Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2017-05-14, 09:49
  #97
Medlem
Storbankerna handlas P/B 2...
Volvo P/B 3 ....


H&M handlas P/E 20 och med snabbt fallande marginaler...
---------------

Hela börsen känns övervärderad men man ska komma ihåg att är det låg/minus ränta i 10 år till så är allting just nu REA. Allt som avkastar mycket på eget kapital ska handlas till SJUKA multiplar. Och eftersom Ingves verkar vara efterbliven så skulle jag iallfall inte vilja stå utanför aktiemarknaden.

Problemet med alla gratis pengar leder till att folk tar alldeles för höga risker. FOLK nöjer sig inte med 5-10 % i årlig avkastning utan man vill ha mer. Jag nöjer mig med 10% avkastning och tar possar i stabila bolag... gärna med lite lägre värdering för extra hävstång i dessa minusränte tider.

--------
Ska börsen krascha? - nej.... helt utan logik. Vi tar Securitas som ett exempel. Du sätter in 1 miljon kr på en horisont på 10 år. Istället för att ha 1 miljon på banken i 10 år och hoppas på krasch.

Ett stort Svenskt företag som samtidigt kan växa hur mycket mer som helst. Ett litet bolag bland jättar.
Securitas har operativt kassaflöde på 1-4 miljarder beroende på hur bra det går under året.

Minusränta for the win :
Citat:
"Securitas issued a seven year MEUR 350 Eurobond. Settlement date was February 20, 2017.
The coupon rate was set at 1.125 percent and the maturity date is February 20, 2024."

Under lågränte tider kan alltså Securitas sätta ut obligationer till 1,125 ränta. Securitas lånar alltså mer än 3 miljarder sek till en kupong på 30 miljoner.

Samtidigt avkastar bolaget 18% på eget kapital i runda slängar per år....... det krävs alltså inte äns en kompetent VD för att göra ett lyckat förvärv. Så länge man avkastar mer än gratis obligationen så kommer man i princip trycka pengar.

Jag är ganska övertygad om att din miljon du sätter in kommer vara minst 1,8 miljoner om 10 år med enormt bra odds på betydligt mer än så då bolaget avkastar 18% på egetkapital per år så kan du göra mattematiken själv.
Medans den trötta millen du har på banken för en eventuell börskrasch kommer vara 1 miljon. Om kronan fortsätter ned i samma takt kanske inte äns 1 miljon räcker att åka till Thailand för ....
__________________
Senast redigerad av Jajgert 2017-05-14 kl. 09:53. Anledning: Mer text
Citera
2017-05-25, 00:36
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savethetigers
1929 krashen var nog lite värre.

November 23, 1954 - The day when the Dow finally regained its September 3, 1929 high.

https://www.thebalance.com/stock-mar...-facts-3305891

Yepp! Det ledde till Hitler och ett världskrig!
Citera
2017-05-25, 18:32
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo
Vart kan man vara först med att läsa om räntorna i USA och andra länder? Så man är först med att sälja av sina andelar, menar jag vid en ev krasch..

Ska du vara först måste du befinna dig fysiskt väldigt nära wallstreet, eller vars nu den servern finns. Ha en dator värd många miljoner, Du får nog räkna med en 6siffrig månadshyra.
Citera
2017-06-15, 23:13
  #100
Medlem
Alltid intressant med sådana här diskussioner. Jag tror börsen kan vara hyfsat övervärderad (http://www.multpl.com/shiller-pe/) men samtidigt ovanliga tider nu med extremt låga räntor. Är rädd det kan leda till att börsen tillåts bli mer övervärderad än vanligt innan det sker en korrigering. Man köper ju gärna på rea, så är det ju bara.

Personligen har jag minskat min exponering mot USA en del i år i alla fall, inte så jag tror på någon stundande krasch och akuta åtgärder som krävs just idag, men jag tror inte att risken att befinna sig på en så högt värderad marknad är i paritet med framtidsutsikterna med Donald Trumps regering. Oavsett var man står politiskt tycker jag börsen traditionellt skyr osäkerhet som pesten, och att Trump inte precis är en Messias för stabilitet och förutsägbarhet. Precis när jag skriver detta darrar börsen IGEN pga utredningar kring hans person. Man ska bara vara på börsen om man kan känna sig något så när lugn är min måttstock, annars är man exponerad på sätt man egentligen inte vill vara för stunden.

I Sverige är det istället bolånebubblan som oroar mig, men jag blir inte klok på den. Känns som elefanten i rummet i vår politik idag. Alla vet det är problematiskt och IMF är på oss, men ingen vågar göra sig impopulär genom krafttag. Känns väl som en sådär långsiktigt fungerande taktik att inte vilja hålla i den heta potatisen.
__________________
Senast redigerad av jug 2017-06-15 kl. 23:16.
Citera
2017-09-26, 22:00
  #101
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Något som talar emot en stor börskrasch är ju faktumet att folk/experterna är medvetna om problemen.
Det står varje dag i tidningar om hur "nära en krasch" vi är och vilka problem vi har framför oss.

Detta ser jag som positivt.

Till skillnad från de tidigare krascherna, då folk har hypat upp ekonomin och knappt fokuserat på de eventuella fällorna.
Citera
2018-03-18, 13:20
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Något som talar emot en stor börskrasch är ju faktumet att folk/experterna är medvetna om problemen.
Det står varje dag i tidningar om hur "nära en krasch" vi är och vilka problem vi har framför oss.

Detta ser jag som positivt.

Till skillnad från de tidigare krascherna, då folk har hypat upp ekonomin och knappt fokuserat på de eventuella fällorna.
Ja, så är det nog. Kraschen kommer när alla är övertygade om att den inte kommer.
Det blir som en blixt från klar himmel. Och det behöver inte vara någon allvarlig
händelse som triggar igång eländet. Rädslan räcker långt i det här fallet...
Citera
2018-03-30, 01:40
  #103
Medlem
Vad risken stor att en börskrasch kommer att ske före år 2020?
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback