Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-04, 20:19
  #1
Medlem
Jkrokens avatar
Har problem med integralen som bifogas i bilden. Jag får svaret till 0, men enligt wolframalpha ska svaret bli 2/r^2. Vad är felet i min lösning?

https://postimg.org/image/q53l1fmzx/
Citera
2017-01-04, 20:26
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jkroken
Har problem med integralen som bifogas i bilden. Jag får svaret till 0, men enligt wolframalpha ska svaret bli 2/r^2. Vad är felet i min lösning?

https://postimg.org/image/q53l1fmzx/
inte för att jag så insatt i matte men är = med tecken verkligen rätt, ska det inte vara limes? skulle du gå baklänges vilket man kan göra om likhet så är jag tveksam
Citera
2017-01-04, 20:36
  #3
Avstängd
var är u? vad går ut mot? väldigt flummig lösning
Citera
2017-01-04, 20:47
  #4
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkroken
Har problem med integralen som bifogas i bilden. Jag får svaret till 0, men enligt wolframalpha ska svaret bli 2/r^2. Vad är felet i min lösning?

https://postimg.org/image/q53l1fmzx/

Det är bra att kolla om exempelvis integranden är positiv, om så är fallet måste integralen vara positiv. Därför bör du reagera på att något är fel när integralen blir 0.

Sedan så gäller inte (x^2)^(3/2) = x^3 för alla x, för vilka gäller det inte?

Variabelbytet är också lite problematiskt när du integrerar det där över hela R
Citera
2017-01-04, 20:58
  #5
Medlem
Jkrokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Det är bra att kolla om exempelvis integranden är positiv, om så är fallet måste integralen vara positiv. Därför bör du reagera på att något är fel när integralen blir 0.

Sedan så gäller inte (x^2)^(3/2)= x^3 för alla x, för vilka gäller det inte?

Variabelbytet är också lite problematiskt när du integrerar det där över hela R
Aa, jag tänkte inte på att (x^2)^(3/2) inte är lika med x^3 för negativa x. Men om man integrerar över positiva tal skilda från 0 bör min substitution fungera?
Citera
2017-01-04, 21:00
  #6
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkroken
Aa, jag tänkte inte på att (x^2)^(3/2) inte är lika med x^3 för negativa x. Men om man integrerar över positiva tal skilda från 0 bör min substitution fungera?

Japp det bör den göra. Tänk också på att integranden är jämn, så du får alltså att

∫_{-∞, ∞} f(x) dx = 2∫_{0, ∞} f(x) dx

där f är integranden du har.
Citera
2017-01-04, 21:01
  #7
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkroken
Har problem med integralen som bifogas i bilden. Jag får svaret till 0, men enligt wolframalpha ska svaret bli 2/r^2. Vad är felet i min lösning?

https://postimg.org/image/q53l1fmzx/

Du gör en ogiltig variabeltransformation med tanke på att ditt u inte är definierat för x = 0 (som ju ingår i integrationsintervallet). Dessutom är det inte korrekt att (x²)³/² = x³ eftersom x³ är udda (antar negativa värden för negativa x) medan x² är jämn (antar positiva värden för alla x) och således även (x²)³/² blir jämn.

Man kan alltså konstatera att integranden är jämn, varför integralens värde mellan -∞ och ∞ är lika med 2 gånger integralens värde mellan 0 och ∞.

För att lösa integralen föreslår jag att du använder partiell integration, där du använder 1 som den ena faktorn och den givna integranden som den andra. Då är det faktorn 1 som du vill ta primitiv funktion till och den givna integranden som du vill derivera.
Citera
2017-01-04, 22:42
  #8
Medlem
Jkrokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Du gör en ogiltig variabeltransformation med tanke på att ditt u inte är definierat för x = 0 (som ju ingår i integrationsintervallet). Dessutom är det inte korrekt att (x²)³/² = x³ eftersom x³ är udda (antar negativa värden för negativa x) medan x² är jämn (antar positiva värden för alla x) och således även (x²)³/² blir jämn.

Man kan alltså konstatera att integranden är jämn, varför integralens värde mellan -∞ och ∞ är lika med 2 gånger integralens värde mellan 0 och ∞.

För att lösa integralen föreslår jag att du använder partiell integration, där du använder 1 som den ena faktorn och den givna integranden som den andra. Då är det faktorn 1 som du vill ta primitiv funktion till och den givna integranden som du vill derivera.
Tack för tipset! Det var ett tag sen jag läste envariabelanalys, men nu när du säger det så minns jag att ett vanligt knep var att använda partiell integration och sedan variabelsubstitution.
Citera
2017-01-04, 23:57
  #9
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkroken
Har problem med integralen som bifogas i bilden. Jag får svaret till 0, men enligt wolframalpha ska svaret bli 2/r^2. Vad är felet i min lösning?

https://postimg.org/image/q53l1fmzx/

Det blir nog enklare om du bryter ut r:et ur integrandens nämnare:

∫ dx / (r²+x²)^3/2 = (1/r)³∫ dx / (1+x²/r²)^3/2.

Substitutionen u = x/r ger sedan

(1/r)²∫ du / (1+u²)^3/2 = ...

Edit: korrigerade typo.
__________________
Senast redigerad av Nail 2017-01-05 kl. 00:17.
Citera
2017-01-05, 00:26
  #10
Medlem
Jkrokens avatar
Jag fick rätt svar då jag ändrade integrationsgränserna x=0 till x=inf, men satte hela integralen multiplicerat med 2. Integrationsgränserna med substitutionen u=r^2/x^2 + 1 blir då u=inf till u=1.

Inte matematiskt korrekt då man delar med 0 för att få fram u=inf då x=0, men det fungerar. Läser en fysikkurs (elektromagnetism) och föreläsaren brukar göra en hel del liknande saker när han behandlar oändligheter och division med 0.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback