Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-04, 16:10
  #1
Medlem
Sitter med två mSATA och funderar på hur jag ska få in dessa i en PC. Verkar finnas adapterar från 50kr till 800kr och är mycket osäker på vad som skiljer dessa åt och vad jag behöver. Vill ha båda mSATA i en RAID 0. En del recensioner påstår att adaptern är en "bottleneck och att man inte uppnår någon högre hastighet i RAID.

Moderkortet jag funderar på är ASUS B150M Pro Gaming.
Den adapter jag tittar på är.

https://www.dustin.se/product/501078...pter-converter
Citera
2017-01-04, 16:15
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vbroms
Sitter med två mSATA och funderar på hur jag ska få in dessa i en PC. Verkar finnas adapterar från 50kr till 800kr och är mycket osäker på vad som skiljer dessa åt och vad jag behöver. Vill ha båda mSATA i en RAID 0. En del recensioner påstår att adaptern är en "bottleneck och att man inte uppnår någon högre hastighet i RAID.

Moderkortet jag funderar på är ASUS B150M Pro Gaming.
Den adapter jag tittar på är.

https://www.dustin.se/product/501078...pter-converter

Korkat. En modern Sata SSD klara uppåt 550MB/s

Sata toppar på 6Gbps.

Men visst, om allt du vill är att kunna använda båda SSD. Go for it.
Citera
2017-01-04, 16:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Korkat. En modern Sata SSD klara uppåt 550MB/s

Sata toppar på 6Gbps.

Men visst, om allt du vill är att kunna använda båda SSD. Go for it.

Du får ursäkta mig, första gången jag bygger en dator sen jag var liten. mSATA klarar 550mbs och en vanlig 2,5" klarar 6gbs? Har två mSATA på totalt 500gb så tänkt jag kunde spara en del på att använda som, köra Raid för att få fart.
Men du tycker jag bara ska köpa en vanlig ssd?
Citera
2017-01-04, 17:02
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vbroms
Du får ursäkta mig, första gången jag bygger en dator sen jag var liten. mSATA klarar 550mbs och en vanlig 2,5" klarar 6gbs? Har två mSATA på totalt 500gb så tänkt jag kunde spara en del på att använda som, köra Raid för att få fart.
Men du tycker jag bara ska köpa en vanlig ssd?

Nej. Fel.

Sata anslutningen klarar Max 6Gbps oavsett vad du ansluter.

En SSD klarar uppåt 5,5Gbps. Med den där lösningen så delar de alltså på 6Gbps. Alltså: idiotiskt om det är prestanda du fiskar efter.
Citera
2017-01-04, 17:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej. Fel.

Sata anslutningen klarar Max 6Gbps oavsett vad du ansluter.

En SSD klarar uppåt 5,5Gbps. Med den där lösningen så delar de alltså på 6Gbps. Alltså: idiotiskt om det är prestanda du fiskar efter.

Men det borde inte spela någon roll om det är 2st 500mb mSATA som ansluts i RAID. Det blir ju bara 1gbs tillsammans, till skillnad från en enkel 2,5" SSD med enbart 500mbs som jag annars köper.
Citera
2017-01-04, 17:12
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vbroms
Men det borde inte spela någon roll om det är 2st 500mb mSATA som ansluts i RAID. Det blir ju bara 1gbs tillsammans, till skillnad från en enkel 2,5" SSD med enbart 500mbs som jag annars köper.

Nej. 550MBps = 5,5Gbps. (Lite slarvigt avrundat)

Kort sagt, en ensam modern SSD kan i princip maxa en SATA6/Gbps.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2017-01-04 kl. 17:17.
Citera
2017-01-04, 17:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej. 550MBps = 5,5Gbps. (Lite slarvigt avrundat)

Kort sagt, en ensam modern SSD kan i princip maxa en SATA6/Gbps.

Förstår, såklart

Isåfall blir det antingen två adaptrar till mSATA eller en ny SATA
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback