• 1
  • 2
2016-12-30, 22:06
Citat:
Ursprungligen postat av Sorix
God kväll.
Vet inte riktigt om tråden bör ligga under Företagande eller Övrigt men chansar att Privatekonomi duger så länge.

Nåväl.
Besökte idag Swedbank för att göra mindre, enkla ärenden. Efteråt bad frontfigueren mig att få ställa lite frågor. Han hävdade att eftersom jag varit kund så pass länge så behövdes uppgifter kompletteras.
Jag frågade vad fan det var för skitsnack och han nämnde någon ny lag, men när jag frågade om han kunde specifera gavs inget direkt svar.
Enligt honom skulle det ta ett par minuter att b.la fråga om mitt personliga liv, arbete och inkomster.

Har inga lån, sparkonton eller större synliga inkomster/transaktioner.

Gjorde lite sökningar men hittade inget om en "ny lag". Hittade detta om Behandling av Personuppgifter.

Vad är detta för tjafs?
Har inte fått hem någon information alls angående detta. Gick därifrån utan att delta i denna undersökning och/eller kompletering och skulle istället få något på posten.

Dom som har störst penningtvätteri = bankerna ska fråga hederligt folk hur mycket dom har i pension.

Samtidigt skickar islamisterna miljardbelopp utomlands till sina ISpolare utan att det får ifrågasättas. Det är ju lixom inte politiskt korrekt.
Citera
2016-12-31, 02:41
Medlem
Får man problem om man svarar tvärtom på alla frågor?
Citera
2016-12-31, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan

Kan jag inte tänka mig. Varje gång jag öppnar ett nytt bankkonto och får fylla i en massa korkade frågor, brukar jag kryssa i lite på måfå, olika varje gång. Det är väl mest ett spel för gallerierna.
Citera
2017-01-01, 06:23
Medlem
Det har bara börjat, jag vet att FI pushar för att det skall ske varje gång någon dyrare kapitalvara köps.

Så inom en snart framtid kommer ni alltså behöva fylla i ett papper där ni svarar på vart ni fått pengarna ifrån varje gång ni köper en TV eller handlar på IKEA t.ex.

Staten vill äga hela dig...
Citera
2017-01-01, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Kan jag inte tänka mig. Varje gång jag öppnar ett nytt bankkonto och får fylla i en massa korkade frågor, brukar jag kryssa i lite på måfå, olika varje gång. Det är väl mest ett spel för gallerierna.

De tar det allvarligt, enbart Forex har fått böter på 100 miljoner för de inte följt lagen.
Citera
2017-01-01, 09:28
Medlem
trottwells avatar
Felpost
Senast redigerad av trottwell 2017-01-01 kl. 09:30.
Citera
2017-01-01, 09:42
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Det har bara börjat, jag vet att FI pushar för att det skall ske varje gång någon dyrare kapitalvara köps.

Så inom en snart framtid kommer ni alltså behöva fylla i ett papper där ni svarar på vart ni fått pengarna ifrån varje gång ni köper en TV eller handlar på IKEA t.ex.

Staten vill äga hela dig...

Hur vet du det?
Citera
2017-01-01, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
De tar det allvarligt, enbart Forex har fått böter på 100 miljoner för de inte följt lagen.

Vad ska kunna hända om man svara fel på de frågor man för när man öppnar konto? Det är ju helt urdumma frågor typ: "Varifrån kommer pengarna du kommer att sätta in på sparkontot?" Jag brukar kryssa i allt, hur sjutton ska jag veta om jag får ett arv om ett år eller säljer en cykel om två år....
Citera
2017-01-01, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Vad ska kunna hända om man svara fel på de frågor man för när man öppnar konto? Det är ju helt urdumma frågor typ: "Varifrån kommer pengarna du kommer att sätta in på sparkontot?" Jag brukar kryssa i allt, hur sjutton ska jag veta om jag får ett arv om ett år eller säljer en cykel om två år....
Du svarar så klart utifrån det du känner till eller tror kan inträffa. Om banken sen ser misstänkta transaktioner så pratar de med dig igen. Normala transaktioner som arv, försäljning av prylar och liknande är ingen större fara.
Citera
2017-01-02, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Du svarar så klart utifrån det du känner till eller tror kan inträffa. Om banken sen ser misstänkta transaktioner så pratar de med dig igen. Normala transaktioner som arv, försäljning av prylar och liknande är ingen större fara.

Men frågan jag svarade på i sammanhanget var:
Citat:
Det betvivlar jag fortfarande. Det finns ju aldrig några frågor om man sysslar med terrorism eller penningtvätt t ex...
Citera
2017-01-27, 11:32
Medlem
Alla banker gör sådär nuförtiden. Somliga mer än andra. Muntliga meningsutbyten
är en sak. Formulär med oändligt många frågor att besvara brukar jag på något
sätt tappa greppet om men man tar ju sig igenom på något sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in