Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-04, 13:09
  #1
Medlem
EnGodForlorares avatar
Jag har en liten bostadsrätt längst upp i ett flerfamiljshus. Mitt problem är att det susar så in i helvete från ventilationen. Folk säger att man vänjer sig men suset är på den nivån att det gör man inte.

Anledningen till suset har jag förstått är att jag har starkt frånluftssug. Jag bor på översta våningen och rakt på taket ovan mig sitter "skorstenarna" som suger ut luft. Det medför att luft sugs in genom alla springor såsom dörrkarmar och fönsterkarmar. Det är det som gör att det väsande ljudet uppstår, särskilt ifrån dörrlisten.

Det jag har försökt med är att öppna brevinkastet. Då sugs luften in den vägen och suset försvinner. Jag kan då känna med handen att det är ett extremt undertryck i lägenheten. Blåsten som kommer via brevinkastet är minst lika stark som den som kommer av handtorkmaskinerna på offentliga toaletter. Problemet med att ha brevinkastet öppet är att luften som kommer är fuktig och iskall och därför funkar det inte på vintern.

Finns det något annat sätt att lösa problemet? Jag skulle kunna täta dörrlisten, men då tror jag luften bara kommer väsa när den sugs in via någon annan springa istället. Kan jag få föreningen att sänka sugförmågan hos skorstensfläktarna?
Citera
2017-01-04, 13:12
  #2
Medlem
ChristianXs avatar
Antingen kan föreningen sänka utsuget som du troligen har i kök eller badrum. Kan ju också vara så att du själv kan justera någon ventil för att minska utsuget.

Kolla med styrelsen om det finns några protokoll från senaste OVK och vad då din lägenhet hade för värden.
Citera
2017-01-04, 13:14
  #3
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Jag har en liten bostadsrätt längst upp i ett flerfamiljshus. Mitt problem är att det susar så in i helvete från ventilationen. Folk säger att man vänjer sig men suset är på den nivån att det gör man inte.

Anledningen till suset har jag förstått är att jag har starkt frånluftssug. Jag bor på översta våningen och rakt på taket ovan mig sitter "skorstenarna" som suger ut luft. Det medför att luft sugs in genom alla springor såsom dörrkarmar och fönsterkarmar. Det är det som gör att det väsande ljudet uppstår, särskilt ifrån dörrlisten.

Det jag har försökt med är att öppna brevinkastet. Då sugs luften in den vägen och suset försvinner. Jag kan då känna med handen att det är ett extremt undertryck i lägenheten. Blåsten som kommer via brevinkastet är minst lika stark som den som kommer av handtorkmaskinerna på offentliga toaletter. Problemet med att ha brevinkastet öppet är att luften som kommer är fuktig och iskall och därför funkar det inte på vintern.

Finns det något annat sätt att lösa problemet? Jag skulle kunna täta dörrlisten, men då tror jag luften bara kommer väsa när den sugs in via någon annan springa istället. Kan jag få föreningen att sänka sugförmågan hos skorstensfläktarna?

Fråga hyresvärd när OVK utfördes som sagt, om det inte är gjort så säg att det är dags att fixa det.

Har du inga friskluftsventiler på väggarna eller i fönsterkarmarna som är stängda? Någonstans måste det vara tänkt att luften ska ta sig in.

Du kan strypa donen själv genom att snurra in konan i mitten, men det brukar inte uppskattas av grannarna som då får ta hand om det extra flåset istället.
Citera
2017-01-04, 14:26
  #4
Medlem
ps870s avatar
Väldigt många väljer att stänga ventiler i väggar och fönster i tron av att det skapar bättre inomhusklimat. Naturligtvis är detta är det helt fel, de ska var öppna.
I en bostadsrätt jag hade tidigare hade förra ägaren tryckt in isolering i 3st ventiler samt, limmat fast locken på dem. dessutom hade idioten tätat ventiler i fönster med silvertejp. Runt samtliga karmar i fönster och ytterdörrar satt extra tjocka tätningslister. Resultatet blev som hos dig plus att det tjöt av luftdraget i brevinkastet. När jag öppnade upp alla ventiler försvann problemet, värmen steg och luften blev bättre.
Kolla dina ventiler så att de är öppna, har du tätningslister runt fönster så prova att ta bort en sida på några/ alla av fönstren
Citera
2017-01-04, 15:18
  #5
Medlem
Varför har man bara mekanisk frånluft? Det vore en besparing att installera en FTX-anläggning istället och ta till vara på värmen i frånluften.
Att låta kall utomhusluft komma in skapar ett väldigt stort drag och fördyrande av uppvärmningen.

Täta med fogskum i frånluftskanalerna så slipper du tjutet
Dock får du nog rätt sunkig luft.
Citera
2017-01-04, 15:43
  #6
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Varför har man bara mekanisk frånluft? Det vore en besparing att installera en FTX-anläggning istället och ta till vara på värmen i frånluften.
Att låta kall utomhusluft komma in skapar ett väldigt stort drag och fördyrande av uppvärmningen.

Täta med fogskum i frånluftskanalerna så slipper du tjutet
Dock får du nog rätt sunkig luft.

Investeringskostnaden för FTX är hög och ställer krav på att det är möjligt att ta sig ner med kanaler till vistelserum. Det ska dessutom finnas plats och möjlighet att placera på tak/annat driftutrymme.
Dessutom förlorar man takhöjd där kanalerna går.

Visst sparar man pengar på det i längden, men det är ett rätt omfattande arbete.

Kall uteluft behöver inte alls skapa obehagligt drag, det beror på hur man bygger.
Citera
2017-01-04, 19:16
  #7
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Varför har man bara mekanisk frånluft? Det vore en besparing att installera en FTX-anläggning istället och ta till vara på värmen i frånluften.
Att låta kall utomhusluft komma in skapar ett väldigt stort drag och fördyrande av uppvärmningen.

Täta med fogskum i frånluftskanalerna så slipper du tjutet
Dock får du nog rätt sunkig luft.

Väldigt många äldre hus som bara har frånluft, inte alls billigt att bygga in värmeåtervinning i ett sådant hus. Och kan nog vara oekonomiskt eftersom du måste lägga helt nya rör till samtliga lägenheter. Troligare billigare att ta tillbaka värmen direkt till värmesystemet i så fall, men inte alls säkert på att hade varit lönsamt.

TS: Har du kollat så alla dina ventiler är öppna (borde finnas vid fönstren)?
Man ska ju egentligen inte pilla med det, bortsett från att se till att ventilerna är öppna. Men annars får du begränsa frånluften. Vill inte föreningen sänka luftflödet eller skruva på dina frånluftsdon kan man ju göra det själv. Har du bara rena galler utan egentligt don vid frånluften kan du testa att blockera en del utsuget, detta bör minska undertrycket i din lägenhet.
Citera
2017-01-05, 12:07
  #8
Medlem
EnGodForlorares avatar
Tack! Jag försöker med ett tips i taget. Jag har spaltventiler på ovansidan av fönsterkarmarna av märket Biobe. Men de verkar inte vara anslutna till fasaden eller vad man ska säga... Oavsett om jag öppnar eller stänger dem kommer det ingen luft igenom dem.
Citera
2017-01-05, 13:18
  #9
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Tack! Jag försöker med ett tips i taget. Jag har spaltventiler på ovansidan av fönsterkarmarna av märket Biobe. Men de verkar inte vara anslutna till fasaden eller vad man ska säga... Oavsett om jag öppnar eller stänger dem kommer det ingen luft igenom dem.

Se till att dörrar och fönster är stängda när du kontrollerar detta, annars tar luften den vägen istället.

Ring fastighetsskötaren och felanmäl.
Citera
2017-08-08, 12:29
  #10
Medlem
EnGodForlorares avatar
Tack för förslagen! Nu har jag kommit en bit på vägen.

Friskluftsventiler
Spaltventilerna var igentäppta. Jag har fått de rensade så att de nu går att öppna. Det löste inte problemet utan gjorde det bara mycket värre. För det susar utav bara helvete från dem när jag har dem öppna. Det jag kommit fram till är att det sugs ut mycket mer luft än vad som kan komma in genom ventiler. Anledningen tror jag är att de andra lägenheterna som sitter på samma stam också har igentäppta spaltventiler.

Därför tror jag inte problemet kan lösas genom att jag ökar luftinsuget till min lägenhet.

Frånluftsdon
Såvitt jag kan se har jag bara två frånluftsdon. Ventilen som sitter i badrummet och spisfläkten. Ventilen i badrummet (en sån rund grej) kan jag naturligtvis blockera, men då riskerar jag väl vattenskador? Ventilen ovanför spisfläkten är ju "bara ett stort hål" så den vet jag inte hur jag ska blockera. Kort sagt, jag har ingen aning om hur jag ska göra för att minska utsuget.

Supertäta igen allt
Det är det här jag funderar på nu. Suset kommer mestadels från springor vid ytterdörren. Jag tänker mig att jag sätter täta lister där så att absolut ingen luft kan sugas in. Vad som händer med ventilationen då vet jag inte. Antagligen blir undertrycket i min lägenhet ännu värre? Det kan jag leva med... tror jag.

Edit: Dessutom luktar det ofta svavel och avlopp i badrummet. Kan det bero på att luft sugs in genom glipor vid toalettstolen? Det ska inte gå, har jag hört, men undertrycket är så starkt så jag undrar det. Som jämförelse så är balkongdörren mycket, myyyycket trögare att öppna än dörren till frysboxen.
__________________
Senast redigerad av EnGodForlorare 2017-08-08 kl. 12:33.
Citera
2017-08-08, 18:24
  #11
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Tack för förslagen! Nu har jag kommit en bit på vägen.

Friskluftsventiler
Spaltventilerna var igentäppta. Jag har fått de rensade så att de nu går att öppna. Det löste inte problemet utan gjorde det bara mycket värre. För det susar utav bara helvete från dem när jag har dem öppna. Det jag kommit fram till är att det sugs ut mycket mer luft än vad som kan komma in genom ventiler. Anledningen tror jag är att de andra lägenheterna som sitter på samma stam också har igentäppta spaltventiler.

Därför tror jag inte problemet kan lösas genom att jag ökar luftinsuget till min lägenhet.

Frånluftsdon
Såvitt jag kan se har jag bara två frånluftsdon. Ventilen som sitter i badrummet och spisfläkten. Ventilen i badrummet (en sån rund grej) kan jag naturligtvis blockera, men då riskerar jag väl vattenskador? Ventilen ovanför spisfläkten är ju "bara ett stort hål" så den vet jag inte hur jag ska blockera. Kort sagt, jag har ingen aning om hur jag ska göra för att minska utsuget.

Supertäta igen allt
Det är det här jag funderar på nu. Suset kommer mestadels från springor vid ytterdörren. Jag tänker mig att jag sätter täta lister där så att absolut ingen luft kan sugas in. Vad som händer med ventilationen då vet jag inte. Antagligen blir undertrycket i min lägenhet ännu värre? Det kan jag leva med... tror jag.

Edit: Dessutom luktar det ofta svavel och avlopp i badrummet. Kan det bero på att luft sugs in genom glipor vid toalettstolen? Det ska inte gå, har jag hört, men undertrycket är så starkt så jag undrar det. Som jämförelse så är balkongdörren mycket, myyyycket trögare att öppna än dörren till frysboxen.

Det låter ju som du bor i ett torkskåp! Min frånluftsventil i badrummet kan precis hålla ett A4. Kan du inte filma din?
Citera
2017-08-08, 19:06
  #12
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Tack för förslagen! Nu har jag kommit en bit på vägen.

Friskluftsventiler
Spaltventilerna var igentäppta. Jag har fått de rensade så att de nu går att öppna. Det löste inte problemet utan gjorde det bara mycket värre. För det susar utav bara helvete från dem när jag har dem öppna. Det jag kommit fram till är att det sugs ut mycket mer luft än vad som kan komma in genom ventiler. Anledningen tror jag är att de andra lägenheterna som sitter på samma stam också har igentäppta spaltventiler.

Därför tror jag inte problemet kan lösas genom att jag ökar luftinsuget till min lägenhet.

Frånluftsdon
Såvitt jag kan se har jag bara två frånluftsdon. Ventilen som sitter i badrummet och spisfläkten. Ventilen i badrummet (en sån rund grej) kan jag naturligtvis blockera, men då riskerar jag väl vattenskador? Ventilen ovanför spisfläkten är ju "bara ett stort hål" så den vet jag inte hur jag ska blockera. Kort sagt, jag har ingen aning om hur jag ska göra för att minska utsuget.

Supertäta igen allt
Det är det här jag funderar på nu. Suset kommer mestadels från springor vid ytterdörren. Jag tänker mig att jag sätter täta lister där så att absolut ingen luft kan sugas in. Vad som händer med ventilationen då vet jag inte. Antagligen blir undertrycket i min lägenhet ännu värre? Det kan jag leva med... tror jag.

Edit: Dessutom luktar det ofta svavel och avlopp i badrummet. Kan det bero på att luft sugs in genom glipor vid toalettstolen? Det ska inte gå, har jag hört, men undertrycket är så starkt så jag undrar det. Som jämförelse så är balkongdörren mycket, myyyycket trögare att öppna än dörren till frysboxen.

Ring fastighetsskötaren, säg att du misstänker att andra i trappuppgången har satt för sina frånluftsdon. Be dem mäta luftflöde hos dig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback