2017-01-06, 15:29
Medlem
Hej!

Jag är 24 år gammal utan jobb (fast inkomst) men har sedan ett år tillbaka dragit in lite drygt 2 mnkr genom betting och aktieaffärer, inga enskilda storvinster utan vi snackar tusentals avslut. Nu är det som så att min drömlägenhet helt plötsligt kommit ut på försäljning, utgångspriset är 1.9m (bor i en ganska liten stad) och jag räknar med att slutpriset landar runt 2.3m.

Låt oss säga att jag slänger in 1m, då återstår det ca 1m som jag skulle kunna betala av men jag vill så klart gärna ha minst 700k löst så att jag kan fortsätta med min trading och då kommer vi till frågan - hur ska jag få resterande 1mnkr?

Personligen tycker jag att banken skulle kunna låna mig 1m till låg risk för deras del, menar, även om jag mot all förmodan skulle förlora hela mitt resterande kapital på 1m så får dom väl i värsta fall ta lägenheten ifrån mig och sälja den och skulle då få sina utlånade pengar tillbaka även om bostadspriserna sjunker med 50 %. Enligt min egna kalkyl så kommer jag kunna betala av hela lägenhet i april/maj. Dessvärre antar jag att banken ser på saken annorlunda.

Mitt andra alternativ är att min kära mor går i borgen för mig, problemet där är att hon är 63 år gammal och kommer gå i pension om två år och någon monsterpension kommer hon inte heller få så jag och hon själv är tveksamma till att hon blir beviljad 1m i lån. Dessutom känns det lite si så där att kanske sätta sin mamma i skiten, visst, jag är 100 % övertygad om att jag kommer fortsätta tjäna fina pengar men man vet ju aldrig vad som händer, jag kanske blir sjuk eller liknande.

Så vad har jag för alternativ? Tror ni det finns minsta möjlighet till att jag blir beviljad lån? Tänker gå till min bank och fråga på måndag om hur läget ser ut men känner mig ganska övertygad om att jag inte kommer tycka om svaret.
Citera
2017-01-06, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasnilsson
Hej!

Jag är 24 år gammal utan jobb (fast inkomst) men har sedan ett år tillbaka dragit in lite drygt 2 mnkr genom betting och aktieaffärer, inga enskilda storvinster utan vi snackar tusentals avslut. Nu är det som så att min drömlägenhet helt plötsligt kommit ut på försäljning, utgångspriset är 1.9m (bor i en ganska liten stad) och jag räknar med att slutpriset landar runt 2.3m.

Låt oss säga att jag slänger in 1m, då återstår det ca 1m som jag skulle kunna betala av men jag vill så klart gärna ha minst 700k löst så att jag kan fortsätta med min trading och då kommer vi till frågan - hur ska jag få resterande 1mnkr?

Personligen tycker jag att banken skulle kunna låna mig 1m till låg risk för deras del, menar, även om jag mot all förmodan skulle förlora hela mitt resterande kapital på 1m så får dom väl i värsta fall ta lägenheten ifrån mig och sälja den och skulle då få sina utlånade pengar tillbaka även om bostadspriserna sjunker med 50 %. Enligt min egna kalkyl så kommer jag kunna betala av hela lägenhet i april/maj. Dessvärre antar jag att banken ser på saken annorlunda.

Mitt andra alternativ är att min kära mor går i borgen för mig, problemet där är att hon är 63 år gammal och kommer gå i pension om två år och någon monsterpension kommer hon inte heller få så jag och hon själv är tveksamma till att hon blir beviljad 1m i lån. Dessutom känns det lite si så där att kanske sätta sin mamma i skiten, visst, jag är 100 % övertygad om att jag kommer fortsätta tjäna fina pengar men man vet ju aldrig vad som händer, jag kanske blir sjuk eller liknande.

Så vad har jag för alternativ? Tror ni det finns minsta möjlighet till att jag blir beviljad lån? Tänker gå till min bank och fråga på måndag om hur läget ser ut men känner mig ganska övertygad om att jag inte kommer tycka om svaret.

Ett år är inte särskilt mycket historik att bygga på. Bankerna vill tjäna pengar på sin affär, och inte bara gå break-even om du misslyckas med att betala räntan och bostadsrätten tvångsförsäljs. Det finns nog inte en chans att de lånar ut pengar till dig utan stabil inkomst.

Varför inte bara fortsätta bettandet och köpa en lägenhet kontant om ett år?
Citera
2017-01-06, 15:37
Medlem
Med så låg belåningsgrad borde det gå, men bankerna ogillar egna företagare och inkomstlösa (är själv en sådan )

Men om du lägger 50% själv och kanske binder räntan i 3 år plus lägger in många hundratusen borde det gå..
Fokusera på det banken gillar.
Amortering, pengar på banken, fondspara ev mamma som borgenär eller medlåntagare..

Det borde kunna gå.
Men du måste även visa att du är villig, om du måste skaffa hederligt jobb, och en mcd lön fixar 1m i lån.

Mvh
Citera
2017-01-06, 17:42
Medlem
Katzyns avatar
Jag röstar med ovan att det enklaste är att du (om du kan) fixar något skitjobb typ mcd. Köper din lägenhet. Säger upp dig så fort du tagit din nya lägenhet i besittning. Banken bryr sig inte om du har jobbet kvar så länge du betalar som du ska.
Citera
2017-01-06, 18:11
Medlem
Något stämmer inte med din berättelse. Om du har pengar så köp vad fan du vill. Varför blanda in bank eller mamma som lever på soc?

Det är inte drogförsäljning du tjänat pengarna på då? Säkert?

Gött att få en inkomstlös knarksäljare som granne i bostadsföreningen...
Citera
2017-01-06, 18:19
Medlem
TS har dragit in en hel del pengar på relativt kort tid och snackar om att ta ett lån? Det luktar som att hela historien är påhittad. Självklart så fortsätter man dra in en lika stor summa även om det skulle ta ett eller två år till och SEN köper man sin bostad utan att ta lån överhuvudtaget.

Varför krångla till det?
Citera
2017-01-06, 20:06
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Något stämmer inte med din berättelse. Om du har pengar så köp vad fan du vill. Varför blanda in bank eller mamma som lever på soc?

Det är inte drogförsäljning du tjänat pengarna på då? Säkert?

Gött att få en inkomstlös knarksäljare som granne i bostadsföreningen...

Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
TS har dragit in en hel del pengar på relativt kort tid och snackar om att ta ett lån? Det luktar som att hela historien är påhittad. Självklart så fortsätter man dra in en lika stor summa även om det skulle ta ett eller två år till och SEN köper man sin bostad utan att ta lån överhuvudtaget.

Varför krångla till det?

Med dessa låga räntor så gör man ju bort sig om man INTE tar ett lån, bättre att belåna sig som in i helvete och investera pengarna istället.
Citera
2017-01-07, 00:42
Medlem
Du kan sitta med 100 miljoner på kontot men med 0 i taxerad inkomst.
Om du vill köpa en bil för 1M på avbetalning så kommer ingen bank gå med på att låna ut.

Förmögenhet kvittar i dagens Sverige det är din kreditvärdighet som banker tittar på.
Citera
2017-01-07, 07:28
Medlem
Njaeae, halvrätt..
Det är givetvis kreditvärdigheten som är viktig, men det är inte den de tittar på, de tittar på en UC, som i en perfekt värld visar den, men som i realiteten endast ger en en bra indikation på en vanlig svensson men allt i Sverige och som anställd.

Citat:
Ursprungligen postat av bbb100
Du kan sitta med 100 miljoner på kontot men med 0 i taxerad inkomst.
Om du vill köpa en bil för 1M på avbetalning så kommer ingen bank gå med på att låna ut.

Förmögenhet kvittar i dagens Sverige det är din kreditvärdighet som banker tittar på.
Citera
2017-01-07, 09:01
Medlem
OldFashioneds avatar
Bostadsrättsföreningen kan neka dig medlemskap också, även om banken säger ja. Fast inkomst brukar vara ett krav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in