2017-01-07, 07:05
Medlem
Hej,

Någon som har erfarenhet av genomströmningsvärmare? Blev lite småsugen att skaffa en till fjälls där vi ena stugan enbart har kallvatten i dagsläget. Vore perfekt för att duscha. Antar dock att man får skaffa ett vattensnålt duschmunstycke.

http://www.ebay.com/itm/5500W-Instant-Electric-Tankless-Water-Heater-Shower-System-Under-Sink-Tap-Faucet-/371819858239?hash=item569230c93f:g:v1IAAOSwJ7RYWfd 7
Citera
2017-01-07, 07:44
Medlem
kraftfoders avatar
De är ganska populära i Tyskland, så de funkar nog som avsett. Tänk på att du inte ska köpa en från USA, den funkar inte här i Europa. (Annan spänning och annat typgodkännande). Finns att köpa i Tyskland för billig peng, dock dyrare än två hundra spänn från USA..
Citera
2017-01-07, 08:06
Medlem
flaskborstes avatar
Dom fungerar bra men väljs oftast bort här i Sverige då vi betalar för vilken huvudsäkring vi har.
I exemplet i din länk är effekten 5,5 Kw har du ex en i köket och en i duschen och dom används samtidigt drar det 11Kw har du ex en värmepump (bergvärme) en kall dag som drar 4-5Kw så är du uppe i 15-16Kw dessutom belysning datorer TV mm samtidigt ger en huvudsäkring på 25A vilket är betydligt dyrare än en på 16A eller 20A Ev måste det dras nya ledningar (minst 2,5mm2) till värmarna som kräver 16A säkring. Så även om dom fungerar bra är det ett dyrt alternativ med alla kring kostnader)
Citera
2017-01-07, 08:12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Dom fungerar bra men väljs oftast bort här i Sverige då vi betalar för vilken huvudsäkring vi har.
I exemplet i din länk är effekten 5,5 Kw har du ex en i köket och en i duschen och dom används samtidigt drar det 11Kw har du ex en värmepump (bergvärme) en kall dag som drar 4-5Kw så är du uppe i 15-16Kw dessutom belysning datorer TV mm samtidigt ger en huvudsäkring på 25A vilket är betydligt dyrare än en på 16A eller 20A Ev måste det dras nya ledningar (minst 2,5mm2) till värmarna som kräver 16A säkring. Så även om dom fungerar bra är det ett dyrt alternativ med alla kring kostnader)

Det där med betala för säkringen verkar försvinna mer och mer; här i Göteborg betalar vi inte längre så, utan betalar en speciell effektavgift för den timme vi har haft störst effektuttag per månad. Men det får TS kolla upp med nätägaren där i fjällen. (Vi har Vättlefjäll och Kynnefjäll här i Gbg, men det är väl knappast där han har sin stuga..)

Inkommande el har nog tillräckliga grovlekar på kablarna, men måste ju kollas upp av elektrikern som installerar värmaren.
Senast redigerad av kraftfoder 2017-01-07 kl. 08:15.
Citera
2017-01-07, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Vi har en 16A huvudsäkring. Det enda vi har där uppe som drar ström är 4st element som drar cirka 4kw totalt. Utöver det så är det en varmvattenberedare i stora stugan, lite belysning och en tv. Så jag tror inte att det skall vara några problem.
Citera
2017-01-07, 09:03
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Vi har en 16A huvudsäkring. Det enda vi har där uppe som drar ström är 4st element som drar cirka 4kw totalt. Utöver det så är det en varmvattenberedare i stora stugan, lite belysning och en tv. Så jag tror inte att det skall vara några problem.

Har du inte tre säkringar? (Trefas). 16A räcker inte om du ska sätta in en sådan värmare. Inte med allt du har inkopplat. Köp en billig vanlig beredare, kanske 60L som kostar kanske 2000:-.
Citera
2017-01-07, 09:06
Medlem
Om jag inte räknar helt galet, så med 5 grader C vatten in och 45 grader C ut så skulle du få ett flöde på 2 l/min.

Normalt drar en dusch 12 l/min.

Men det finns genomströmsvärmare som drivs av gas med större effekt som klarar en dusch.
Citera
2017-01-07, 09:19
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Inkommande el har nog tillräckliga grovlekar på kablarna, men måste ju kollas upp av elektrikern som installerar värmaren.

Jodå inkommande el är oftast dimensionerad för 25A (6mm2) men det som kan tillkomma är ledning från centralen till värmaren, då det är sällsynt att det finns 2,5mm2 ledning fram till ex duschrum. Och det kan behövas en separat fram till värmaren i köket.

Låter bra att man verkar gå ifrån årsavgiften på olika huvudsäkringar jag ex har Vattenfall som leverantör och dom har det kvar och det skiljer väldigt mycket.

16 A säkring 3 675 kr/år
20 A säkring 5 140 kr/år
25 A säkring 6 425 kr/år

Här i Sverige vill man förmodligen ha varmvatten på flera ställen i huset ex handfat och tvättstuga vilket trasslar till det ytligare. Oftast har inte en genomströmningsvärmare kapaciteten att serva flera tappställen med 50 graders vatten.

I Filippinerna där jag bodde några år var det vanligt att ha en värmare enbart i duschen. I kök, handfat, tvättstuga var det överflödigt då tappvattnet oftast låg på 30-35 grader. Då tappvattnet redan var ganska varmt så fungerade värmaren i duschen bra och billigt då det var få grader att värma upp till bra dusch temperatur.
Senast redigerad av flaskborste 2017-01-07 kl. 09:27.
Citera
2017-01-07, 09:20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Om jag inte räknar helt galet, så med 5 grader C vatten in och 45 grader C ut så skulle du få ett flöde på 2 l/min.

Men det finns genomströmsvärmare som drivs av gas med större effekt som klarar en dusch.

Elvärmare klarar absolut flöden som det går att duscha med. Har sett sådana på hotellrum i Spanien tror jag att det var, kan ha varit i Portugal. Det gick jättebra att duscha, och varmvattnet tar aldrig slut.. Men de är rätt ovanliga i Sverige, frågan är om svenska hantverkare har tillräckligt med erfarenhet att göra ett bra jobb, om de aldrig installerat något liknande förr.
Citera
2017-01-07, 09:23
Medlem
Citat:
Elvärmare klarar absolut flöden som det går att duscha med. Har sett sådana på hotellrum i Spanien tror jag att det var, kan ha varit i Portugal. Det gick jättebra att duscha, och varmvattnet tar aldrig slut.. Men de är rätt ovanliga i Sverige, frågan är om svenska hantverkare har tillräckligt med erfarenhet att göra ett bra jobb, om de aldrig installerat något liknande förr.

Jovisst finns det elvärmare som klarar en dusch, men då måste de ha större effekt vilket kräver en större säkring.
Citera
2017-01-07, 09:31
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:

Tappvattnet är oftast ganska mycket varmare i Spanien/portugal och värmaren behöver mindre effekt för att uppnå önskad temperatur det är skillnad för värmaren att ex ha 6 grader vatten från start upp till 44-45 eller utgå från 18-22 grader upp till 44-45 grader
Citera
2017-01-07, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys

Precis, det behövs cirka 15 kW för att kunna duscha och då med snålmunstycke.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in