Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-29, 12:04
  #1
Medlem
Jag har svårt att tro att det bara är klimatförnekare som flyger, så hur väljer de klimattroende att rationalisera sina flygresor? Reflekterar de ens över det? Eller tänker de att ekomjölken ska kompensera thailandsresan?

Eller är det som jag tror, inget rationaliserade alls utan man gör bara vad som är modernt och fashionabelt vilket inkluderar både ekomjölk, flygresor och klimattroende?
Citera
2016-12-29, 12:08
  #2
Medlem
vtcs avatar
"Jag är ju inte en nämnvärd del av problemet, för det finns folk som flyger mycket oftare än mig."

"Man får ju välja sina strider."

"Jag köpte faktiskt ekologisk frukt från andra sidan jorden häromdagen, så det jämnar ju ut sig."
Citera
2016-12-29, 12:18
  #3
Avstängd
Herrevadsbro1251s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Jag har svårt att tro att det bara är klimatförnekare som flyger, så hur väljer de klimattroende att rationalisera sina flygresor? Reflekterar de ens över det? Eller tänker de att ekomjölken ska kompensera thailandsresan?

Eller är det som jag tror, inget rationaliserade alls utan man gör bara vad som är modernt och fashionabelt vilket inkluderar både ekomjölk, flygresor och klimattroende?

Faktiskt konfronterat flera miljöterrorister med hur de ser på sina 4:a utlandsresor om året.
De som annars alltid predikar sopsortering, kollektivtrafik, energilampor, använda rätt spolknapp, återvinning bla bla bla..men det är en annan måttstock på semesterresor tydligen.
Det räknas inte.

När jag frågat om (miljöavtrycket) koldioxidutsläppen för deras utlandsresor händer följande:

De får då en något "glasartad" blick och tittar ner, sedan byter de samtalsämne.

Hycklare! De är tvättäkta hycklare.

Precis som deras inställning till massinvandring.

Vill de ha en flyktinganläggning intill egna villan i det fina området?
Nej.

Vill de ha 2 ensamkommande "barn" som inneboende?
Nej.
Citera
2016-12-29, 12:20
  #4
Moderator
tobess avatar
Folk vill resa trots allt, svårare än så är det inte. Gissningsvis kanske dessa personer tar tåget för inrikes resor, men vill man t.ex. besöka USA finns det inte så många andra alternativ än att sätta sig på ett flyg.

För att ta exemplet med USA är mig veterligen det enda alternativet att ta sig till Southampton (vilket endera också det kräver flyg eller att man ska köra t.ex. tåg ner genom Europa och över kanalen), för att sedan sätta sig på en båt som tar 1 vecka och där kostnaden ligger på samma nivå som att resa businessclass på flyget.

Vill man åka till t.ex. Indien från Stockholm så blir enda landbundna alternativet att ta sig över till Baltikum och sedan korsa ett flertal länder. Förutom att det skulle ta en halv evighet, att det troligen kräver en uppsjö visum, och att det skulle vara dyrt, skulle man dessutom vara tvungen att passera ett drös med "mindre trevliga" länder.

Det är nog med andra ord mestadels en fråga om tid och pengar.

Alternativet blir ju då förstås att stanna hemma, och hur indoktrinerad man än är i klimatfrågor så kanske det inte känns som ett realistiskt alternativ i dagens samhälle.
Citera
2016-12-29, 12:20
  #5
Medlem
VelvetReds avatar
De tänker nog att "planet skulle ha gått iaf" eller att det vore mer ansträngande för miljön att resa på annat sätt (om möjligt).

Egentligen bör de inte resa alls, annat än med cykel. Men vi i Sverige är redan så bra på detta, har så låga utsläpp så det är i det närmaste värdelöst att vara miljöaktivist i vårt land. Prova att vara det i USA eller Kina istället.

Det bästa vi som Svenskar kan göra för klimatet är att statuera ett exempel för andra länder.
Citera
2016-12-29, 12:23
  #6
Avstängd
Herrevadsbro1251s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Folk vill resa trots allt, svårare än så är det inte. Gissningsvis kanske dessa personer tar tåget för inrikes resor, men vill man t.ex. besöka USA finns det inte så många andra alternativ än att sätta sig på ett flyg.

För att ta exemplet med USA är mig veterligen det enda alternativet att ta sig till Southampton (vilket endera också det kräver flyg eller att man ska köra t.ex. tåg ner genom Europa och över kanalen), för att sedan sätta sig på en båt som tar 1 vecka och där kostnaden ligger på samma nivå som att resa businessclass på flyget.

Vill man åka till t.ex. Indien från Stockholm så blir enda landbundna alternativet att ta sig över till Baltikum och sedan korsa ett flertal länder. Förutom att det skulle ta en halv evighet, att det troligen kräver en uppsjö visum, och att det skulle vara dyrt, skulle man dessutom vara tvungen att passera ett drös med "mindre trevliga" länder.

Det är nog med andra ord mestadels en fråga om tid och pengar.

Alternativet blir ju då förstås att stanna hemma, och hur indoktrinerad man än är i klimatfrågor så kanske det inte känns som ett realistiskt alternativ i dagens samhälle.

Men då är man en hycklare.

Skälla på att Svensson tar bilen när man själv flyger 4 gånger utomlands på SEMESTER.
Citera
2016-12-29, 12:30
  #7
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrevadsbro1251
Men då är man en hycklare.

Skälla på att Svensson tar bilen när man själv flyger 4 gånger utomlands på SEMESTER.

Visst är det ett mått av hyckleri (om man är en sådan som försöker pracka på alla andra sin övertygelse), men samtidigt är det ett ganska korkat agument att hävda att man endera måste vara en radikal klimattomte eller totalt skita i miljön.

Var går gränsen? Borde alla som är "klimattroende" flytta ut i en hydda i skogen och avsäga sig såna saker som el och varmvatten (båda av dessa är ju klimatbovar) och bli självförsörjande?

Jag källsorterar (nåja) och köper ekologiska produkter (eftersom jag tycker dom är bättre), men jag har inga som helst samvetskval över att flyga världen runt. Nu tror jag ju iofs att hela klimatdiskussionen är rejält överdriven också, och skiter fullkomligen i hur andra väljer att sköta det hela.

Men - menar du nu alltså att jag endera måste sluta köpa ekologiskt och källsortera, eller sluta flyga? Får man inte vara miljömedveten på de områden som det är lätt och enkelt att vara det på?
Citera
2016-12-29, 12:35
  #8
Avstängd
Herrevadsbro1251s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Visst är det ett mått av hyckleri (om man är en sådan som försöker pracka på alla andra sin övertygelse), men samtidigt är det ett ganska korkat agument att hävda att man endera måste vara en radikal klimattomte eller totalt skita i miljön.

Var går gränsen? Borde alla som är "klimattroende" flytta ut i en hydda i skogen och avsäga sig såna saker som el och varmvatten (båda av dessa är ju klimatbovar) och bli självförsörjande?

Jag källsorterar (nåja) och köper ekologiska produkter (eftersom jag tycker dom är bättre), men jag har inga som helst samvetskval över att flyga världen runt. Nu tror jag ju iofs att hela klimatdiskussionen är rejält överdriven också, och skiter fullkomligen i hur andra väljer att sköta det hela.

Men - menar du nu alltså att jag endera måste sluta köpa ekologiskt och källsortera, eller sluta flyga? Får man inte vara miljömedveten på de områden som det är lätt och enkelt att vara det på?

Om du hoppar över flygresorna så bidrar du på riktigt till att förbättra miljön.

Men det "kostar" mer eller hur?
Inte få åka till Thailand och leva som en kung och drottning för ett tag.

Sopsortera och ta ekomjölken i raden bredvid är inte så jobbigt eller hur?

Det är precis detta jag menar.

När det verkligen inkräktar på ditt liv då är man inte lika intresserad.

Vet du hur mycket du påverkar miljön negativt med flygresor?

Detta hyckleri.

Ta reda på det och återkom.
Citera
2016-12-29, 12:37
  #9
Avstängd
Herrevadsbro1251s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
De tänker nog att "planet skulle ha gått iaf" eller att det vore mer ansträngande för miljön att resa på annat sätt (om möjligt).

Egentligen bör de inte resa alls, annat än med cykel. Men vi i Sverige är redan så bra på detta, har så låga utsläpp så det är i det närmaste värdelöst att vara miljöaktivist i vårt land. Prova att vara det i USA eller Kina istället.

Det bästa vi som Svenskar kan göra för klimatet är att statuera ett exempel för andra länder.

Som att sluta flyga på rekreationsresor.
Citera
2016-12-29, 12:47
  #10
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrevadsbro1251
Om du hoppar över flygresorna så bidrar du på riktigt till att förbättra miljön.

Men det "kostar" mer eller hur?
Inte få åka till Thailand och leva som en kung och drottning för ett tag.

Sopsortera och ta ekomjölken i raden bredvid är inte så jobbigt eller hur?

Det är precis detta jag menar.

När det verkligen inkräktar på ditt liv då är man inte lika intresserad.

Vet du hur mycket du påverkar miljön negativt med flygresor?

Detta hyckleri.

Ta reda på det och återkom.



Återigen, jag hör inte till dom som du kategoriserar som "klimattroende". Och absolut är det så att flygande är en stor miljöbov.

Men, det är fortfarande bättre för miljön om jag källsorterar och flyger, än om jag inte källsorterar och flyger. Om du vill dumpa alla dina sopor i ett och samma kärl, varsågod.

Jag kan ju dock tycka att t.ex. källsortering tar ett par minuter ur din vardag och därmed försumbart.
Precis på samma sätt som att det förstås är bättre på alla sätt och vis att köpa t.ex. lokalproducerat kött (färskare, kortare transporsträckor, bättre kvalitet, inkomster för företagare i närområdet) än någon skit fullpumpad med antiobiotika från andra sidan världen.

Om alla gör lite, så är det bättre än att ingen gör något alls.
Citera
2016-12-29, 13:16
  #11
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes


Återigen, jag hör inte till dom som du kategoriserar som "klimattroende". Och absolut är det så att flygande är en stor miljöbov.

Men, det är fortfarande bättre för miljön om jag källsorterar och flyger, än om jag inte källsorterar och flyger. Om du vill dumpa alla dina sopor i ett och samma kärl, varsågod.

Jag kan ju dock tycka att t.ex. källsortering tar ett par minuter ur din vardag och därmed försumbart.
Precis på samma sätt som att det förstås är bättre på alla sätt och vis att köpa t.ex. lokalproducerat kött (färskare, kortare transporsträckor, bättre kvalitet, inkomster för företagare i närområdet) än någon skit fullpumpad med antiobiotika från andra sidan världen.

Om alla gör lite, så är det bättre än att ingen gör något alls.

Nä - vilka som avses i topic är väl snarare typiska miljöpartister, av den typen som vill lagstadga bort bilar för Svensson eller åtminstone tiodubbla fordons- och bränsleskatter och annat dårskap - samtidigt som de själva flyger mellan Arlanda och Bromma för att det tar så lång tid att åka taxi.

Alltså de som ständigt måste propagera och tvinga på sin aktivism på omgivningen - samtidigt som de själva absolut inte lever som de lär.
Citera
2016-12-29, 13:26
  #12
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nä - vilka som avses i topic är väl snarare typiska miljöpartister, av den typen som vill lagstadga bort bilar för Svensson eller åtminstone tiodubbla fordons- och bränsleskatter och annat dårskap - samtidigt som de själva flyger mellan Arlanda och Bromma för att det tar så lång tid att åka taxi.

Alltså de som ständigt måste propagera och tvinga på sin aktivism på omgivningen - samtidigt som de själva absolut inte lever som de lär.

Precis, och där kan jag bara hålla med om att de i de flesta fall är rent hyckleri.

Speciellt exemplet med flyget mellan Bromma och Arlanda är ju helt horribelt, på flera nivåer. Tvivlar på att det ens går speciellt mycket snabbare att flyga, om man räknar med att man måste vara på plats i tid, gå genom flygplatsen, passera säkerhetskontrollen, vänta en stund på att man får tillstånd att lyfta och sedan själva flygresan så är det troligen snabbare dörr-till-dörr att köra taxi den sträckan, om det nu inte av någon anledning är total trafikstockning på motorvägen (bör ta i runda slängar 30 minuter om man kör via Sumpan och ut på E4 vid Kista).

Men, om man nu t.ex. vill resa till Thailand så finns det inga andra kostnadseffektiva sätt än att flyga, och då finns det ju bara två alterantiv. Flyg eller stanna hemma.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2796420

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback