Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Oj, förlåt om jag var otydlig - självklart tror jag att det skulle bli ett jäkla liv med repressalier och en helt annan och kallare relation dem emellan. Jag menade bara att man först kommer fokusera på att riva upp himmel och jord över det inhemska sveket om ”Amerikas höjdare” känt till detta utan att ha gjort något åt det.
(USA behöver väl för övrigt inte saudisk olja länge - i alla fall inte för eget behov)
Kanske är det lite (inrikes-)politik också. Trump arbetade för en god relation med Saudiarabien och det kan ju slå mot honom om det kommer fram att han visste mer om saudernas roll i 9/11 och även om mordet på Khashoggi än vad som framkommit hittills.
USA är "ungefär" självförsörjande med olja. Efter att tidigare ha importerat en hel del. Dom hade ett litet överskott 2020. Dels tack vare stor inhemsk produktion och dels tack var ovanligt liten förbrukning "corona-året". 2019 var det ett litet underskott.
https://www.eia.gov/energyexplained/oil-and-petroleum-products/imports-and-exports.php
Jag bedömer USA som den ekonomi i Världen som är mest beroende av olja. Ja, dom har ungefär balans, men även en liten import påverkar marknaden och priset, beroende på priset på världsmarknaden. USA konsumerade ungefär 18,12 miljoner fat/dag 2020, jämfört med 91 miljoner globalt. USA konsumerar ungefär 20% av världsproduktionen, med ungefär 4% av befolkningen. Fem gånger världsmedelvärdet om man så vill.
Kända fyndigheter i USA var 44,2 miljarder fat vid utgången av 2019 (enligt EIA). Med nuvarande förbrukning, på ca 6,6 miljarder fat per år, så räcker det inte så länge. Då gäller det att det finns att köpa på världsmarknaden, för oljeberoendet kommer att finnas kvar länge i USA, IMO.
När jag hävdar att USA har ett behov att vårda relationen till Saudiarabien för oljans skull så är det dels för att Saudiarabien har gott om olja och dels för att många av alternativen (Venezuela, Iran, Irak, Ryssland och Libyen t.ex.) måste betraktas som osäkra. Venezuela och Saudiarabien hade 34,4% av dom kända tillgångarna 2016.
Min bedömning är att USAs "nära oberoende" inte kommer att vara så många år.
Det finns många "om". Det största just nu är väl vad som kommer fram om Saudiarabiens roll i 9/11.
Berättelsen om vad som hände på saudernas ambassad i DC på morgonen 9/11 talar kanske för att det som vi kommer att få veta är uppseendeväckande. Väntar med spänning...
–