2017-01-07, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Hoppas inte, han har ju trots allt handlat väldigt hedervärt.

Hedervärt? Kriminella är inte så jätte förtjusta i soc handläggare. Man hatar hela de där systemet och om då en sochandläggare skulle göra en sån här sak så lär nog inte många kriminella tveka på att gola ner socbögen!
Citera
2017-01-07, 10:08
Medlem
Själv får jag känslan av att den som beställde mordet har en släkting som är i behov av pengar men får själv inte utreda det ärendet p.g.a släktskapet så en annan på kontoret fick ta ärendet. Sen visar det sig att personen inte uppfyller krav för soc pengar till sig och sin familj varpå det hotas inne på kontoret om mord. Kanske även finns utbetalningar som gjorts som inte skulle blivit utbetalda på grund av felaktiga uppgifter och släktskap så man ville tysta någon som kommit på det hela.
Han som blev tillfrågad borde ju inte va misstänkt för något alls. Tänk själv och bli tillfrågad och sen dömd för att någon frågat något.
Citera
2017-01-07, 11:22
Medlem
SmygarBerits avatar
Ingen som sitter med Inside information kring detta? Hela situationen låter en aning makabert. Vilken stolpskott beställer ett mord via en klient?!
Men det kan ju även vara så att det är en klient som är missnöjd över sitt beslut och hittar på att han fått en beställning för att "sätta dit" soc sekr också.
Kan tänka mig att dessa socpack kan göra vad som helst för att sätta en socialsekreterare i skiten.
Citera
2017-01-07, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JKDSLNU
Själv får jag känslan av att den som beställde mordet har en släkting som är i behov av pengar men får själv inte utreda det ärendet p.g.a släktskapet så en annan på kontoret fick ta ärendet. Sen visar det sig att personen inte uppfyller krav för soc pengar till sig och sin familj varpå det hotas inne på kontoret om mord. Kanske även finns utbetalningar som gjorts som inte skulle blivit utbetalda på grund av felaktiga uppgifter och släktskap så man ville tysta någon som kommit på det hela.
Han som blev tillfrågad borde ju inte va misstänkt för något alls. Tänk själv och bli tillfrågad och sen dömd för att någon frågat något.

Låter som ett troligt scenario, finns ju blattar som jobbar inom socialtjänsten och utnyttjar naturligtvis sin position för att ge släktingar/vänner feta bidrag.
Kanske detta är anledningen till att de flesta Svenska arbetsgivare inte vill anställa mångkulturella berikare eftersom de vet att skulle berikaren känna sig det minsta lilla kränkt så är sannolikheten stor för att det slutar med mord.
Citera
2017-01-07, 12:01
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Mitt tidigare inlägg var inte fullt sarkastisk eller försök till humor, jag reagerar bl a på att det står att "en anställd på socialkontoret" och inte att det var en socialsekreterare. Det kan därmed betyda att t ex en tolk kan vara den skyldige, och det finns riktigt knepiga tolkar som orsakar friktion bara genom sin närvaro.
Citera
2017-01-07, 12:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Mitt tidigare inlägg var inte fullt sarkastisk eller försök till humor, jag reagerar bl a på att det står att "en anställd på socialkontoret" och inte att det var en socialsekreterare. Det kan därmed betyda att t ex en tolk kan vara den skyldige, och det finns riktigt knepiga tolkar som orsakar friktion bara genom sin närvaro.
Fast har verkligen de olika socialkontoren anställda tolkar? I de kommuner där jag vet hur det fungerar är tolkarna anställda vid en central kommunal tolkservice om de inte är frilansare.
Citera
2017-01-07, 12:29
Medlem
Herregud vad säger man?
Men jag är inte så förvånad - socialtjänsten lever i sin egen lilla bubbla långt bort från verkligheten

Om detta stämmer var det på tiden att hon börjar jobba med ngt annat - maffiaboss kanske? 😂
Citera
2017-01-07, 12:41
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascHack
Jag undrar lite varför den "lejde mördaren" avslöjar vad han sysslar med i egen hög person. Eller har jag missuppfattat artikeln på så vis att personen som beställde mordet trodde att "mördaren" sysslade med den typen av verksamhet?

Annars kan jag tycka att ett samtal hade räckt. Hedersamt av "mördaren" dock.
Det är uppenbart inte en lejd mörare/torped; "Planerna uppdagades dock när den lejde mördaren själv gick in på socialkontoret och avslöjade allting." BO gissar jag på är kvinna/könsöverskridande/icke-binär/motsvarande.
Citera
2017-01-07, 12:51
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast har verkligen de olika socialkontoren anställda tolkar? I de kommuner där jag vet hur det fungerar är tolkarna anställda vid en central kommunal tolkservice om de inte är frilansare.
Jag var tvungen att googla, av att läsa rubrikerna så antar jag att du har rätt, tolkservice anlitas av socialtjänsten.

Men jag håller folieflaggan i topp och spånar att det inte handlar om en handläggare, vad finns då kvar, vaktmästare vakter och receptionister, ingen av dom skulle ta kontakt med en klient.

Eller så övertolkar jag vad media inte skriver och det är så enkelt att det antingen är psykfallet tidigare länkat i tråden eller hennes själsfrände. Även om det är relativt simpla krav på biståndshandläggare så tvivlar jag att en som är kapabel till att beställa mord på en kollega blir anställd utan någon typ av kvotering.
Citera
2017-01-07, 15:13
Medlem
Skellefteå enligt norran:

http://norran.se/nyheter/blaljus-nyheter/uppgifter-kommunanstalld-i-skelleftea-bestallde-mord-pa-kollega-737396
Citera
2017-01-07, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matttre
Skellefteå enligt norran:

http://norran.se/nyheter/blaljus-nyheter/uppgifter-kommunanstalld-i-skelleftea-bestallde-mord-pa-kollega-737396

Lokalpolischefen Lars Westermarkverkar verkar vilja hitta förmildrande omständigheter och säger i Norranartikeln:

"– Enligt vad som framkommit så ska det påstådda olaga hotet inte ha gjorts i någon myndighetsutövning. Det ska ha skett på fritiden, inte på arbetstid, tillägger Lars Westermark."
Citera
2017-01-07, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Lokalpolischefen Lars Westermarkverkar verkar vilja hitta förmildrande omständigheter och säger i Norranartikeln:

"– Enligt vad som framkommit så ska det påstådda olaga hotet inte ha gjorts i någon myndighetsutövning. Det ska ha skett på fritiden, inte på arbetstid, tillägger Lars Westermark."

Ahh, men dåså, där kom förklaringen. Han/ hon beställde alltså mordet på sin fritid, det förlät ju allt . Ingen som vet mer ingående vad som egentligen har hänt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in