Citat:
Ursprungligen postat av
Qwerty20000
Har själv väntat på en stark nedgång i 5 år som aldrig skett. Dock ser situationen idag mkt mörkare ut än de gjort under dessa år, enligt mig. Men... Politikerna hävdar att svensk ekonomi blomstrar tillsammans med flera bankanalytiker. Jag vet inte vad jag ska tro för jag ser inte riktigt vad experterna ser. Och lite tror jag att dom måste försköna bilden då det annars skapar stor oro som i sin tur än mer påverkar ekonomin. Särskilt i dessa skakika tider i svenska samhället med flyktingkris osv.
Jag ser iaf en enorm bostadsbrist, som på ena änden håller bostadspriserna i schack. Samtidigt ser jag färre som vill köpa bostadsrätter pga höga priser, trots enorm bostadsbrist. Särskilt unga. Hur ska dessa få bostad? Jo, genom att spara och hoppas på nedgång. Ett sparande som leder till minskad konsumtion.
Minskad konsumtion leder till stimulanser från högre ort vilket håller räntorna nere samt bostadspriserna uppe.
Du är dessutom inne på bristen på bostäder i Sverige vilket folk nog inte fattar riktigt.
Flykten från landsbygden har varit pågående i 30 år och är stark fortfarande, till det kommer den enorma mängd fler människor vi blivit och blir i Sverige.
Storstadsregionerna blomstrar med andra ord.
Har svårt att se större sjunkande priser.
Måste till något utomordentligt politiskt på europeisk nivå i så fall, som påverkar banker och valutor.
I övrigt sägs ju Svensk ekonomi blomstra fullständigt. Bostäder och infrastruktur måste byggas som bara den. Sverige lär inte orsaka någon kris på egen hand med andra ord.
Men också här, det finns andra länder, val i Europa, Euron och EU, som kan orsaka en börsnedgång.