2016-12-29, 10:29
Medlem
Hejsan!
Några av er vet att jag att har köpte en Moccamaster igår. Men har inte öppnat den än. Vill vara säker på att jag inte gör "fel" redan från början då detta är min första Moccamaster

Jag har bara några frågor, om det inte är till mycket besvär

1. Hur ska jag börja? Enligt bruksanvisningen så bör kaffebryggaren bryggas igenom med endast vatten två gånger när man använder den första gången....
Menar dom att jag fyller vattenbehållare till max och låter den göra sitt 2 gånger om?

2. Hur ska man rengöra den efter man har använt den några gånger? Har läst lite här och där, men många säger olika saker, vet inte riktigt vad som ger "bäst" resultat.

--Ska man köpa avkalkninsmedel eller ska man bara köra på ättiksyra/citronsyra?

-- Hur många DL ättiksyra/citronsyra ska man köra på?
- Och hur många DL vatten ska man blanda det med?
- Ska man låta den fylla kaffekannan till halva och sedan stänga av den och låta den vara i ungefär 15min, och sedan starta den igen och låta den fortsätta? Eller ska man bara köra igenom hela processen?

Funkar denna ättika?
https://www.coop.se/handla-online/va...4948-attika-24

Hur brukar ni rengöra den?
Är helt förvirrad, då jag aldrig tidigare har gjort det här förut.

PS. där jag bor så är vattenhårdheten ungefär 4.1 vilket motsvarar mjukvatten, så jag bör rengöra den varannan 2-3 månader enligt bruksanvisningen
Citera
2016-12-29, 10:45
Medlem
zepofans avatar
Fan vad nojjig du var då! En Moccamaster är en kaffebryggare, inte något rymdskepp som behöver specialvård och särskilda produkter.

1. Ja, kör igenom med rent vatten 2-3 gånger precis som du säger.

2. Ättika fungerar utmärkt, jag tror till och med att det står blandningsförhållande för avkalkning på flaskan, annars ger Google över 1000 träffar på " kalka av kaffebryggare med ättika", så någonstans där bör det finnas ett svar på blandning. Det är som sagt smart att stänga av maskinen 10-15 min och låta ättikan verka och sedan köra igång igen. Glöm inte att köra rent 2-3 ggr med rent vatten efteråt, annars blir det inte särskilt gott kaffe.
Citera
2016-12-29, 11:49
Medlem
ElvisFans avatar
Du kommer inte dö om du inte kör igenom den med vatten först och misshandlar du den, det vill säga inte rengör, under lång tid kommer den i vilket fall hålla flera år med daglig användning men som zepofan säger, kör igenom med vatten och sedan är det ättika som gäller då och då när den kalkat på sig.
Citera
2017-01-03, 08:20
Moderator
Trixtons avatar
Du behöver inte rengöra den efter att ha använt den "några gånger". Har du inte en kalklampa på den som skall lysa när det är dags för avkalkning? Jag har under min Moccamasters 13-åriga liv aldrig varit med om att lampan har tänt sig. Brygger kanske 20-25 gånger i veckan i snitt, avkalkar kanske en gång i halvåret. Nu beror väl detta lite på hur hårt vatten man har, men du kan säkert ta det lite lugnt med rengöringen du också. Slappna av, det är bara en kaffebryggare.

Vattentanken kommer att bli ful med åren, och det är inte mycket att göra åt, men annars så har du nog en bryggare som håller i några decennier. Min är som sagt 13 år, men jag vet om flera som är äldre och fortfarande tuffar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in