2017-01-01, 23:24
Medlem
Hej,

Far min har inga skulder på sin bostadsrätt. Han funderar på att köpa en ny bostadsrätt genom att ta en ny lån. Han är 63 år och har gått i pension.

Tanken är att han flyttar in i sin nya bostadsrätt tillfälligt sedan "flytta" till en annan stad för arbete men egentligen flytta tillbaka sin nuvarande lägenhet. Sedan hyr ut den i andra hand.

Lägenheten han har idag är nog värt mellan 1-3 till 1-5 miljoner.

Vad tror ni banken säger om detta?

Era feedback om själva idén skulle även uppskattas.

Ge seriösa feedback, inga onödiga inlägg som inte hjälper ngt.
Citera
2017-01-01, 23:26
Medlem
bithaxs avatar
Det är nog egentligen inte okej iom att det alltid skall finnas en återflyttningstanke med andrahandsuthyrning. I praktiken så kan han nog komma undan med det.
Citera
2017-01-01, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det är nog egentligen inte okej iom att det alltid skall finnas en återflyttningstanke med andrahandsuthyrning. I praktiken så kan han nog komma undan med det.

Jag känner till att man behöver återflyttningstanke men låt oss säga att man säger det bara vart att man har bestämt sig för att "stanna" i den staden p.g.a. ngn anledning. Dem kan väl inte göra ngt då?
Citera
2017-01-01, 23:40
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Jag känner till att man behöver återflyttningstanke men låt oss säga att man säger det bara vart att man har bestämt sig för att "stanna" i den staden p.g.a. ngn anledning. Dem kan väl inte göra ngt då?

De kan ju neka förlängning av andrahandsuthyrningen.
Citera
2017-01-01, 23:40
Medlem
Ska han hyra ut den till dig då?

Äsch det kvittar. Inte så hård kontroll. Han kan ju i förbifarten nämna till banken att han fått nytt jobb och behöver skaffa ny bostad. De kommer bara tycka han är en bra kund som inte har lån upp till hårfästet. Kommer nog gå bra.
Citera
2017-01-01, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinaSpirulina
Ska han hyra ut den till dig då?

Äsch det kvittar. Inte så hård kontroll. Han kan ju i förbifarten nämna till banken att han fått nytt jobb och behöver skaffa ny bostad. De kommer bara tycka han är en bra kund som inte har lån upp till hårfästet. Kommer nog gå bra.

Nej han ska inte hyra ut den till mig. Finns väldigt många som vill hyra en lägenhet här i andrahand.

Jag vet att det finns företag i Norge som tar hand om allt när det kommer till hyr ut i andrahand dvs fakturering, kreditupplysning, skriva kontrakt och så för 10% av den totala summan. Finns det sådana företag här i Sverige?
Citera
2017-01-01, 23:46
Medlem
Citat:
De kan ju neka förlängning av andrahandsuthyrningen.

Jo det kan dem göra men dem måste ha ngn riktig anledning, finns väl gott om folk som förlänger andrahands uthyrningar p.g.a. av ngn anledning.
Citera
2017-01-01, 23:48
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Jo det kan dem göra men dem måste ha ngn riktig anledning, finns väl gott om folk som förlänger andrahands uthyrningar p.g.a. av ngn anledning.

Det vet jag inte. Du måste ha ett skäl, det är det enda som står i lagen.
Jag tror att brfen själva får välja lite om de vill neka eller inte, så länge det inte rör sig om ett prov boende. Då kan de inte neka enligt lag.

Det går förmodligen att överklaga beslut till hyresnämnden, men vem orkar?
Citera
2017-01-01, 23:50
Medlem
Citat:
Det vet jag inte. Du måste ha ett skäl, det är det enda som står i lagen.
Jag tror att brfen själva får välja lite om de vill neka eller inte, så länge det inte rör sig om ett prov boende. Då kan de inte neka enligt lag.

Det går förmodligen att överklaga beslut till hyresnämnden, men vem orkar?

Jag förstår. Det finns väldigt många, speciellt i Sthlm området som jag känner som hyr ut i andrahand och har redan en annan bostadsrätt. Utgår ifrån att dem gör det under bordet dock är det inget jag vill.

Får fortsätta och fundera lite, tack!
Citera
2017-01-02, 18:32
Medlem
Citat:
Jag förstår. Det finns väldigt många, speciellt i Sthlm området som jag känner som hyr ut i andrahand och har redan en annan bostadsrätt. Utgår ifrån att dem gör det under bordet dock är det inget jag vill.

Får fortsätta och fundera lite, tack!

Så som systemet är TÄNKT att fungera så ska inte bostadsrätter gå att ha stadigvarande uthyrda i andra hand.

Du kan få en eller ett par års tillstånd om du har "skäl" såsom studier på annan ort, provboende med sambo osv.

Att stadigvarande, år ut och år in, jobba på annan ort ger dig inte rätt att ha bostadsrätten "permanent" uthyrd i andra hand, en seriös styrelse skulle neka till detta.

Det är helt enkelt inte meningen att man ska kunna agera minihyresvärd för att tjäna pengar på kontinuerlig basis med en bostadsrätt.

Om du känner folk som gör detta år ut och år in så har dom antingen en vänligt inställd styrelse som godkänner "vild" andrahandsuthyrning eller så flyger dom under radarn.

gl hf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in