2017-01-07, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Jodå inkommande el är oftast dimensionerad för 25A (6mm2) men det som kan tillkomma är ledning från centralen till värmaren, då det är sällsynt att det finns 2,5mm2 ledning fram till ex duschrum. Och det kan behövas en separat fram till värmaren i köket.

Låter bra att man verkar gå ifrån årsavgiften på olika huvudsäkringar jag ex har Vattenfall som leverantör och dom har det kvar och det skiljer väldigt mycket.

16 A säkring 3 675 kr/år
20 A säkring 5 140 kr/år
25 A säkring 6 425 kr/år

Här i Sverige vill man förmodligen ha varmvatten på flera ställen i huset ex handfat och tvättstuga vilket trasslar till det ytligare. Oftast har inte en genomströmningsvärmare kapaciteten att serva flera tappställen med 50 graders vatten.

I Filippinerna där jag bodde några år var det vanligt att ha en värmare enbart i duschen. I kök, handfat, tvättstuga var det överflödigt då tappvattnet oftast låg på 30-35 grader. Då tappvattnet redan var ganska varmt så fungerade värmaren i duschen bra och billigt då det var få grader att värma upp till bra dusch temperatur.
Vi har ju som sagt en 16A huvudsäkring.. Hur mycket kan jag då belasta? Det kan väl inte vara så att hela stugan bara får dra 3680W?
Citera
2017-01-07, 10:17
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Vi har ju som sagt en 16A huvudsäkring.. Hur mycket kan jag då belasta? Det kan väl inte vara så att hela stugan bara får dra 3680W?

Vad tror du att det skulle betyda? Du har en säkring som löser ut vid en viss last.
Citera
2017-01-07, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Vad tror du att det skulle betyda? Du har en säkring som löser ut vid en viss last.
16 x 230v = 3680W. Eller tänker jag fel?
Citera
2017-01-07, 10:47
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Har du 1 huvudsäkring på 16 A så ja, 230*16 = 3680. Viss överbelastning kan ske innan säkringen löser ut, men du kan inte köra en last på 5500W i ditt fall.
Citera
2017-01-07, 11:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Tappvattnet är oftast ganska mycket varmare i Spanien/portugal och värmaren behöver mindre effekt för att uppnå önskad temperatur det är skillnad för värmaren att ex ha 6 grader vatten från start upp till 44-45 eller utgå från 18-22 grader upp till 44-45 grader

Ja, det är sant. Möjligen hade de enbart värmaren för att komplettera solfångaren på taket.
Citera
2017-01-07, 12:42
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Om jag inte räknar helt galet, så med 5 grader C vatten in och 45 grader C ut så skulle du få ett flöde på 2 l/min.

Normalt drar en dusch 12 l/min.

Men det finns genomströmsvärmare som drivs av gas med större effekt som klarar en dusch.
Du har räknat rätt. Nu nöjer sig de flesta med lite mindre än 45 ºC i duschen men är det 40 så gör det ingen stor skillnad för det maximala flödet som man kan värma med 5,5 kW.

Uppvärmningseffekten P i kW är ju P=Q*(T varm-T kall)*1,16 om man anger flödet i m³/h. Jag har under ett år mätt tempen på inkommande kommunalt vatten (södra delen av landet) och den var som lägst 5,6, som högst 15,8 och medelvärde 11,2 ºC. En genomströmningsvärmare skulle behöva ha mycket högre effekt om det ska duga för att duscha.

Citat:
Du skriver "en" men du har inte uttryckligen svarat på om det verkligen bara är en enda säkring. De flesta har ju trefas och då är det tre säkringar. Har du bara en enda huvudsäkring, inte tre?

Citat:
Du skulle egentligen ha med effektfaktorn också men är det rent resistiv last som värmeapparater så duger det så.
Citera
2017-01-07, 13:54
Medlem
woofers avatar
Vill man komma undan med en lägre huvudsäkring så kan man använda en effektvakt som kopplar bort exempelvis elementen när genomströmningsvärmaren är i drift.
Citera
2017-01-07, 14:36
Medlem
Låter som ganska bökigt. Blir nog att skaffa en mindre varmvattenberedare.
Citera
2017-01-07, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned

Hej !
Om man har "tröga säkringar" så klarar de ca 50% överlast under en timma.

LM
Citera
2017-01-07, 14:55
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Vill man komma undan med en lägre huvudsäkring så kan man använda en effektvakt som kopplar bort exempelvis elementen när genomströmningsvärmaren är i drift.
Det hjälper ju föga om inte genomströmningsvärmaren klarar av att värma ett acceptabelt flöde för att duscha med ens om den är ensam elapparat i hela anläggningen.

Citat:
Låter som ganska bökigt. Blir nog att skaffa en mindre varmvattenberedare.
Varför svarar du inte klart och tydligt på om du har enfas eller trefasmatning? En s.k. förrådsberedare är säkert ett bättre val i vilket fall som helst.
Citera
2017-01-07, 16:58
Medlem
Bongomans avatar
Alla som funderar på att köpa något elektriskt från Kina ska titta igenom lämpliga videor hos Clive.

https://www.youtube.com/user/bigclivedotcom/videos
Citera
2017-01-07, 16:59
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:

3 faser som vardera kan belastas med 3680W (240V*16) Man brukar räkna 3600w på en 16A säkring
Dock använder man sällan all effekt samtidigt utan har en faktor på 0,7 som förbrukning.

En säkring tål en del "över effekt" en viss tid ca 1 timme ex 4000w i någon timme innan den brinner av.

I exemplet förutsätter jag attt du har 3-fas el som matning in i din Central. Gäller det en sommarstuga med enfas säkring är det mycket riktigt 3600W

Finns dock varmvatten beredare som använder värmepumps teknik som drar 7-800W men presterar varmvatten 4-5 ggr den effekten. Det kanske kan vara ett vettigt alternativ.
Senast redigerad av flaskborste 2017-01-07 kl. 17:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in