Citat:
Ursprungligen postat av
Isnatt
Om nåt skulle gå åt skogen för Sverige, en väpnad konflikt eller liknande, så har jag inte längre någon lust att stanna och slåss.
---
För att kunna förberera mig på att dra om så krävs undrar jag om det går att ordna medborgarskap redan nu i nåt annat land som jag skulle kunna flytta till om jag känner för det längre fram?
Fri rörlighet och säkerhet är målet
Det du söker är för det första
1) fri rörlighet,
det vill säga
1a) frihet att utan visumtvång resa till och från olika länder
och
1b) frihet att med så få byråkratiska hinder som möjligt bosätta dig i främmande land
Du söker för det andra
2) säkerhet,
det vill säga
2a) säkerhet till liv och hälsa för dig och dina närmaste
och
2b) säkerhet för inkomst och kapital, till exempel genom inga eller ringa skatter samt skydd mot konfiskering
En stark passport portfolio är medlet
Du vill uppnå dina mål genom att stärka din
passport portfolio medelst förvärv av medborgarskap i ett antal medvetet valda länder.
Medborgarskap erhålles vanligen genom att man har eller skaffar sig anknytning till önskat land.
Man
får anknytning till ett land genom att
vara född i landet
eller
ha förfäder som har eller hade medborgarskap i landet
eller genom att
vara förälder till barn som någon gång efter födseln blivit medborgare i landet
Man
skaffar sig anknytning till ett land genom att
ingå äktenskap eller inleda sammanboende med en livspartner som har medborgarskap i landet
eller
avla barn som vid sin födsel får medborgarskap genom
jus soli eller
jus sanguinis i det land där anknytning önskas
eller genom att
under en längre eller kortare tid vara legalt bosatt i landet
Att i ett land äga företag eller fastighet med jord- och skogsbruk räknas också som stark anknytning.
Prestationsbaserat medborgarskap
Saknas anknytning eller bedöms anknytningen som alltför svag, då kan man i stället bli medborgare genom prestation. Denna prestation kan antingen vara finansiell till sin art eller annars bestå av prestationer inom konst, kultur, vetenskap eller sport. Det kan också gå alldeles utmärkt att vinna medborgarskap för den som gjort något land utomordentliga tjänster!
Hur du tror, tänker och röstar kan avgöra din ansökan om medborgarskap!
I vissa länder kan man bli medborgare av idé- eller trosmässiga skäl. Till exempel genom att konvertera till den lokala religionen. Det hjälper även om den som söker medborgarskap är en intensiv supporter av den enväldige fursten eller, i en demokrati, det statsbärande Partiet.
Du ligger bra till om folk i beslutsfattande ställning fått klart för sig att du vurmar för och kraftigt stödjer landets ideologiska inriktning. Ju värdefullare och mer pålitlig du verkar vara hos den som bestämmer, desto bättre!
När det stundar till val i det nationella parlamentet, då kan det hända att den som stödjer partiet vid makten kan erhålla ett snabbt ja på sin ansökan om medborgarskap i rimlig tid innan valdagen. Medborgare brukar ha rösträtt i nationella val och då är det viktigt att öppna för medborgarskap till alla utlänningar som av sannolika skäl kan antas rösta på rätt parti!
Economic Citizenships and Passports: Myths and Reality
by David S. Lesperance