Citat:
Ursprungligen postat av
TatueradeSnutkukar
Galopp (ca 20 cl) är ett utmärkt sätt att testa många öl utan att tappa kontrollen.
Uttrycket (i alla fall i vårt land) tog nog sin form i Göteborg för inte längesedan (2000-tal) och spreds senare i Sverige. Till skillnad från i England där små öl serveras i half pint får man sitt öl i ett elegant glas och inte de strömlinjeformade halvpintglasen.
Det fetade:
Nope, jag började arbeta i restaurangbranschen 1991 och redan då var det ett minst sagt vedertaget begrepp i "hela" Sverige (Sett ur branschperspektiv.) och en betydligt vanligare beställning än vad det är idag...
Jag snackade med en före detta chefs fru om det hela någon gång i slutet av 90-talet och då berättade hon att just en
galopp var det coolaste man kunde beställa på 80-talet om man ville framstå som världsvan och medveten men samtidigt lite avslappnad (Därför gjorde en hel del yuppies och cool krogpersonal just det.). Hon arbetade som bartender i Stockholm under yuppie-eran och hade efter det i princip bara beställt "en galopp" när hon ville ha en öl (Det var därför vi kom in på det hela; hon beställde så gott som aldrig något annat än just en galopp och alla andra tjejerna i restaurangbranschen i staden där jag då jobbade hakade på det.).
Så hur länge uttrycket har funnits i Sverige är nog egentligen tämligen osäkert, men det var åtminstone etablerat betydligt tidigare än tidigt 2000-tal och då långt utanför Göteborgs gränser.
För övrigt så är en "
Imperial" halvpint 284 ml, en "
US liquid" halvpint 236.5 ml och en "US dry" halvpint 275.5 ml, vilket i samtliga fallen är betydligt mer än vad en galopp är.
Med "strömlinjeformade" antar jag att du avser
Nonik/Nonic (Ursprungligen från
Albert Pick & Co patenterat 1913/1918.)...