2016-12-29, 10:30
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Hej,

Har 40 timmars arbetstidsförkortning på min företag, har knappt tagit ut något alls det här året (kom jag just på).

Vad händer vid årsskiftet när dessa timmar brinner inne? Får jag automatiskt ut de timmar som återstår i pengar på nästa lön kommande år eller får jag ingenting?
Citera
2016-12-29, 10:46
Bannlyst
Det får du kolla upp med din arbetsgivare. Det beror på hur lokala avtalet ser ut, det kan vara vilket som.
Citera
2016-12-29, 14:00
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Vad händer vid årsskiftet när dessa timmar brinner inne? Får jag automatiskt ut de timmar som återstår i pengar på nästa lön kommande år eller får jag ingenting?

Din arbetstidsförkortning är ju din tid. Inte företagets. Det är ju tänkt att du skall ha dina 40 timmar under året och använda dem. Livet ser dock olika ut för alla och du kanske inte har någon användning av dem.

Tiden i sig brinner inne och du får nya 40 timmar 2017. Pengarna däremot skall betalas ut kommande lön i Jan. Nu fungerar det sisådär eftersom vissa företag lätt "glömmer bort" att betala ut. Det finns säkert många företag som prövar att "glömma" bort detta och är säkerligen arbetare som inte ens vet om detta och jobbar en vecka gratis per år.

Det klart det är bra för företaget att du jobbar 40 timmar helt gratis åt dem när de samtidigt tar lika mycket betalt för dina tjänster till slutkund.

Men överskjutande tid, alltså tid som du ej använt under året skall betalas ut, även om det bara är 1 timme.
Citera
2016-12-30, 08:16
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurobotic
Din arbetstidsförkortning är ju din tid. Inte företagets. Det är ju tänkt att du skall ha dina 40 timmar under året och använda dem. Livet ser dock olika ut för alla och du kanske inte har någon användning av dem.

Tiden i sig brinner inne och du får nya 40 timmar 2017. Pengarna däremot skall betalas ut kommande lön i Jan. Nu fungerar det sisådär eftersom vissa företag lätt "glömmer bort" att betala ut. Det finns säkert många företag som prövar att "glömma" bort detta och är säkerligen arbetare som inte ens vet om detta och jobbar en vecka gratis per år.

Det klart det är bra för företaget att du jobbar 40 timmar helt gratis åt dem när de samtidigt tar lika mycket betalt för dina tjänster till slutkund.

Men överskjutande tid, alltså tid som du ej använt under året skall betalas ut, även om det bara är 1 timme.
Tack för ditt svar!

Anledningen till att jag inte tagit ut någon arbetstidsförkortning är dels pga att jag gillar mitt jobb men även för att jag har haft väldigt mycket att göra det här året. Ledig kan jag vara när jag är blir gammal.
Citera
2016-12-30, 08:42
Medlem
Det är inte säkert att tiden betalas ut som lön, det beror på kollektivavtalet (om ni ens har något). Min arbetsgivare sätter in överskjutande ATF-timmar på ITP-kontot istället, dock först i november och med betydligt lägre belopp än vad det kostat dem att betala ut det som lön.

Jag och mina kollegor siktar alltid på att göra slut på vår ATF innan vi tömmer våra semesterdagar. Även om ATF inte går upp i rök är det betydligt bättre för oss att ha semesterdagar sparade, de kan ju sparas i upp till fem år.
Citera
2016-12-31, 08:40
Medlem
rakarnas avatar
Nu har TS fått svar på sin fråga men jag vill ändå inflika att min överblivna arbetstidsförkortning betalas ut i pengar dock inte fören i april när jag får nya timmar.

samma sak med semestern 5 dagar sparas resten betalas ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in