var ute sist men det försvann i dimman.

"Vänteöl" dricker jag när jag väntar på min hämt-pizza.

Detta är något annat. "Fasöl", kanske. Så att alla kommer i samma fas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in