Citat:
Ursprungligen postat av
studentroland
I så fall kan du ju kolla på den här videon då och säga vad du anser...
https://www.youtube.com/watch?v=TN_HbuRPMnM
Nu har jag tittat igenom hela talet av Don Paul och en del av Jim Hoffman. Jim Hoffman ser jag inga konstigheter med, han ser det de flesta ser om man öppnar ögonen.
Don Paul tror jag däremot inte skulle ha sagt samma sak idag, jag antar att detta är innan 2005 eller möjligen strax efter. Då hade inte internet blivit den oas av information som det är idag för de som vet hur man skall leta. Gulfstaterna fanns inte ens i debatten, möjligen levde man i tron om den gamla vanliga sanningen. Att världen styrdes av gamla oljebaroner. De summor han pratar om som de skulle tjänat är inte i närheten av risken. Givetvis var de med på noterna men de var mycket väl medvetna om vilka som drog i trådarna.
Tror man inte på det så är det bara att jämföra fakta. Titta på hur mycket olja gulfstaterna sålde för, titta på hur mycket vinst de hade och jämför med olika förmögenheter personer som rockefellers mm har. Det är i en helt annan liga
Tänk på att gulfstaterna ensamma kunde styra konjunkturen, Saudiarabien som ensamt land hade den förmågan. Skulle Rockefellers försöka sig på att sänka världskonjunkturen hade familjen gått i konkurs direkt.
Gulfstaternas inflytande antar jag är en av de bäst bevarade hemligheterna även om en och annan måste kliat sig i huvudet några gånger när amerikanska presidenter åkt över till Mellanöstern för att pussa Saudiarabiska kungar. Hur kan en amerikansk president sänka sig så lågt att den slickar röv på kanske världens mest repressiva land?
De Don Paul nämner har självklart inte gått lottlösa men det handlar om råbarkade kapitalister. Kapitalister måste ha mat i form av någorlunda köpstarka konsumenter. De tjänar inte mer på att dränera hela samhället. Om kapitalister styr så blir inte avståndet mellan rik och fattig så extremt som idag för det leder uteslutande för blodbad för kapitalister med. När bubblor spricker blir det tuffa bananer även för kapitalisten.
De som däremot äger Naturtillgångar vilket är rå valuta, de tjänar mer på dränering av samhällen. De har mindre behov av "mat" utan kan snarare tjäna massor på spruckna bubblor då de kan köpa upp tillgångar då från folk som ser sina pengar gå upp i rök.
I årets val lärde Wikileaks oss alla vilket inflytande Saudiarabien har på clinton foundatin.