2016-12-29, 13:43
Medlem
Isnatts avatar
God dag.

Om nåt skulle gå åt skogen för Sverige, en väpnad konflikt eller liknande, så har jag inte längre någon lust att stanna och slåss. För tio-femton år sedan såg jag folket och vår kultur värd att försvara, men det gör jag absolut inte längre. Svenskarna vill ha kaos, splittring, oro och våld, let them have it. Så, det diskuterar vi inte vidare i den här tråden utan ämnet är:

För att kunna förberera mig på att dra om så krävs undrar jag om det går att ordna medborgarskap redan nu i nåt annat land som jag skulle kunna flytta till om jag känner för det längre fram?
Jag är 100% svensk och har ingen anknytning till andra länder.
Citera
2016-12-29, 13:54
Medlem
mortuums avatar
Om du saknar anknytning kan det bli svårt skulle jag vilja våga påstå.
Citera
2016-12-29, 13:58
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. I Juridik diskuterar vi juridik. Gnälla om politik får ni göra någon annanstans.

/Mod
Citera
2016-12-29, 14:06
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mortuum
Om du saknar anknytning kan det bli svårt skulle jag vilja våga påstå.
Jag har ju några år på mig, förhoppningsvis kommer jag aldrig behöva nyttja medborgarskapet ens.
Så, hur svårt och vad är det som skulle sätta stopp för det?
Citera
2016-12-29, 14:58
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag har ju några år på mig, förhoppningsvis kommer jag aldrig behöva nyttja medborgarskapet ens.
Så, hur svårt och vad är det som skulle sätta stopp för det?
Du emigrerar till Finland. Efter 5 år kan du ansöka om medborgarskap, de accepterar dubbla medborgarskap. Liknande regler inom flera EU-länder.

Om du däremot inte vill flytta från Sverige blir det svårt om du inte har någon anknytning.

Är du mycket förmögen kan du helt enkelt köpa medborgarskap i några länder. Exvis Malta, Cypern och Österrike enligt den här artikeln:
http://www.di.se/artiklar/2016/8/17/...-miljonbelopp/

Om du kan tänka dig medborgarskap i en korrupt bananrepublik kan det bli billigare.
Citera
2016-12-29, 15:08
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Du emigrerar till Finland. Efter 5 år kan du ansöka om medborgarskap, de accepterar dubbla medborgarskap. Liknande regler inom flera EU-länder.

Om du däremot inte vill flytta från Sverige blir det svårt om du inte har någon anknytning.

Är du mycket förmögen kan du helt enkelt köpa medborgarskap i några länder. Exvis Malta, Cypern och Österrike enligt den här artikeln:

Om du kan tänka dig medborgarskap i en korrupt bananrepublik kan det bli billigare.
Kruxet är ju att jag inte vill flytta härifrån nu.
Skulle vara fint om man kunde ställa sig i kö till ett land så att säga, som till en bostad.
Citera
2016-12-29, 15:16
Medlem
JackSm1ths avatar
http://www.migri.fi/finskt_medborgarskap
http://www.migri.fi/finskt_medborgar..._nordiskt_land

MEN! -I Finland har alla medborgare skyldighet att försvara landet. Alla finska medborgare är skyldiga att delta i och hjälpa till med landets försvar. Alla män som har fyllt 18 år är värnpliktiga.

350-440 €uro tycks det kosta.
Citera
2016-12-29, 15:17
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:

Nja, som jag fattat det (kan ha fel) så får man inte som nordisk medborgare bosatt i ett annat nordiskt land ett extra medborgarskap utan man tvingas då ge upp det gamla. Dvs är du svensk medborgare och flyttar till Finland så får du möjlighet efter fem år att ge upp ditt svenska medborgarskap och få ett finskt. Den här regeln gäller dock inte utomeuropéer och antagligen ej heller de från andra europeiska länder.

(Givetvis kan man ha två nordiska medborgarskap, de som har det har dock det från födseln (tex en mamma från Norge och en pappa från Sverige. Man kan också vara tex somalier med norskt medborgarskap och sedan invandra till Sverige och då uppge sitt somaliska medborgarskap och därmed så småningom få möjlighet till svenskt medborgarskap och därmed ha två nordisk medborgarskap utöver sitt somaliska.)

Utöver detta så finns det länder som säljer medborgarskap. Malta är ett EU-land, engelska är officiellt språk, klimatet behagligt och de säljer medborgarskap. Det kostar dock flera miljoner och de enda som jag vet som köpt det hittills är rika ryska, kinesiska och arabiska affärsmän för att få uppehållsrätt i EU.
Senast redigerad av Fnissturken 2016-12-29 kl. 15:21.
Citera
2016-12-29, 15:50
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Nja, som jag fattat det (kan ha fel) så får man inte som nordisk medborgare bosatt i ett annat nordiskt land ett extra medborgarskap utan man tvingas då ge upp det gamla. Dvs är du svensk medborgare och flyttar till Finland så får du möjlighet efter fem år att ge upp ditt svenska medborgarskap och få ett finskt. Den här regeln gäller dock inte utomeuropéer och antagligen ej heller de från andra europeiska länder.

(Givetvis kan man ha två nordiska medborgarskap, de som har det har dock det från födseln (tex en mamma från Norge och en pappa från Sverige. Man kan också vara tex somalier med norskt medborgarskap och sedan invandra till Sverige och då uppge sitt somaliska medborgarskap och därmed så småningom få möjlighet till svenskt medborgarskap och därmed ha två nordisk medborgarskap utöver sitt somaliska.)

Utöver detta så finns det länder som säljer medborgarskap. Malta är ett EU-land, engelska är officiellt språk, klimatet behagligt och de säljer medborgarskap. Det kostar dock flera miljoner och de enda som jag vet som köpt det hittills är rika ryska, kinesiska och arabiska affärsmän för att få uppehållsrätt i EU.

Jo, det ska gå i Finland:
http://www.norden.org/sv/hallaa-nord...-medborgarskap

” En person som har fyllt 18 år och som är medborgare i Island, Norge, Sverige eller Danmark beviljas finskt medborgarskap genom medborgarskapsanmälan om hans eller hennes egentliga bostadsort och hem har varit Finland åtminstone under de senaste fem åren utan avbrott och under denna tid inte har dömts till frihetsstraff (fängelsestraff).”

Belgien tycks också ha femårsgräns för medborgarskap exempelvis. Lite längre i Tyskland.

Men TS vill alltså inte flytta från Sverige, så då faller de planerna. Då återstår nog bara medborgarskap för investerare. Fast även där kan det finnas krux att man utöver miljonerna även kan behöva vänta på medborgarskapet. Här är hela(?) listan:
https://www.weforum.org/agenda/2016/...g-citizenship/

Om man vill ha medborskap utan krav på bosättning eller att vänta tycks Dominikanska republiken vara billigast, endast 100 000 USD.

Sedan är ju en variant att gifta sig med en utländsk kvinna och gärna skaffa barn med henne. Då kan man hyfsat lätt och snabbt få uppehållstillstånd i kvinnans hemland om det skulle behövas .
Citera
2016-12-29, 17:13
Medlem
Om man är född i Finland men föräldrarna ändrade barnets medborgarskap då ?
Gäller andra regler för finlandsfödda som inte kunde påverka ändring av medborgarskap?

Kul om någon vet och vill svara.
Med vänlig hälsning
"Suck"
Citera
2016-12-29, 18:53
Medlem
Isnatts avatar
Citat:

Om man vill ha medborskap utan krav på bosättning eller att vänta tycks Dominikanska republiken vara billigast, endast 100 000 USD.

Sedan är ju en variant att gifta sig med en utländsk kvinna och gärna skaffa barn med henne. Då kan man hyfsat lätt och snabbt få uppehållstillstånd i kvinnans hemland om det skulle behövas .
Hm, ja det var faktiskt ett bra pris. Antar att det är massa juridiska saker att ta in också i såna här ärenden. Man vill ju exempelvis inte bli tvångsinkallad till armén i det land man har sitt dubbla medborgarskap i, det hade varit..
Citera
2017-01-06, 00:16
Medlem
kafus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Om nåt skulle gå åt skogen för Sverige, en väpnad konflikt eller liknande, så har jag inte längre någon lust att stanna och slåss.
---
För att kunna förberera mig på att dra om så krävs undrar jag om det går att ordna medborgarskap redan nu i nåt annat land som jag skulle kunna flytta till om jag känner för det längre fram?

Fri rörlighet och säkerhet är målet

Det du söker är för det första

1) fri rörlighet,

det vill säga

1a) frihet att utan visumtvång resa till och från olika länder

och

1b) frihet att med så få byråkratiska hinder som möjligt bosätta dig i främmande land

Du söker för det andra

2) säkerhet,

det vill säga

2a) säkerhet till liv och hälsa för dig och dina närmaste

och

2b) säkerhet för inkomst och kapital, till exempel genom inga eller ringa skatter samt skydd mot konfiskering

En stark passport portfolio är medlet

Du vill uppnå dina mål genom att stärka din passport portfolio medelst förvärv av medborgarskap i ett antal medvetet valda länder.

Medborgarskap erhålles vanligen genom att man har eller skaffar sig anknytning till önskat land.

Man får anknytning till ett land genom att

vara född i landet
eller
ha förfäder som har eller hade medborgarskap i landet
eller genom att
vara förälder till barn som någon gång efter födseln blivit medborgare i landet

Man skaffar sig anknytning till ett land genom att

ingå äktenskap eller inleda sammanboende med en livspartner som har medborgarskap i landet
eller
avla barn som vid sin födsel får medborgarskap genom jus soli eller jus sanguinis i det land där anknytning önskas
eller genom att
under en längre eller kortare tid vara legalt bosatt i landet

Att i ett land äga företag eller fastighet med jord- och skogsbruk räknas också som stark anknytning.

Prestationsbaserat medborgarskap

Saknas anknytning eller bedöms anknytningen som alltför svag, då kan man i stället bli medborgare genom prestation. Denna prestation kan antingen vara finansiell till sin art eller annars bestå av prestationer inom konst, kultur, vetenskap eller sport. Det kan också gå alldeles utmärkt att vinna medborgarskap för den som gjort något land utomordentliga tjänster!

Hur du tror, tänker och röstar kan avgöra din ansökan om medborgarskap!

I vissa länder kan man bli medborgare av idé- eller trosmässiga skäl. Till exempel genom att konvertera till den lokala religionen. Det hjälper även om den som söker medborgarskap är en intensiv supporter av den enväldige fursten eller, i en demokrati, det statsbärande Partiet.

Du ligger bra till om folk i beslutsfattande ställning fått klart för sig att du vurmar för och kraftigt stödjer landets ideologiska inriktning. Ju värdefullare och mer pålitlig du verkar vara hos den som bestämmer, desto bättre!

När det stundar till val i det nationella parlamentet, då kan det hända att den som stödjer partiet vid makten kan erhålla ett snabbt ja på sin ansökan om medborgarskap i rimlig tid innan valdagen. Medborgare brukar ha rösträtt i nationella val och då är det viktigt att öppna för medborgarskap till alla utlänningar som av sannolika skäl kan antas rösta på rätt parti!

Economic Citizenships and Passports: Myths and Reality
by David S. Lesperance
Senast redigerad av kafu 2017-01-06 kl. 01:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in