2017-01-03, 11:11
Medlem
Förmodligen utlöser Trump kraschen nu till våren alt. 2018. Krasch blir det hur som helst och tom Trump har själv sagt det Kollar vi historiskt så har tidigare bubblor inträffat men det är kanske "annorlunda" denna gången =D

Jag tippar på Trumps protektionism minskar handel och tillväxt samt Trumps onskefulla samarbete med Putin kommer få det mesta att dallra till.
Citera
2017-01-03, 13:04
Medlem
Sueonias avatar
Bankerna verkar ju bli räddade i Italien men blir det för dyrt kanske de inte klarar av det och de kraschar. Man kan ju alltid hoppas.

Skulle en situation likt den i Grekland inträffa i Italien får ju detta långt större konsekvenser för världsekonomin. Antar att bitcoib ökat mycket som en följd av at många tror det kan komma en börskrasch.
Citera
2017-01-03, 13:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av forsverigeitiden

Jag tippar på Trumps protektionism minskar handel och tillväxt samt Trumps onskefulla samarbete med Putin kommer få det mesta att dallra till.

Jo det hade varit bättre att gå på Clintons linje och krigat ner den där onda ryssen :/ ???
Kolla upp Clinton och du märker att det inte är direkt rent mjöl i påsen där inte... (dock har det varit en hel del kokain i påsarna)

Citat:
Ursprungligen postat av Sueonia
Bankerna verkar ju bli räddade i Italien men blir det för dyrt kanske de inte klarar av det och de kraschar. Man kan ju alltid hoppas.

Skulle en situation likt den i Grekland inträffa i Italien får ju detta långt större konsekvenser för världsekonomin. Antar att bitcoib ökat mycket som en följd av at många tror det kan komma en börskrasch.

Kan inte bli för dyrt att rädda vårat systemfel till ekonomi. Alternativet kostar ju hela etablissemanget att upplösas. Mera låtsas pengar och problemet är löst... så länge vi bara tror på och litar blint på våra pengar så ordnar sig allt. SITT STILLA I BÅTEN. Men visst en liten slant på bitcoin behöver inte vara fel
Citera
2017-01-03, 14:34
Medlem
up2yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrygusVonHufvud.
Börskrasch tror jag inte... men svenska fastighetsmarknaden kan kanske skakas om lite. Hur länge har fastighetspriserna hållt den här nivån innan?

Tror knappast fastighetsmarknaden kommer gå annat än upp. Så länge det inte finns någonstans att bo kommer priserna inte sjunka. Kan man hyra ut ett rum i sin bostad för 5-10k så har man råd med en ränteökning på en hel del procent, och folk som hyr är det ingen brist på. Syftar på Stockholm nu, kanske ser annorlunda ut på andra håll i landet.

Gällande börsen så är jag inte heller speciellt orolig och tror inte på någon börskrasch än på ett tag. Investerar inte mer än jag har råd att förlora, så går det ner kommer jag sitta på min portfölj till det är på plus igen. Easy peasy!
Citera
2017-01-03, 14:36
Medlem
Sueonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxnatte
Kan inte bli för dyrt att rädda vårat systemfel till ekonomi. Alternativet kostar ju hela etablissemanget att upplösas. Mera låtsas pengar och problemet är löst... så länge vi bara tror på och litar blint på våra pengar så ordnar sig allt. SITT STILLA I BÅTEN. Men visst en liten slant på bitcoin behöver inte vara fel

Kan nog bli en Grekland/spanien/Portugal situation i Italien. Kanske inte total börskrasch men väldigt mycket större påverkan på världsekonomin.
Citera
2017-01-03, 14:40
Medlem
Om man hela tiden ropar om en börskrasch så kommer man få rätt till sist, för en krasch kan vi vara säkra på kommer. Hade man vetat när så är det enkelt att bli rik, problemet är att det ligger i definitionen på en krasch att en majoritet inte lyckas förutspå den, då hade de redan vidtagit åtgärder och inte blivit drabbade, vilket i sin tur ger effekten att kraschen hade skett när denna majoritet började dra sig ur och någon är ju alltid först eller sist.

Vad man också vet är att börsen kommer att återhämta sig och jag tänker iaf inte försöka mig på att pricka in någon topp eller botten, eftersom jag vet att jag aldrig kommer pricka precis och istället ha tjänat mindre än om jag bara lutat mig tillbaka och låtit det ske.
Citera
2017-01-03, 14:44
Medlem
mystikernsmystiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Här kom det. Tråden om börskraschen som kommer komma. Nångång. Kanske...

Sveriges ekonomi förefaller ju vara stark så att det skulle krascha i Sverige verkar osannolikt just nu. För några år sen gick många länder dåligt ekonomiskt och dte blev en kris, men Sverige hade egentligen aldrig nån direkt kris. Vi höll oss flytande. Det tror jag vi gör 2017 också om inget spektakulärt inträffar.

Jo men medans andra länder känner av kriser så gör inte Sverige det pga av att vi pumpar in pengar i landet med hjälp av bidrag för invandrare och fyller det svarta hålet med vinst tillfälligt. Men när det är dags för kommunerna att börja betala notan istället kommer det bli markant dyrare och svårare att upprätthålla denna ridå. Men det skiter de styrande i, de har fyllt sina fickor med fina löner i 8 år. Vad som händer efter det är inte deras problem.
Citera
2017-01-03, 18:44
Medlem
Det som kommer att utlösa nästa kris är en ny Lehman Brothers liknande krasch. Alla dåliga lån till PIIGS-länderna och banker ligger garanterat i CDS:er eller skräpfonder som förr eller senare kommer att bli staters/bankers problem. Det räcker att några större länder faller in i en lågkonjunktur för att dessa gödselhögar ska börja stinka rejält och sen sprider det sig till banksektorn.

Det som jag tror kan vara början på detta är:

1. Börskrasch i Kina.
2. Vikande konjunktur i USA.
3. Nya lån till PIIGS-länderna.
4. Svensk börskrasch med följande bostadskrasch.
5. Terrorattentat i ekonomiskt känsliga länder.
6. Krig med Ryssland.
Citera
2017-01-03, 19:07
Medlem
Detta tjat om börskrasch, det kommer barar att gå upp. Teknikutveckling och innovation bereder vägen för sparare där simuleringar i ekonomin skjuter på tillväxten. Ni som oroar er. Köp en båt och åk ut på sjön vet ja och stanna där.

Ligger kvar på börsen. Går den ner så köper jag på mig ytterligare - alltså, jag köper era aktier för rea-pris!
Citera
2017-01-03, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hornstull86
Detta tjat om börskrasch, det kommer barar att gå upp. Teknikutveckling och innovation bereder vägen för sparare där simuleringar i ekonomin skjuter på tillväxten. Ni som oroar er. Köp en båt och åk ut på sjön vet ja och stanna där.

Ligger kvar på börsen. Går den ner så köper jag på mig ytterligare - alltså, jag köper era aktier för rea-pris!

Förstår heller inte detta oroande över krasch. Bara om man behöver pengarna inom 5 år förstår jag oron, men då ska dessa pengar inte vara på börsen alls. De som har en längre horisont än 5 år tackar och tar emot kraschen (rean).
Citera
2017-01-03, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwerty20000
Har själv väntat på en stark nedgång i 5 år som aldrig skett. Dock ser situationen idag mkt mörkare ut än de gjort under dessa år, enligt mig. Men... Politikerna hävdar att svensk ekonomi blomstrar tillsammans med flera bankanalytiker. Jag vet inte vad jag ska tro för jag ser inte riktigt vad experterna ser. Och lite tror jag att dom måste försköna bilden då det annars skapar stor oro som i sin tur än mer påverkar ekonomin. Särskilt i dessa skakika tider i svenska samhället med flyktingkris osv.

Jag ser iaf en enorm bostadsbrist, som på ena änden håller bostadspriserna i schack. Samtidigt ser jag färre som vill köpa bostadsrätter pga höga priser, trots enorm bostadsbrist. Särskilt unga. Hur ska dessa få bostad? Jo, genom att spara och hoppas på nedgång. Ett sparande som leder till minskad konsumtion.

Minskad konsumtion leder till stimulanser från högre ort vilket håller räntorna nere samt bostadspriserna uppe.

Du är dessutom inne på bristen på bostäder i Sverige vilket folk nog inte fattar riktigt.
Flykten från landsbygden har varit pågående i 30 år och är stark fortfarande, till det kommer den enorma mängd fler människor vi blivit och blir i Sverige.
Storstadsregionerna blomstrar med andra ord.
Har svårt att se större sjunkande priser.
Måste till något utomordentligt politiskt på europeisk nivå i så fall, som påverkar banker och valutor.

I övrigt sägs ju Svensk ekonomi blomstra fullständigt. Bostäder och infrastruktur måste byggas som bara den. Sverige lär inte orsaka någon kris på egen hand med andra ord.
Men också här, det finns andra länder, val i Europa, Euron och EU, som kan orsaka en börsnedgång.
Senast redigerad av M.J.A 2017-01-03 kl. 20:47.
Citera
2017-01-03, 21:17
Medlem
Drdeoos avatar
Vart kan man vara först med att läsa om räntorna i USA och andra länder? Så man är först med att sälja av sina andelar, menar jag vid en ev krasch..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in