Citat:
Ursprungligen postat av
mattoys
Om jag inte räknar helt galet, så med 5 grader C vatten in och 45 grader C ut så skulle du få ett flöde på 2 l/min.
Normalt drar en dusch 12 l/min.
Men det finns genomströmsvärmare som drivs av gas med större effekt som klarar en dusch.
Du har räknat rätt. Nu nöjer sig de flesta med lite mindre än 45 ºC i duschen men är det 40 så gör det ingen stor skillnad för det maximala flödet som man kan värma med 5,5 kW.
Uppvärmningseffekten P i kW är ju P=Q*(T varm-T kall)*1,16 om man anger flödet i m³/h. Jag har under ett år mätt tempen på inkommande kommunalt vatten (södra delen av landet) och den var som lägst 5,6, som högst 15,8 och medelvärde 11,2 ºC. En genomströmningsvärmare skulle behöva ha mycket högre effekt om det ska duga för att duscha.
Citat:
Ursprungligen postat av
ledstripe
Vi har ju som sagt en 16A huvudsäkring.. Hur mycket kan jag då belasta? Det kan väl inte vara så att hela stugan bara får dra 3680W?
Du skriver "en" men du har inte uttryckligen svarat på om det verkligen bara är en enda säkring. De flesta har ju trefas och då är det tre säkringar. Har du bara en enda huvudsäkring, inte tre?
Citat:
Ursprungligen postat av
ledstripe
16 x 230v = 3680W. Eller tänker jag fel?
Du skulle egentligen ha med effektfaktorn också men är det rent resistiv last som värmeapparater så duger det så.