• 1
  • 2
2005-12-19, 13:34
Medlem
Capones avatar
Gång på gång ser jag hur folk använder Svedala som synonymt med konungariket Sverige, varför är det så? För att de har samma inledande bokstäver?

Svedala är en liten kommun i Skåne. Sverige är landet där Svedala ligger.
Citera
2005-12-19, 14:26
Medlem
Svedala är ett extremt svenskt samhälle, lagom på alla sätt och vis, och med stora delar white trash. Dessutom är ankdammstänket oerhört utbrett just där.
Citera
2005-12-19, 23:49
Medlem
vättes avatar
Farao är inte en synonym för fan, ändå hör man ibland folk säga "fy farao" istället för "fy fan".
Citera
2005-12-19, 23:57
Bannlyst
Nja...Svedala har ofta använts som en metafor för Sverige. Ungefär som när man använder uttrycket "svensson" för att säga något om gemene man i Sverige.

Vi som läste tidningen Mad som unga vet detta - där användes uttrycket Svedala ofta som ett uttryck för Sverige.
Citera
2005-12-20, 00:11
Medlem
M2ks avatar
Jodå, det begreppet har använts som synomym i herrans massa år, ofta i sportens värld. T ex på Gunder Häggs tid, och när Ingemar Johansson vann VM-titeln i tungviktsboxning i Madison Square Garden, NY, var 'Svedala' mycket vanligt i sportreferaten.

Att Roger Persson, som tungviktssymbol för plattfotad svenskhet bor just där, är en extra poäng. RP borde byta ut flaggan i sin bakgrunden på avataren mot en blågul.
Citera
2005-12-20, 00:13
Medlem
spazzies avatar
För mig är det synonymt med Sverige. Likaså verkar det vara det för alla andra svenskar jag känner som bor utomlands.
Citera
2005-12-20, 08:44
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein
Nja...Svedala har ofta använts som en metafor för Sverige. Ungefär som när man använder uttrycket "svensson" för att säga något om gemene man i Sverige.

Vi som läste tidningen Mad som unga vet detta - där användes uttrycket Svedala ofta som ett uttryck för Sverige.

Jag tycker snarare att det kan jämföras med att säga interjuv istället för intervju, eller något annat direkt felaktigt som många tror är rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Jodå, det begreppet har använts som synomym i herrans massa år, ofta i sportens värld. T ex på Gunder Häggs tid, och när Ingemar Johansson vann VM-titeln i tungviktsboxning i Madison Square Garden, NY, var 'Svedala' mycket vanligt i sportreferaten.

Men har du någon referens som visar att det inte bara beror på att de som refererade sporten var illiterära?
Citera
2005-12-20, 09:26
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Jag tycker snarare att det kan jämföras med att säga interjuv istället för intervju, eller något annat direkt felaktigt som många tror är rätt.
Det finns INGEN som tror att Sverige heter Svedala, så den liknelsen var ganska blek, för att inte säga helt lam.

Har du aldrig kallat amerikanare för 'jänkare', eller Flashback Forum för 'FB'? Alla använder ibland alternativa ord och kanske slanguttryck eller smeknamn för att beskriva något, och Svedala torde vara en av de mer etablerade alternativa uttrycken för Sverige.

Citat:
Men har du någon referens som visar att det inte bara beror på att de som refererade sporten var illiterära?
Måste tyvärr upplysa dig om att det heter 'illiterata', inte 'illiterära'. Ett ganska fett självmål där alltså...
Citera
2005-12-20, 09:29
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Det finns INGEN som tror att Sverige heter Svedala, så den liknelsen var ganska blek, för att inte säga helt lam.

Har du aldrig kallat amerikanare för 'jänkare', eller Flashback Forum för 'FB'? Alla använder ibland alternativa ord och kanske slanguttryck eller smeknamn för att beskriva något, och Svedala torde vara en av de mer etablerade alternativa uttrycken för Sverige.

Vad är en jänkare då om inte en amerikan?

Poängen är att det faktiskt finns något som heter Svedala, och det är inte ett land.

Citat:
Måste tyvärr upplysa dig om att det heter 'illiterata', inte 'illiterära'. Ett ganska fett självmål där alltså...

Ah, förlåt så mycket. Men jag kan åtminstone erkänna att jag skrivit fel.
Citera
2005-12-20, 10:10
Bannlyst
Citat:

Säger man interjuv så uttalar man ordet intervju på ett felaktigt sätt - det har inte mycket att göra med fallet Svedala. Säger man Svedala så är det, oftast, ett medvetet ordval.

Många säger också "uppe i Lappland" när dom vill, lite nedlåtande, prata om norrlänningar.
Citera
2005-12-20, 10:14
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Poängen är att det faktiskt finns något som heter Svedala, och det är inte ett land.
Nej, poängen är att vi VET att det är så men att vi ändå använder Svedala som smeknamn för Sverige. Vi är alltså inte omedvetna om hur det förhåller sig, och det är där ditt resonemang haltar.

Men so what egentligen. Ha det!
Citera
2005-12-20, 10:28
Medlem
Smockads avatar
Citat:
Det finns något som heter åker, och det är inte något man gör i ett fordon (utan något man odlar saker på, t ex sparris).

Svedala är en ort OCH en synonym för Sverige. Det är väl inte så konstigt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in