Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-19, 00:04
  #1429
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faksangapmif777
Intressant att notera att min poäng och kritik egentligen missförstås, förutom av rainbowia.
Skribenten rainbowia sätter fingret på något i sammanhanget viktigt när hen tar upp saker som:Glädjen är precis det som försvinner när det blir konstant tvåmansshow med firman Alkibiades och frankkk år ut och år in. (Man kan i parentes fråga sig vad det skulle vara för fel på att dessa två bedrev sin uppvisningsverksamhet gällande friidrottskommentering via intern e-postkorrespondens i stället. Behövs verkligen "publiken" på Flashback för dessa två?...)

Fler involveras således inte när två agendasätter det mesta i ett diskussionsforum.
De tillkommande eller tillskyndande medlöparna/ryggdunkarna (till Alkibiades och frankkk) i senare inlägg i tråden är nog snarast att betrakta som sådant som är mer eller mindre nödvändigt just för att nämnda två ska kunna ha möjlighet, se som möjlighet att fortsätta med exakt det de gör.

Har nu läst inläggen senaste dygnet och tycker också det är märkligt/intressant att de som kommenterat verkar ha missuppfattat poängen du vill framföra (går de att göra tydligare? ) Sedan kan man tycka vad man vill såklart.

*****
Ett förslag som jag tänkte på om förbättringar är om en statistikfriidrottstråd hade gjort sig bra på forumet. Eftersom det är en del statistik i omlopp inom sporten så hade det kanske varit en god idé? En chans att avlasta denna tråd där det finns möjlighet att "briljera" sas. Kanske en resultatrapporteringstråd kunde vara aktuellt? Ja, jag vet inte. Spånar lite som sagt.
Citera
2017-07-19, 00:59
  #1430
Medlem
Stefan4s avatar
Under tisdagens tävlingar på Galà dei Castelli i Bellinzona, Schweiz, drog Sandra Perkovic iväg diskusen längre än någon kvinna gjort på ett kvartssekel (71.68 Xiao Yanling CHN, Beijing 14.03.1992). Perkovic resultat uppmättes till 71.41 m! Hon hade dessutom ytterligare tre kast över 69 m i sin serie: ( 69.08 / 71.41 / 65.77 / 66.87 / 69.02 / 70.05 )

Man kan väl lugnt säga att Kroatiskan är en rätt stor favorit inför VM.

Resultatsida: http://docs.wixstatic.com/ugd/effc43...6dc6bf55e9.pdf

Video med 71.41-kastet: https://www.youtube.com/watch?v=BuVZ-rPDTDk
Citera
2017-07-19, 02:47
  #1431
Medlem
Vill bara tilläga att jag tror det är många som läser tråden och uppskattar dom poster som görs av Alkibades och frankk och andra men som inte orkar göra ett konto på flashback och bidra själv (F.d friidrottare som jag själv eller bara allmänt intresserade.) Hellre att ett fåtal skriver än att tråden dör helt.
Citera
2017-07-19, 09:32
  #1432
Medlem
Basil Fawltys avatar
Jag tillhör också en av de flitiga läsarna av tråden och har verkligen uppskattat Alkibiades och frankks m.fl inlägg. Perfekt med resultatrapportering från diverse mindre tävlingar och länkar till ev streamade galor.

Tycker det är trist med detta käbbel, som uppstått. Här borde finnas plats för alla friidrottsnördar.

Om man mer ingående vill diskutera en enskilds idrottares vedermödor. så är det inget som hindrar att man startar en separat tråd om detta.
Citera
2017-07-19, 09:48
  #1433
Medlem
Alkibiadess avatar
Efter U23-EM förra veckan så drar junior-EM igång imorgon torsdag i den italienska staden Grosseto och pågår fram till söndag. Även för JEM försöker jag mig på en förhandsanalys. (Pga att texten är för lång så delar jag upp den i två delar)

De svenska deltagarna är rankade så här utifrån årsbästa:

I 20 av 43 starter (16 grenar och 18 aktiva) är svenskarna rankade topp-12 vilket bör ge goda finalchanser. Fem aktiva är rankade topp-3 i sina grenar vilket bör ge åtminstone fyra goda medaljchanser.
Citera
2017-07-19, 09:49
  #1434
Medlem
Alkibiadess avatar
Förhandsanalys JEM (forts)

Svenskarna med bäst chanser till framskjutna placeringar

1. Armand Mondo Duplantis stavhopp
Mondo är nog den största guldfavoriten i hela JEM och kanske den största stjärnan. Även om Mondo är skyhög favorit till guldet så möter han oerhört vasst motstånd för att vara på juniornivå. Ukrainske Vladislav Malykhin har klarat 5.70, grekiska Emmanouíl Karalis och tyske Bo Kanda Lita Baehre har klarat 5.60. Mycket stor guldchans.

2. Lisa Gunnarsson stavhopp
Lisa Gunnarsson är rankad som etta med sitt årsbästa på 4.55 och favorit till guldet. Juniorvärldsrekordhållaren Wilma Murto är anmäld men har inte tävlat något denna säsong pga en fotskada och har tidigare varit bättre inomhus än utomhus. Osäkerheten gör att jag räknar bort henne, i alla fall i kampen om guldet. I övrigt är det ingen som har hoppat över 4.35 denna säsong. Den enda som jag ser kan utmana Gunnarsson om guldet är Svábíková men mellan dessa två är det fördel för Gunnarsson som varit över 4.50 fyra gånger denna säsong medan Svábíková har varit över 4.50 en gång och över 4.40 tre gånger. Stor guldchans och en mycket stor medaljkandidat.

3. Max Hrelja 110 m häck
Max Hrelja är rankad som nummer två i Europa med sina 13.46 och det tycks som om kampen mellan medaljerna står mellan Hrelja och två schweizare, Jason Joseph som gjort 13.25 och Sales Junior Inglin som gjort 13.47. I övrigt har ingen varit under 13.60. Hrelja presterar alltid som bäst på mästerskap vilket gör att jag tycker han har goda guldmöjligheter. Bra guldchans och mycket stor medaljmöjlighet.

4. Suldan Hassan 5000 m
Suldan Hassan är rankad som trea på 5000 m. Här är den 16-åriga norska supertalangen Jakob Ingebrigtsen rankad som etta och har den överlägset bästa tiden i år med 13.49 och är enda europé under 14 minuter. Men när det gäller Ingebrigtsen så är han anmäld på tre distanser (1500 m, 3000 m hinder och 5000 m) så frågan är vilka distanser han kommer tävla på. Tidsmässigt är spanjoren Tariku Novales klar två med 14.03 före Hassan med 14.10 och spanjoren Annasse Mahboub med 14.12. Hyfsade till goda medaljmöjligheter beroende på om Ingebrigtsen springer denna distans eller ej.

5. Maja Nilsson höjdhopp
Maja Nilsson är rankad fyra med sina 1.88. Jag har svårt att se att hon skall kunna utmana guldfavoriten Michaela Hruba som hoppade 1.94 nyligen. Men Nilsson är en grym mästerskapshoppare och jag ser därför henne som en klar medaljkandidat trots att det är ganska tight i toppen med två vitryskor som hoppat 1.89 respektive 1.87, en tjeckiska som hoppat 1.87 och Bianca Salming som gjort 1.89. Liten guldmöjlighet men stor medaljchans.

6. Wictor Petersson kula
Wictor Petersson är rankad som fyra med sina 20.11 som han har gjort denna säsong men han har en bra bit upp till den topprankade duon polske Szymon Mazur som gjort 21.34 och norske Marcus Thomsen som gjort 21.32 denna säsong. Även greken Odisséas Mouzenídis som är tredjerankad har stött längre än Petersson med 20.62. Jag hade nog förväntat mig att Petersson skulle stöta bättre denna säsong än vad han hittills har gjort, trodde han skulle kunna utmana Magnus Lohses svenska juniorrekord på 21.11. Så utifrån bestående av vad Petersson gjort denna säsong så är han på pappret ingen guldkandidat utan kan möjligtvis utmana om bronset. Men samtidigt så är Petersson en väldig stark mästerskapsstötare och han brukar alltid sätta pers i mästerskapen. Förhoppningsvis har han därför verkligen fått till toppningen till JEM. Liten guldmöjlighet men bra medaljmöjligheter.

7. Kaiza Karlén längdhopp
Kaiza Karlén är fjärderankad med sina 6.37. Åt serbiskan Milica Gardasevic som är topprankad med 6.56 finns nog inget att göra men före sig har Karlén två ungerskor som hoppat fyra respektive en cm längre än Karlén. Totalt sett är det sju längdhopperskor förutom favoriten Gardasevic som har 6.30-kapacitet eller upp mot 6.40. Karlén är dock en bra mästerskapshopperska och bör ha bra medaljmöjligheter. Liten guldmöjlighet och bra medaljmöjlighet.

8. Bianca Salming höjd
Bianca Salming är rankad som delad tvåa i höjd med sina 1.89. Stor guldfavorit är dock den tjeckiska juniorvärldsmästarinnan Michaela Hruba som hoppat 1.94 denna säsong. Salming slåss om de övriga medaljerna främst med Maja Nilsson som hoppat 1.88, vitryskorna Karina Taranda (1.89) och Yelizaveta Simanovich (1.87) och tjeckiskan Lada Pejcalová (1.87). Men hela 22 tjejer har hoppat över 1.80 denna säsong så det finns möjligheter för överraskningar (minns Ellen Ekholms skrällbrons på JEM i Eskilstuna för två år sedan). Salmings medaljmöjligheter är lite svårvärderade tycker jag. Hon är en hoppare som hoppar på kraft och hon är inte riktigt stabil i sin teknik. Dessutom så tävlar hon först i sjukampen så frågan hur mycket kraft hon har kvar i benen (och höjdhoppskvalet avgörs under själva sjukampen). Vissa eller små medaljmöjligheter.

9. Grete Ahlberg slägga
Grete Ahlberg är rankad femma i slägga. Mot förstarankade tjeckiskan Katerina Skypalová finns det antagligen inte så mycket att göra men sedan är det åtta tjejer som ligger mellan 60 och 63 meter. Skulle Ahlberg få till det kan det mycket väl räcka till medalj även om jag hade trott att Ahlberg skulle lyfta sig mer denna säsong. Liten guldmöjlighet men vissa medaljmöjligheter.

10. Bianca Salming sjukamp
Bianca Salming är rankad fyra i sjukamp men får nog svårt att utmana topptrion Geráldine Ruckstuhl från Schweiz, Alina Shukh från Ukraina och Sarah Lagger från Österrike. Dessa tre är riktigt stora talanger och alla tre har en kapacitet som ligger 200-300 poäng högre än Salming. Salmings medaljchans ligger nog i att någon av dessa tre gör en mindre bra sjukamp. Samtidigt kan Salming utmanas underifrån av brittiskan Niamh Emerson och österrikiskan Karin Strametz som har en kapacitet på över 5800 poäng. Minimal guldchans och små medaljmöjligheter.

11. Simon Sundström 3000 m hinder
Simon Sundström är sjätterankad med sin 8.57.74 och har långt upp till förstarankade Jakob Ingebrigtsen (8.26.81) och andrerankade fransmannen Louis Gilavert (8.38.84). Men skulle Ingebrigtsen avstå denna distans så kanske det finns möjligheter för Sundström om att vara med och kämpa om en medalj. Små medaljmöjligheter.

12. Ragnar Carlsson slägga
Ragnar Carlsson är trots att han bara är 17 år rankad som sjua med den tyngre juniorsläggan. Carlsson är en jättestor kasttalang men får nog svårt att ta en medalj på detta mästerskap. Dock har ju han tidigare visat att han kan höja sig rejält när det gäller som mest och skulle några av de topprankade kasta dåligt kanske Carlsson kan överraska. Små medaljmöjligheter men med en liten skrällchans.

13. Amanda Hansson 100 m häck
Amanda Hansson är rankad åtta med sina 10.42 och efter en viss anpassningstid till de högre häckarna har hon kommit igång alltmer. Alicia Barrett som har satt brittiskt juniorrekord i år med 13.07 är klar favorit till guldet. Kan Hansson sänka sig 10-15 hundradelar till kan hon vara med och kämpa om de övriga medaljerna då det är ganska tight mellan 13.20 och 13.30. Men samtidigt måste Hansson vara på tårna för att ta sig till finalen. Liten medaljmöjlighet men med viss skrällchans.

14. Elienor Werner stavhopp
Efter en fotskada är nu Elienor Werner tillbaka även om hon bara gjort ett fåtal tävlingar denna säsong. Werner är rankad nia med sitt årsbästa på 4.10. De topprankade finns det nog inget att göra åt men skulle finska Wilma Murto inte komma till start eller inte lyckas och Werner kan hoppa på sin persbästanivå (4.26) så finns en viss skrällmöjlighet, särskilt som nivån bakom de bästa inte har varit särskilt hög denna säsong (fyran till sexan på årsbästarankingen har hoppat 4.33-4.25). Liten medaljmöjlighet men med viss skrällchans.

15. Wictor Petersson diskus
Förra årets JVM-fyra Wictor Petersson är bara rankad som tolva utifrån sitt årsbästa på 57.75. Jag hade nog trott att Petersson skulle kasta bättre denna säsong och eventuellt hota om det svenska juniorrekordet. Men kan han med formtoppning kasta upp mot sitt personbästa på över 61 meter finns dock en medaljmöjlighet. Liten medaljmöjlighet men med viss skrällchans.

16. Caroline Näslund spjut
Caroline Näslund är femterankad med sina 53.59 men jag tror att hon får svårt att ta en medalj. Hennes bästaresultat kom till i väldigt specifika omständigheter (stark vind i ryggen) och hon har bara varit över 50 m ytterligare en gång denna säsong. Topprankad är schweiziska sjukamperskan Ruckstuhl som har 58m-kapacitet men det är väl inte givet att hon kommer till start individuellt. Små medaljmöjligheter.

17. Vanessa Kamga diskus
Vanessa Kamga är rankad sexa med sitt svenska juniorrekord på 53.71. Blir nog svårt för Kamga att kämpa om en medalj då hon inte stabil på dessa längder och har långt upp till förstarankade Kristina Rakocevic och andrarankade Alexandra Emilianov som båda har 58m-kapacitet. Lägg till att tyskan Julia Ritter som har kastat 55 meter i år. Små medaljmöjligheter.

18. Jakob Samuelsson tiokamp
Jakob Samuelsson är rankad åtta i tiokamp med sitt fina pers på 7620 från tidigt i våras och har bara knappt 100 poäng upp till esten Johannes Erm som är rankad som trea. Tysken Niklaus Kaul är stor favorit till guldet. Men samtidigt var kanske Samuelssons personbästaserie lite av en lyckoträff och det är frågan om han kan upprepa den nu på JEM. Liten medaljmöjlighet.
__________________
Senast redigerad av Alkibiades 2017-07-19 kl. 09:54.
Citera
2017-07-19, 15:25
  #1435
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Under tisdagens tävlingar på Galà dei Castelli i Bellinzona, Schweiz, drog Sandra Perkovic iväg diskusen längre än någon kvinna gjort på ett kvartssekel (71.68 Xiao Yanling CHN, Beijing 14.03.1992). Perkovic resultat uppmättes till 71.41 m! Hon hade dessutom ytterligare tre kast över 69 m i sin serie: ( 69.08 / 71.41 / 65.77 / 66.87 / 69.02 / 70.05 )

Man kan väl lugnt säga att Kroatiskan är en rätt stor favorit inför VM.

Resultatsida: http://docs.wixstatic.com/ugd/effc43...6dc6bf55e9.pdf

Video med 71.41-kastet: https://www.youtube.com/watch?v=BuVZ-rPDTDk

Känns dock trist att hon varit avstängd för doping tidigare i karriären, inte mig emot om någon av kubanskorna eller annan motståndare sätter henne på plats i VM..
Citera
2017-07-19, 15:44
  #1436
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Känns dock trist att hon varit avstängd för doping tidigare i karriären, inte mig emot om någon av kubanskorna eller annan motståndare sätter henne på plats i VM..

Var helt säker på att jag hört att Spanovic varit i trubbel med rättvisan också, men hittar faktiskt ingenting i en första sökning på google, medan det kommer upp flera artiklar om Perkovic och "drug test"..

Har jag varit helt ute och cyklat här eller? Var det bara klara misstankar och att hon blev friad?
Citera
2017-07-19, 16:55
  #1437
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Var helt säker på att jag hört att Spanovic varit i trubbel med rättvisan också, men hittar faktiskt ingenting i en första sökning på google, medan det kommer upp flera artiklar om Perkovic och "drug test"..

Har jag varit helt ute och cyklat här eller? Var det bara klara misstankar och att hon blev friad?

Det var inget som jag hade koll på, men det stämmer att Perkovic varit avstängd i sex månader, efter att under 2011 ha tagit ett kosttillskott som innehållit den förbjudna substansen DMAA, eller Methylhexanamine (även kallad 1,3-dimethylamylamine). Det är tydligen ett centralstimulerande ämne, som en mildare variant av amfetamin, och som påminner om koffein - något slags uppåttjack som stimulerar produktionen av dopamin och därmed ger ett lyckorus. DMAA ska även öka koncentrationen, samt ha en smärtstillande effekt - vilket gör att man kan träna hårdare under passen.

Det är dock Perkovic enda förseelse, som dessutom var mild, och det var sex år sedan då hon endast var 20 så jag kan se förbi det.

http://www.athleticsweekly.com/0/adm...es-doping-ban/
http://www.jack3d.se/dmaa/
http://bodynutrition.org/dmaa/
Citera
2017-07-19, 17:13
  #1438
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Vm:s häftigaste duell blir inte av. Bolt avstår 200
Citera
2017-07-19, 18:31
  #1439
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Det var inget som jag hade koll på, men det stämmer att Perkovic varit avstängd i sex månader, efter att under 2011 ha tagit ett kosttillskott som innehållit den förbjudna substansen DMAA, eller Methylhexanamine (även kallad 1,3-dimethylamylamine). Det är tydligen ett centralstimulerande ämne, som en mildare variant av amfetamin, och som påminner om koffein - något slags uppåttjack som stimulerar produktionen av dopamin och därmed ger ett lyckorus. DMAA ska även öka koncentrationen, samt ha en smärtstillande effekt - vilket gör att man kan träna hårdare under passen.

Det är dock Perkovic enda förseelse, som dessutom var mild, och det var sex år sedan då hon endast var 20 så jag kan se förbi det.

http://www.athleticsweekly.com/0/adm...es-doping-ban/
http://www.jack3d.se/dmaa/
http://bodynutrition.org/dmaa/

I sådana fall är det ju bara att be Spanovic om ursäkt, skrev ju t.o.m. här i tråden att man blir lite less på att tidigare avstängda idrottare härjar i sina grenar och nämnde Gatlin, Perkovic & Spanovic, inte en kotte påpekade ju något heller?

Något måste det iaf ha varit med serbiskan, det här var för några år sedan (då jag inte följde friidrotten lika noga).. Kan det bara ha varit att man nämnde i SVT eller något liknande, att det fanns misstankar om doping, eller något sådant?

Kan inte förstå hur jag annars skulle ha fått en sådan negativ bild av henne?
Citera
2017-07-19, 18:41
  #1440
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Vm:s häftigaste duell blir inte av. Bolt avstår 200

Har inte det varit klart sedan tidigare att han inte kommer springa 200 på VM? Eller är det bara jag som fått för mig det? Verkar för övrigt vara inne bland sprinters att inte dubblera på VM (tänker på Coleman och Thompson som har sagt att de skall avstå endera 100 eller 200 m).

Vilken är duellen på 200 som skulle vara VM:s häftigaste duell? Jag tycker nog det finns en hel del andra dueller som jag skulle ranka minst lika högt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback