• 1
  • 2
2017-01-03, 01:36
Medlem
Jag ser överallt hur denna "manshatar femenismen" cirkulerar runt på sociala medier och hur den hyllas av många.

Men är inte femenism i grund och botten likvärdighet mellan de båda könen? Eller?

jag vill gärna veta mer om hur ni som är "manshatade" femenismer tänker och ni som är "vanliga" femenismer tycker om det och vad som får er att tro på det ni tror på. alla åsikter välkomna.

För det känns som om de manshatande vill straffa männen för de prilivegier de fått under tidens begynnelse.... jag vet inte men det skulle vara jätte inressant att läsa era argument/texter.
Citera
2017-01-03, 02:29
Medlem
HappyHandsomes avatar
Dagens feminism består av hjärntvätt och manshat. Ibland även ren galenskap. Tyvärr inte den sorten man kan skratta åt. Försök inte ens att prata med dem. Man får bara "vit kränkt man" tillbaka.

Det läskiga är att det vänstervridna samhället lyssnar på dårarna och tar in deras falsarium till propaganda. Just därför man inte bara kan skratta bort det. Ungefär som med invandringen och den havererade integrationen. "Rasist" är allt man får höra där.

Svensk politik, media och de här intressegrupperna med feta skygglappar drar gemensamt ner hela nationen. Finns inget som balanserar galenskaperna längre.
Citera
2017-01-03, 02:31
Medlem
yggdrazils avatar
Olika perspektiv finns väl inom alla idéer. Ovanpå detta finns det väl en del facebookbubblor. Den feminism jag ser på sociala medier tycker jag inte verkar manshatande, men jag har inte svårt att tro att om man gett facebook annan information så får man annan information tillbaka och således andra uppfattningar.
Citera
2017-01-03, 02:43
Medlem
Låt oss inleda mitt svar med ett förtydligande utav de begrepp TS använder, eller försöker sig använda. Detta är icke för att provocera utan endast förhindra eventuell framtida förvirring.

Feminism (singularis) är fenomenet.
Feminismer skulle jag säga är en felaktig böjning av fenomenet i pural - men det finns säkert någon här som tycker annorlunda.
Själv hade jag skrivit:
Flera former av feminism.

Feminist (singularis) är den som tror på, eller är anhängare av, fenomenet.
Feminister (pluralis) för de som tror på fenomenet.

----------

OnT: Jag är inte en manshatande feminist - så jag kan inte tala för den gruppen. Däremot kallar jag mig feminist, men är också väldigt medveten om att feminism idag som begrepp har blivit allt för splittrat, laddat och förvrängt. Däremot är jag feminist i ordets rätta bemärkelse samt den ideologiska bakgrund feminismen står för - att helt enkelt upprätta jämlikhet mellan alla kön.

Däremot är jag inte någon som förnekar att det finns väldiga skillnader mellan kön. En del av dessa skillnader är sociala, en del fysiska.

[Lexem tar nu ett kontroversiellt exempel.]
Exempelvis är siffran självmordsbenägenhet bland trans-personer högre än de andra könen. 36% besvarade denna enkät med att de "någon gång under de senaste 12 månaderna övervägt att ta sitt liv.
källa: Folkhälsomyndighetens undersökning )
Män har högre självmordsbenägenhet än kvinnor. (1044 av 1531 var män under 2014.)
Källa: Webbsidan Mind.se)

Faktum är att det alltså råder skillnad mellan könen i denna fråga. Feminism i dess rätta bemärkelse åsyftar inte här att ignorera dessa skillnader. Inte heller syftar den till att spärra in män och transpersoner för deras självmordsbenägenhet - utan det syftar till att förstå VARFÖR det skiljer sig mellan könen, för att möjligtvis finna svaret till varför dessa individer vill begå självmord. Men det säger inte att feminism inte vill förebygga att ALLA människor befrias från sina självmordstankar.

Här kommer ofta den odynamiska och felaktiga bilden in från såväl anti-feminister som manshatande feminister.

De manshatande feministernabeklagar sig över att män alltid har det bättre. Deras favoritplagg är en offerkofta. Det är alltid männens fel. Om en manshatande feminist kollar på när Triss skrapas i Nyhetsmorgon tre dagar i rad och det två dagar av dessa tre sitter en man i rutan - då drar den manshatande feministen slutsatsen att det finns ett strukturellt förtryck bakom triss- och andra lottspel. Möjligtvis är det sant - men risken är försvinnande liten. (Däremot kan man se strukturer i spelmissbruk - men det är ju en annan fråga.)

Anti-feministerna mer eller mindre bor och lever i samma sorts offerkofta som sina ärkefiender. Anti-feministerna anser att männen alltid förföljs av PK-maffian och kultur-maoist-sionistist-maffian som är ute efter att bära all världens penisar på ett enda stort trofé-band runt halsen.
Detta tankesätt förnekar alla strukturella problem, all form av förtryck och olikheter - så länge den inte träffar anti-feministen själv, eller någon av anti-feministens sociala tillhörigheter.
Dubbelmoralen är de båda typernas vardagsbränsle till deras ideologiska eldar och anti-feministen älskar att sprida propagandakampanjer kring sina ideologiska motståndare och beklagar sig gärna samtidigt över att ordet "feminism" tappat sin innebörd. YouTube är full av SJW/Anti-snowflake-kampanjer. Anti-feministen är ofta även konservativt inställd till sociala kön, sexualiteter, globalisering och mänskliga rättigheter. Obs! Dock inte motståndare till dem. Anti-feministen har någon form av konservativ anti-populism-radar som kan fungera ganska bra, men har tyvärr inte 360graders täckning.

Det var min halv-satiriska beskrivning av dessa två ytterligheter.

Försök att inte "mörda" varandra i kommentarsfältet, detta kan vara en intressant och rolig diskussion.

Däremot är ni varmt välkomna att kasta era pajer mot mig!

Med varma hälsningar,
Lexem.
Senast redigerad av Lexem 2017-01-03 kl. 02:48. Anledning: Korrigering av syftningsfel.
Citera
2017-01-03, 02:54
Medlem
det finns endast en sak man kan göra nu, och det är att byta namn på "feminism" och kalla det något annat. Och nu menar jag den bra feminismen, den som strävar efter jämlikhet mellan könen. Orden feminism och feminister har blivit alldeles förstörda av de militanta män-hatarna för att man ska kunna använda dem på ett vettigt sätt längre.
Citera
2017-01-03, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alotofperspectives
Men är inte femenism i grund och botten likvärdighet mellan de båda könen?
Då feminin inte har med jämställdhet att göra så kan ju inte heller feminist ha det. Båda orden har med kvinnor att göra!
Citat:
Synonymer till feminin

adj.
av kvinnligt kön; kvinnlig, tjejig; effeminerad, förkvinnligad, mjuk

motsatsord
maskulin
Citera
2017-01-03, 12:06
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoonshineL
det finns endast en sak man kan göra nu, och det är att byta namn på "feminism" och kalla det något annat. Och nu menar jag den bra feminismen, den som strävar efter jämlikhet mellan könen. Orden feminism och feminister har blivit alldeles förstörda av de militanta män-hatarna för att man ska kunna använda dem på ett vettigt sätt längre.
Fast är det så man hanterar ord? Bytte vi namn på Kanariefåglar när de började spridas från Kanarieöarna? Eller apelsiner när mestadelen inte längre kom från Kina? Att byta namn på saker känns inte som det vedertagna sättet att hantera detta. Särskilt då andra grupper, exempelvis "bra feminister", naturligtvis har en helt annan uppfattning om huruvida ordet har blivit förstört, eftersom de konsekvent använt det på*sitt sätt.
Citera
2017-01-03, 12:10
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Fast är det så man hanterar ord? Bytte vi namn på Kanariefåglar när de började spridas från Kanarieöarna? Eller apelsiner när mestadelen inte längre kom från Kina? Att byta namn på saker känns inte som det vedertagna sättet att hantera detta. Särskilt då andra grupper, exempelvis "bra feminister", naturligtvis har en helt annan uppfattning om huruvida ordet har blivit förstört, eftersom de konsekvent använt det på*sitt sätt.
Håller med dig.
Det finns inget som heter bra eller dålig feminism. Man antingen är feminist, eller så är man för något annat.
De som vill ha lika utkomst oavsett kön eller förutsättningar är fortfarande galningar, eftersom alla har olika förutsättningar och driv. De som vill ha lika jämställdhet, dvs samma rättigheter och möjligheter borde börja slåss för männens rättigheter. De övriga får yla vidare i okunnighetens träsk.
Citera
2017-01-03, 14:17
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Håller med dig.
Det finns inget som heter bra eller dålig feminism. Man antingen är feminist, eller så är man för något annat.
De som vill ha lika utkomst oavsett kön eller förutsättningar är fortfarande galningar, eftersom alla har olika förutsättningar och driv. De som vill ha lika jämställdhet, dvs samma rättigheter och möjligheter borde börja slåss för männens rättigheter. De övriga får yla vidare i okunnighetens träsk.

Håller med!

Sydafrika är ett lysande exempel på hur våra feministers typ av jämställdhetssyn(identitetssyn) är korrupt och kommer få samhället att stagnera.
Deras negerpovar tillsätter fler negerpovar, sedan är det redan korrrumperat och klart. Deras Zuma är ultrakorrupt, men deras systems überneger.
De har gått fån meritokrati till negrokrati. Precis som feminister har de negrerkämpar på viktiga viktiga poster för samhällsutveckling mm.
Idag skyller de sin intellektuella oförmåga på vit vetenskap mm. Här är det patriarkal mm.

Sydafrikas problem syns tydligt i deras ekonomi, istället för att höja landet verkar målet vara att alla skall bo i hyddor, inte toppnegrerna dock, de har miljonlöner och tjänar på korruptionen
Citera
2017-01-03, 14:21
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Håller med!

Sydafrika är ett lysande exempel på hur våra feministers typ av jämställdhetssyn(identitetssyn) är korrupt och kommer få samhället att stagnera.
Deras negerpovar tillsätter fler negerpovar, sedan är det redan korrrumperat och klart. Deras Zuma är ultrakorrupt, men deras systems überneger.
De har gått fån meritokrati till negrokrati. Precis som feminister har de negrerkämpar på viktiga viktiga poster för samhällsutveckling mm.
Idag skyller de sin intellektuella oförmåga på vit vetenskap mm. Här är det patriarkal mm.

Sydafrikas problem syns tydligt i deras ekonomi, istället för att höja landet verkar målet vara att alla skall bo i hyddor, inte toppnegrerna dock, de har miljonlöner och tjänar på korruptionen
Vore det inte för att en massa vita hade så ofantligt mycket investerat i landet hade det rasat åt Haitis håll för länge sen.

De hade klarat sig bättre med apartheid.
Apartheid har lyft sydafrika mer än något annat system. Precis som större klyftor har lyft flest människor ur extrem fattigdom och svält.
Citera
2017-01-03, 14:41
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Jag ser överallt hur denna "manshatar femenismen" cirkulerar runt på sociala medier och hur den hyllas av många.

Men är inte femenism i grund och botten likvärdighet mellan de båda könen? Eller?

jag vill gärna veta mer om hur ni som är "manshatade" femenismer tänker och ni som är "vanliga" femenismer tycker om det och vad som får er att tro på det ni tror på. alla åsikter välkomna.

För det känns som om de manshatande vill straffa männen för de prilivegier de fått under tidens begynnelse.... jag vet inte men det skulle vara jätte inressant att läsa era argument/texter.
Som svar på din fråga - Nej, feminism handlar per definition endast om kvinnors rättigheter och är inte könsneutral.

Feminismens mål är att låta kvinnor ha samma rättigheter och möjligheter som män. Därför är feminismen totalt onödig i Sverige för det har vi redan. Feminismen utgår inte från ekvivalism, dvs mänsklig jämlikhet utan utgår bara från kvinnors.
Citera
2017-01-03, 15:42
Medlem
Citat:

Tror för att du ska kunna tänka kring detta så måste du bena upp lite saker först.

Feminism är en politisk ideologi den består av:
målsättning – jämställdhet mellan könen.
teorier – finns en uppsjö sådana som visar sig i olika riktningar bl.a.
debatt, politiskt arbete (hur man arbetar) – finns även här olika sätt, brukar i regel följa sin tids ideal/ tekniker.
slutgiltig politik (vad man gör) – kan även den skilja mellan tid och plats.

Det du irriterar dig på är vår tids feministisk debatt på sociala medier, som är misstänker jag den källa till information du valt att ha ?, som helt enkelt följer sin tids utveckling gällande sociala medier/ allas i princip idag lika möjligheter at thöras och synas via slagfärdighet/ provokationer etc.
Detta är alltså i grunden inte direkt feminismens fel utan hör till sociala mediers form, dess "språk".
Oavsett ämne nästan så har du samma fenomen av provokativa utfall, brist på saklighet, brist på logik, fakta i vissa fall etc. på sociala medier...den som skriker högst och "värst" idag vinner.
Populismen ligger med andra ord bra till.

Tydligaste beviset på detta har du i att en sådan man som Trump van det amerikanska valet. Hans person och hans retorik hade varit helt omöjlig för låt säga 20 år sen. Detta betyder dock inte att ex. republikaner i USA är idioter eller att målet för ex. repubublikansk politik är dåligt i alla lägen.

Så var irriterad på rätt sak tack. Och förstå att idag sitter du i ett medieklimat där du inte längre serveras journalistisk professionell saklighet som "standard"...utan detta måste du idag aktivt söka upp själv genom allt brus av mer eller mindre skit.

parallellt med sociala mediers "brus" har du nämligen fortsatt feministisk grundläggande arbete, fakta och forskning, målsättning och politik som gnetar på.

Att 1 feminist sitter på någon blogg någonstans och skriver att hon hatar män...behöver alltså inte betyda:

1) att hon verkligen hatar män
2) att feminismen som ideologi hatar män
3) att svensk feministisk politik jobbar stenhårt på interneringsläger för män på nordpolen.

ok?
Senast redigerad av Merapi 2017-01-03 kl. 15:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in