Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-31, 12:38
  #1
Medlem
Belavias avatar
Jag är en person som har använt livet för att experimentera med det! Det har jag blivit medveten om på senare tid, jag har liksom inte gjort val utifrån personlig vinning, utan snarare för att komma åt vad verkligheten är, osminkad!

För ca 2 år sedan hände något speciellt, jag dog! Det är den bästa metafor jag kan ge för vad som hände! Varje möjlig riktning att tänka eller handla var på något sätt utforskat, jag kände att jag inte kunde göra någonting, alla handlingar eller tankar bygger på falska föreställningar.

ALLT ÄR PARADOXER. Allt har en relevant motståndarsida. Den enda adekvata livskänslan att vila i, som också är helt sann, är det humoristiska perspektivet.

Det är som att verkligheten består av två oberoende plan samtidigt! För er som har läst linjär algebra kan man säga att verkligheten pågår samtidigt i två "rum", vars enda "intersection-point" där de två förenas, är humor/trams.

Jag har tex varit otroligt intresserad av kärlek, med framgång, har dykt så djupt att jag varit i upplösningstillstånd, inte bara till människor, utan också genom att konsumera kvalitetskultur som musik, litteratur, konst etc. Har också experimenterat med droger för att utforska kärlekens utmarker.

Har i vissa stunder känt att hela mitt väsen vibrerat av kärlek, som att varje cell i min kropp är byggda av kärleksstoff. Har då känt att jag varit så mäktig som en människa någonsin kan bli! MEN! Detta gäller bara i "ETT" rum! Det finns ett annat "rum" också, och där är jag samtidigt minst! Givet att jag stannar i kärleksperspektivet alltså. I det andra rummet härskar makt, logik, förnuft, ego, tävlan etc.

Samma resonemang gäller för andlighet, dyker du djupt, som jag har gjort, så kan du nå en insikt om att "du" inte finns, egot är en illusion. Allt är ett. Fantastiskt att smälta ihop med allt och veta att Gud "pull the strings of everything" så att säga, det finns inget separat jag, det är illusionen som man kan se igenom, vilket leder till fantastisk befrielse och glädje. Det här ego-fria tillståndet tillhör samma "rum" som där kärlek existerar. MEN! Igen, det finns ju det andra "rummet" också, och där finns ALLTID egot, det separata jaget. Så både påståendet att jag finns, och att jag inte finns, är alltså båda sanna samtidigt!

Likadant med frågeställningen "Varför finns det någonting istället för ingenting". Undersöker man den så inser man att man kan säga att båda påståendena är sanna, det finns ingenting, det går inte att hitta någonting om du zoomar tillräckligen länge. Atomer är helt tomma, 0.001 av volymen i en atom är materia, och zoomar du in det så blir det strängar som inte har utbredning i någon dimension, utan är bara en representation av energi. Samtidigt finns ju allting. Jag ligger här i sängen och skriver på en dator tex. Så där är en paradox igen, Allting = Ingenting.

Ja, allt är paradoxer, och vill du vara i kontakt med alltet så måste du stå i den humoristiska skärningspunkten, som är den enda som omfattar "alltet", som förenar de båda världarna.

Man kan tänka att "allvar" är motsats till humor, men varför definiera det så? Jag har ju som rubriken lyder respekt för humorn, och tycker att det är något att verkligen ta på allvar. Med allvar menar jag här något positivt och lustfyllt. Inte det fiktiva "allvaret" som är någon slags påhittad kvalitet för att försvara sin position som icke-glad.

Det sanna allomfattande perspektivet ÄR glädje.

Kärlek, makt, ondska, altruism är perspektiv att leka lite med, och inte låta sig absorberas i som om de vore sanna perspektiv. Med lek menar jag inte att man INTE tar det på allvar, det fiinns ingen motsättning där. Tvärtom. Tänk hur ni lekte som barn! Oj, vad man tog lekarna på allvar, precis som det ska vara.

Den här glädjepunkten/hurmor/tramspunkten är den man alltid ska vila i. Den som omfattar alla paradoxer verkligheten innebär.

Ligger det något i mina funderingar, eller är jag helt väck?
__________________
Senast redigerad av Belavia 2016-12-31 kl. 12:45.
Citera
2016-12-31, 12:45
  #2
Medlem
morpdeuss avatar
Lyssnat på Alan Watts på sistone?
Citera
2016-12-31, 12:56
  #3
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Lyssnat på Alan Watts på sistone?

Vet vem det är! Han hade fantastiska insikter. Men han är väl ett bra exempel på en paradox?

Så fantastiskt insiktsfull, utforskade verkligheten och såg igenom det innehållslösa i "egot".

Men samtidigt var det ju ett fyllo, som inte förstod sig på sin samtid, och var dömande av "vanliga människor". Missanpassad till stor del.

Bra att du tog upp honom, han illustrerar mig tes lite. En gigant i ena "rummet" och en myra i det andra "rummet" Existensen pågår simultant i båda!

Humorpunkten, the only point that embrace everything! Belavia said that!

Med humor, menar jag inte gapskratt, utan en slags lågfrekvent lugn glädje i insikten av galenskapen och alla paradoxer
Citera
2016-12-31, 15:30
  #4
Medlem
Det lilla jag tagit del av Alan Watts får jag säga att det tyvärr finns en slags jag-är-ljuset-och-sanningen-som-vet-allt-känsla över honom. Risken med trams är att man inte ser när trams faktiskt kan skada. För att ta ett exempel. Säg att jag arbetar som ssk på en akut. In kommer en kvinna som fått missfall i 7 månaden pga av att hon blivit påkörd av en cykel. Kvinnan är helt förstörd, och då känner jag ändå inte till att hon haft 2 missfall redan tidigare och att hennes man blivit långtidssjukskriven delvis som en konsekvens av deras otur.
Har då trams någon plats alls? Ska jag lätta upp stämningen med lite trams? Se mig som ljuset-kärleken-sanningen-som-läst-allt-det-österländska och nu vill sprida min godhet? Nej, antagligen är det inte något jag själv önskat i den situationen.

Något som är mycket ovanligt idag är att någon har så bra inlevelse att den börjar gråta av att någon annan lider svårt eller gråter. Detta kan, som det mesta annat, fylla en viktig funktion.

Således, nej, tramsandet har otroligt många undantag, fler än vad jag förmodligen kan förstå. Personligen äcklas jag lite av dessa slightly respektlösa klumpedunsar som tror dom har god inlevelse och intuition som kommer med något käckt inbillat kreativt när det är vad som minst behövs.

För sig själv, i sin egen lilla privata sfär, tror jag tramset kan vara väldigt bra på många sätt. T.ex. för ens kreativitet, utveckla sin öppenhet.

Håller inte alls med dig om att det skulle finnas ett allomfattande perspektiv eller att det skulle vara glädje.
Citera
2016-12-31, 15:45
  #5
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funderande
Det lilla jag tagit del av Alan Watts får jag säga att det tyvärr finns en slags jag-är-ljuset-och-sanningen-som-vet-allt-känsla över honom. Risken med trams är att man inte ser när trams faktiskt kan skada. För att ta ett exempel. Säg att jag arbetar som ssk på en akut. In kommer en kvinna som fått missfall i 7 månaden pga av att hon blivit påkörd av en cykel. Kvinnan är helt förstörd, och då känner jag ändå inte till att hon haft 2 missfall redan tidigare och att hennes man blivit långtidssjukskriven delvis som en konsekvens av deras otur.
Har då trams någon plats alls? Ska jag lätta upp stämningen med lite trams? Se mig som ljuset-kärleken-sanningen-som-läst-allt-det-österländska och nu vill sprida min godhet? Nej, antagligen är det inte något jag själv önskat i den situationen.

Något som är mycket ovanligt idag är att någon har så bra inlevelse att den börjar gråta av att någon annan lider svårt eller gråter. Detta kan, som det mesta annat, fylla en viktig funktion.

Således, nej, tramsandet har otroligt många undantag, fler än vad jag förmodligen kan förstå. Personligen äcklas jag lite av dessa slightly respektlösa klumpedunsar som tror dom har god inlevelse och intuition som kommer med något käckt inbillat kreativt när det är vad som minst behövs.

För sig själv, i sin egen lilla privata sfär, tror jag tramset kan vara väldigt bra på många sätt. T.ex. för ens kreativitet, utveckla sin öppenhet.

Håller inte alls med dig om att det skulle finnas ett allomfattande perspektiv eller att det skulle vara glädje.

Det är inte trams på det sättet! Det är trams i bemärkelsen hur orättvis livet är i det här fallet. Hade någon förtjänat att inte råka ut för det här, så är det ju den här kvinnan!

Stor empati är ju självklart i det här fallet, tidigare hade jag förlorat mig totalt i empati och kärlek för den här kvinnan. Men det finns något patetiskt i det, och det ändrar inte något för kvinnan heller.

Snarare degraderar det kvinnan att fullt gå in i hennes sorg, det finns något dömande där!

Dessutom är andra sidan myntet att det inte är någon fara alls, det enda som finns är NUET och ALLT ÄR ETT, det finns inget ego, eller separat själv! De två "rummen", minns du i TS?

Det bästa för alla inbladade, även kvinnan är alltså empati, respekt och förståelse, men mot en bakgrund av mörk humor/ironi. Annars blundar man för helheten i skapelsen.

Se på "trams" som en metafor för det paradoxala med livet. En slags humorpunkt, den behöver inte vara flamsig, utan kan vara en lung känsla bara. Du vet ju att rolig betyder lugn på Norska. Väldigt klokt!
Citera
2016-12-31, 16:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Det är inte trams på det sättet! Det är trams i bemärkelsen hur orättvis livet är i det här fallet. Hade någon förtjänat att inte råka ut för det här, så är det ju den här kvinnan!

Stor empati är ju självklart i det här fallet, tidigare hade jag förlorat mig totalt i empati och kärlek för den här kvinnan. Men det finns något patetiskt i det, och det ändrar inte något för kvinnan heller.

Snarare degraderar det kvinnan att fullt gå in i hennes sorg, det finns något dömande där!

Dessutom är andra sidan myntet att det inte är någon fara alls, det enda som finns är NUET och ALLT ÄR ETT, det finns inget ego, eller separat själv! De två "rummen", minns du i TS?

Det bästa för alla inbladade, även kvinnan är alltså empati, respekt och förståelse, men mot en bakgrund av mörk humor/ironi. Annars blundar man för helheten i skapelsen.

Se på "trams" som en metafor för det paradoxala med livet. En slags humorpunkt, den behöver inte vara flamsig, utan kan vara en lung känsla bara. Du vet ju att rolig betyder lugn på Norska. Väldigt klokt!
Jo, det finns en del sanning i det du säger och dina funderingar är verkligen inte helt uppåt väggarna. Men jag är nog ändå inte beredd att hålla med dig helt. Ibland tror jag det ska kännas som man själv går under när man träffar någon annan som går under. Man brukar ju ändå inte gå under för gott. Dock kan ju den andre, gå under för gott.

Åtminstone innan man mer lärt känna någon tycker jag trams kan behöva portioneras ut med försiktighet/lyhördhet. Det är sant att det ibland kan finnas en kärleksfull ton i ironin, men det kan också uppfattas som ett sätt att framhäva sig själv, kanske omedvetet dominera med hur utvecklad man är som mänska på ett visst område. Även om man är det, förtjänar man väl inte mer?

Jag tvivlar faktiskt på om lugn är så bra alltid. Ibland tror jag det kan vara en väldigt äkta och behövlig bekräftelse när någon annan går lika mycket i affekt som den andre/de andra. Att det typ är en viktig del av anknytningen, för att uttrycka det lite löst. Anknytning på en mer slags mänsklig nivå då, tänker jag.

Jag ser det som någon slags ödmjukhet i att inte tro att ens egen uppfattning är den enda och för evigt sanna, att jag behöver lära mig om den nya person jag ställs inför. Eller jag tror iaf att det kan vara bra att tänka så ibland.

Angående det där med ego: jag tror det kan bli respektlöst och som om man redan sitter inne med den självklara och enda livslånga sanningen. Jag tror det finns något äkta, (måhända bara för att jag "vill" tror det, men än sen?) och att allt inte väger lika tungt. Jag säger inte att man kan bli expert på att identifiera det äkta i andra eller sig själv, men om man utgår från att bemötande/bekräftelse ska vara äkta, tror jag man har goda chanser i att långsiktigt landa i något bra. Tror jag. Just nu.

Ja, jag är medveten om att det ovanstående kan låta påverkat av folköl.
Citera
2016-12-31, 16:54
  #7
Medlem
Allting är TVÅ
Allting är ETT
Allting är NOLL

Och att trams är det högsta tillståndet.

Är det en sammanfattning av din filosofi.
Citera
2016-12-31, 17:04
  #8
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pejjninthuess
Allting är TVÅ
Allting är ETT
Allting är NOLL

Och att trams är det högsta tillståndet.

Är det en sammanfattning av din filosofi.

Haha, vet inte om du vill göra bort mig eller inte! Men du summerade det ganska bra måste jag säga!

Med tillägget då, att ordet "trams" kanske hade kunnat väljas till någonting bättre! Det var nog lite effektsökeri från min sida.

Med "trams" menar jag en slags distans till allt, även distans till distansen, en slags insikt om alla paradoxer, finns gott i allt ont, ont i allt gott osv.

Humor är det som balanserar den förståelsen bäst, men inte nödvändigtvis en uppskruvad sådan. Kan vara en känslan av "ro" enbart!

Hur ställer du dig till min filosofi?
"Belavias Theorem"
__________________
Senast redigerad av Belavia 2016-12-31 kl. 17:06.
Citera
2016-12-31, 20:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Haha, vet inte om du vill göra bort mig eller inte! Men du summerade det ganska bra måste jag säga!

Med tillägget då, att ordet "trams" kanske hade kunnat väljas till någonting bättre! Det var nog lite effektsökeri från min sida.

Med "trams" menar jag en slags distans till allt, även distans till distansen, en slags insikt om alla paradoxer, finns gott i allt ont, ont i allt gott osv.

Humor är det som balanserar den förståelsen bäst, men inte nödvändigtvis en uppskruvad sådan. Kan vara en känslan av "ro" enbart!

Hur ställer du dig till min filosofi?
"Belavias Theorem"


Det är ungefär som jag själv tänker.
Så jag ändrar det till humor:

Allting är TVÅ
Allting är ETT
Allting är NOLL

Humor är det högsta tillståndet.
Citera
2016-12-31, 20:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pejjninthuess
Det är ungefär som jag själv tänker.
Så jag ändrar det till humor:

Allting är TVÅ
Allting är ETT
Allting är NOLL

Humor är det högsta tillståndet.
.
Citera
2016-12-31, 20:21
  #11
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pejjninthuess
Det är ungefär som jag själv tänker.
Så jag ändrar det till humor:

Allting är TVÅ
Allting är ETT
Allting är NOLL

Humor är det högsta tillståndet.

Deal!
Citera
2017-01-05, 22:50
  #12
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia

ALLT ÄR PARADOXER. Allt har en relevant motståndarsida. Den enda adekvata livskänslan att vila i, som också är helt sann, är det humoristiska perspektivet.

Ligger det något i mina funderingar, eller är jag helt väck?


Om du är väck så är vi nog minst två.

Brukar i mitt huvud återkomma till den här:

"Livet är en komedi för den som tänker, och en tragedi för den som känner."

Och även det är en paradox eftersom utan känslor skulle ingen komik finnas och utan tankar likaledes ingen tragedi."

Bara det att vi fått en livskälla som samtidigt dödar oss säger ju tillräckligt. Talar om solen.

Lika roligt är att vi strävar efter att uppnå ett tillstånd, lycka, som i de stunder tillståndet verkligen infinner sig så har vi ingen aning om att vi är där, varken i tanke eller känsla.

Vi människor är roliga, mer koll på universum än var vi lagt våra egna nycklar.

Man borde skapa en paradoxälskarklubb .
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback