• 1
  • 2
2017-01-07, 00:42
Medlem
Hej!

Det är så att jag nu fått hjärtklappning och tryck i bröstet var kväll. Jag har massa undertryckt stress och lider sedan tidigare av ångest. Men eftersom hjärtklappningen mestadels kommer i vila, när jag ska sova, blir jag orolig, för har aldrig haft det innan. Det bokstavligen bankar väldigt hårt och ibland snabbare, ibland känns det som att jag inte ska få luft - rycker ofta till med - men säkert pg.a muskelspänningarna som jag har. Dock har jag med ibland vaknat upp med andnöd - rusande hjärtklappning och känslan av att inte få luft - flyger bokstavligen upp i sängen. Jag har varit hos läkaren, gjorde EKG , vilket var normalt och hade även normal puls. Men eftersom jag nästan bara får denna otäcka hjärtklappningen vid vila eller när jag ska somna, / sova och att jag även fått extremt hjärtrusning senaste gången jag var ute och festade - ca en månad sedan nu - då vaknade jag typ 5 på morgonen med hjärtrus - säkert över 100 slag i minuten, sedan försvann det. Har aldrig fått det av alkohol förr. Och det konstiga är, att innan den gången jag var ute, ( detta var senast i slutet av nov) Var jag med ute i sept, och då drack jag ganska mycket, men fick varken hjärtrus efter eller under alkoholintaget.

Jag står i kö för att göra ett tum - EKG, eftersom det kanske kan vara förmaksflimmer. Kan det i så fall komma så snabbt??

För att lugna mig själv, skulle jag därmed vilja få svar på om ni med stress/ångest har fått hjärtklappning i vila och hjärtrus vid alkoholintag?

Kan även nämna att jag har kostokondrit, kan det med ge hjärtklappning i vila, och i samband med alkohol?

Blir även andfådd ibland när jag ska gå upp för längre trappor osv. Alltid haft bra kondition, men inte tränat något alls typ på ca 3 månader samt att jag gått upp lite i vikt. Så svårt att veta om det då beror på sämre kondition eller förmaksflimmer? Ni med kostokondrit, upplever ni med att ni kan bli andfådda av ansträngning?

Vad tror ni? Ni med stress/ångest och kostokondrit? Upplever ni samma symtom?

Tackar så jättemycket för svar på förhand! - Är så orolig att det ska vara förmaksflimmer!
Citera
2017-01-07, 00:51
Medlem
vikt kön ålder etc...
Citera
2017-01-07, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nothot
vikt kön ålder etc...

Är tjej, 24 år, vikt vet jag inte exakt, men kanske runt 65 kg..har som sagt gått upp lite i vikt, men arbetar nu på att gå ner det.
Citera
2017-01-07, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariikan92
Är tjej, 24 år, vikt vet jag inte exakt, men kanske runt 65 kg..har som sagt gått upp lite i vikt, men arbetar nu på att gå ner det.
Tietzes syndrom, är ovanligt i så ung ålder..
Jag tror det beror på stress, men du bör ändå ta upp det med din VC, även det somatiska ska uteslutas, trotts att det högst sannolikt är psykosomatiskt.

DVS stress/ångest relaterat, med största sannolikhet.
Citera
2017-01-07, 01:03
Medlem
En normal vilopuls ligger mellan 60-80 slag i minuten. 100 anses inte som hjärtklappning eller förmaksflimmer! Minsta stresshormon skickar pulsen över 100..

Jag lider av väldigt ojämn och hög puls. Nu med betablockerare har dock inte pulsen överstigit 155 när den skenat. Innan jag fick blockeraren hade jag 275 som högst! Var ambulans som gällde då och flera dagar med EKG inkopplat..

Ska in på ablation om knappt 2 veckor och förhoppningsvis lösa skiten.

Men är du orolig, be om att få bli inlagd med långtids-EKG! Stå på dig! Gör inte samma misstag som mig som litade på läkarens ord när jag ville kolla upp hjärtat. 2 alvedon och vila pga stress och eventuellt lite ångest...

Bättre att få det ordentligt utrett under några dagar än att riskera vid ett senare tillfälle att det blir kattskit..
Citera
2017-01-07, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gizze
En normal vilopuls ligger mellan 60-80 slag i minuten. 100 anses inte som hjärtklappning eller förmaksflimmer! Minsta stresshormon skickar pulsen över 100..

Jag lider av väldigt ojämn och hög puls. Nu med betablockerare har dock inte pulsen överstigit 155 när den skenat. Innan jag fick blockeraren hade jag 275 som högst! Var ambulans som gällde då och flera dagar med EKG inkopplat..

Ska in på ablation om knappt 2 veckor och förhoppningsvis lösa skiten.

Men är du orolig, be om att få bli inlagd med långtids-EKG! Stå på dig! Gör inte samma misstag som mig som litade på läkarens ord när jag ville kolla upp hjärtat. 2 alvedon och vila pga stress och eventuellt lite ångest...

Bättre att få det ordentligt utrett under några dagar än att riskera vid ett senare tillfälle att det blir kattskit..

Usch, jobbigt det där med hjärtproblem och när hjärtat slår! Har du fått reda på något om ditt hjärta då? Eftersom du låg inne med EKG?

Jo det är just det som jag står i kö för, att få ett tum EKG, och blir väl då ett långtids EKG med. Ja nej, man ska stå på sig, för visst, misstänker väl själv att det är stress/ångest, men tycker bara att det är så konstigt att det just kommer vi vila!
Citera
2017-01-07, 01:09
Medlem
Sam.Boyds avatar
Dra ner på coffein och nicotin.
Drick vatten.

Spela int "data spel" för att koppla av. Undvik spelande under 2 veckor.

Stäng av din smartphone. Du behöver inte vara uppkopplad.
Är det viktigt så ringer de igen.

Ta en socialamedia paus. Dessa aktiviter är mångt mer sressande än många förstår. 2 veckor.

Ha regelbundna vanor under 2 veckor. Se till att du alltid har 8 timmars sömn.

Undvik Alkohol under 2veckor.

Ta en ras promenad eller springrunda min 15 minuter innan du lägger dig. Det bränner andrenalinet i din kropp.

Fokusera på nuet. När du äter så tugga maten 10 gånger. Känn efter hur det smakar innan du sväljer. Försök minnas smaken. Det samma när du dricker vatten.

Gör alla måsten: disk, tvätt, betala räkningar, laga det som behövs lagas. Allt ojort är stressande.

Undvik slötittande på TV (speciellt krig, våld, spänning,skräck).

Läs en bok.

Och i nödfall ta en Benzo.

Och kolla upp ordentligt att det inte är hjärtfel. Så slipper du i bästa fall vara stressad över det.
Citera
2017-01-07, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nothot
Tietzes syndrom, är ovanligt i så ung ålder..
Jag tror det beror på stress, men du bör ändå ta upp det med din VC, även det somatiska ska uteslutas, trotts att det högst sannolikt är psykosomatiskt.

DVS stress/ångest relaterat, med största sannolikhet.

Läkaren kände på bröstet och konstaterade iallafall att det just var kostokondrit..jag har inte fått höra att det är ovanligt att få det i ung ålder? Varför skulle det vara det i så fall?

Jag var på VC, och då var pulsen och EKG normalt, men eftersom ett förmaksflimmer inte kan mätas så snabbt, krävs ett långtids EKG, vilket jag nu står i kö för.

Har du själv ångest eller stress? Upplever du i så fall samma symtom?
Citera
2017-01-07, 01:11
Medlem
Citat:
Läkaren kände på bröstet och konstaterade iallafall att det just var kostokondrit..jag har inte fått höra att det är ovanligt att få det i ung ålder? Varför skulle det vara det i så fall?

Jag var på VC, och då var pulsen och EKG normalt, men eftersom ett förmaksflimmer inte kan mätas så snabbt, krävs ett långtids EKG, vilket jag nu står i kö för.

Har du själv ångest eller stress? Upplever du i så fall samma symtom?
upplevde det när min ångest var som starkast. Hade du festat o dansat så skulle det påverkat mer än att vakna.
Citera
2017-01-07, 01:12
Medlem
Whiteejacks avatar
Kondition kan försämras riktigt fort, även på ett kort intervall som redan efter 1-2veckor, så att du hade bra kondition förr talar inte för att du skulle ha det idag.

Jag hade mycket som dig, en brännande känsla i bröstet tillsammans med rejält tryck och lite smärta både i mitten av bröstet (samt mer åt vänster) med jobbiga hjärtklappningar, med andra ord allt som kunde oroa en för en eventuell hjärtinfarkt och dyl.

Men fick börja inse att jag är rätt ung, och frisk och hälsosam, om du är född 92, vilket jag chansar på då du sa du är 24, så ska du heller egentligen inte oroa dig kanske alltför mycket, beror på hur dina vanor ser ut.

Men gör som skrivet, eller som jag kan rekommendera ta ett EKG+blodprover, när dessa 2 är kollat upp så kan du nog ta det chill om läkaren säger att allt är bra. Sen får du se detta som en påminnelse om hur viktigt hälsan är och kanske börja göra om vanorna, även om du har bra kan dem bli bättre.

Men personligen pga att jag också haft liknande och att jag även trodde det var något med hjärtat hade jag ändå sagt det är pga stress (magen/bröstet) etc ger ifrån sig markanta och väldigt liknande symptom som vid hjärtinfarkt när man är överstressad/stressad.

Och det blir bättre med tiden, sedan antar jag att hjärtklappningen är det obekväma och det som oroar dig mest, men då är det viktigt att du känner till att hjärtklappning i sig är inte så farligt, och att alla har det till och från, det lite komiska är även ju mer du tänker på hjärtat ju mer känner du av och hjärtklappningarna sker, fokuserar du på annat så lär du ej märka av det lika enkelt, att fokusera på annat kommer ta tid då du fortfarande är lite rädd över det men det kommer bli bättre nog, gör nåt skönt nu och oroa dig inte tänk på alla dina vänner i samma ålder som dig nog går dem inte runt och oroar sig för sånt där, men gör testerna så du kan åtminstone bli lugn mentalt, för fysiskt tror jag inte det skulle vara något fel på dig.
Senast redigerad av Whiteejack 2017-01-07 kl. 01:16.
Citera
2017-01-07, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Dra ner på coffein och nicotin.
Drick vatten.

Spela int "data spel" för att koppla av. Undvik spelande under 2 veckor.

Stäng av din smartphone. Du behöver inte vara uppkopplad.
Är det viktigt så ringer de igen.

Ta en socialamedia paus. Dessa aktiviter är mångt mer sressande än många förstår. 2 veckor.

Ha regelbundna vanor under 2 veckor. Se till att du alltid har 8 timmars sömn.

Undvik Alkohol under 2veckor.

Ta en ras promenad eller springrunda min 15 minuter innan du lägger dig. Det bränner andrenalinet i din kropp.

Fokusera på nuet. När du äter så tugga maten 10 gånger. Känn efter hur det smakar innan du sväljer. Försök minnas smaken. Det samma när du dricker vatten.

Gör alla måsten: disk, tvätt, betala räkningar, laga det som behövs lagas. Allt ojort är stressande.

Undvik slötittande på TV (speciellt krig, våld, spänning,skräck).

Läs en bok.

Och i nödfall ta en Benzo.

Och kolla upp ordentligt att det inte är hjärtfel. Så slipper du i bästa fall vara stressad över det.

För det första, dricker ej koffein, tar ingen tobak eller narkotika och dricker knappt alkohol.

Spela dataspel? Gud! Kändes nästan som att du kände mig där..! Spelar sims ganska regelbundet, men älskar det ju..men visst, ska se om det blir skillnad om jag tar uppehåll i ca 2 veckor. Kollar ej på skräck och inte mycket våldsfilmer, älskade skräck förr, men upplever nu för tiden att jag blir så panikartad , spänd, paranoid etc. Så klarar inte av det längre..

Ja jag tänkte återuppta läsandet och även börja röra lite smått på mig..kan dock inte träna än precis, får sådan hjärtklappning ibland och andfåddhet..

Det med hjärtfel ska jag kolla upp, väntar på att få ett tum EKG.

Tack för råden iaf! Ska försöka att slappna av, men är så sjukt svårt"! Framförallt med alla tankar som bara far runder! Svårt att sova med, men kanske blir bättre när jag väl kommer till en psykolog, står i väntetid där.
Citera
2017-01-07, 01:18
Medlem
Citat:
Usch, jobbigt det där med hjärtproblem och när hjärtat slår! Har du fått reda på något om ditt hjärta då? Eftersom du låg inne med EKG?

Jo det är just det som jag står i kö för, att få ett tum EKG, och blir väl då ett långtids EKG med. Ja nej, man ska stå på sig, för visst, misstänker väl själv att det är stress/ångest, men tycker bara att det är så konstigt att det just kommer vi vila!

Har lidit av flimret/fladdret/klappningen i 20 år i princip. Men det var inte förrän nu i höstas som jag nästan kollapsade. Dålig mat, ingen vätska mer än kaffe och prestationsångest (var på tävling) triggade igång skiten. Tur att en vän på plats har ambulansförare som yrke.

De hittade någon rubbning med någon retledning i hjärtat, som de förhoppningsvis kan bränna bort. Får jag tillbaka en normal puls och kan motionera utan att känna att man nästan dör så vore det otroligt mycket värt..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in