Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-29, 08:05
  #1
Medlem
Jag har en ganska gammal dator och när det gäller uppspelning av videos i upplösningen 1920x1080 så spelas inte mycket upp, bilden fastnar på ställen här och där. Var skulle ni dra minium kraven för att kunna spela upp videos i denna upplösning utan laggningar? Förutsatt att man inte har allt för många program som körs i bakgrunden.
Citera
2016-12-29, 08:14
  #2
Medlem
porrmaffians avatar
Jag har ett par gamla Intel Pentium dualcore i5 650 @ 3.20 Ghz (4 GB RAM) datorer och de funkar klockrent att spela upp eller streama 1080p Full HD med.
Rent allmänt om man ska spela upp högupplöst video i gamla datorer så är det en fördel att inte ha mängder med program igång samtidigt utan enbart ha videouppspelningsprogrammet igång. Kör själv med VLC.
Citera
2016-12-29, 21:53
  #3
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> PC: köpråd - stationärt
/Moderator
Citera
2016-12-30, 08:30
  #4
Medlem
Fann en Acer Miditower 3.1 men vet inte om den är prisvärd? https://www.conrad.se/Midi-Tower-PC-...216095_0413082 Vill egentligen ha högre än 3,1 och gärna Acer Miditower, jag gillar designen och dom är hållbara, har haft en annan fungerande i 10år när den stått på nästan dygnen runt, har bara bytt hårddisk, grafikkort, ramminne, ljudkort. Spelar för övrigt inga spel så har hittils klarat mig på en 1,9Ghz men nu börjar det bli besvärligt att spela upp HD videos.
Citera
2017-01-14, 10:48
  #5
Medlem
Går det att väga upp en gammal processor med ett bra grafikkort? Eller är det mest Cpu som avgör när man ska spela upp riktig HD.
Citera
2017-01-14, 12:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexReality
Går det att väga upp en gammal processor med ett bra grafikkort? Eller är det mest Cpu som avgör när man ska spela upp riktig HD.

ja i viss mån går det
Citera
2017-01-14, 17:46
  #7
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexReality
Går det att väga upp en gammal processor med ett bra grafikkort?
Inte för filmtittande, där går signalen i stort sett rakt igenom grafikkortet och det spelar ingen roll vilket du har eller om du kör via processorns inbyggda grafikfunktioner.

Specificera gärna vilken dator eller datorkomponenter du har, fabrikat och modell. Är den nyare än 10 år och av rimlig standard så ska det funka att visa film med den.

Städa bort tröga/dåliga program, t.ex usla antivirusprogram, onödiga bakgrundstjänster som t.ex torrent, spotify, itunes mm, använd en vettig mediaspelare, förslagsvis vlc, ta bort registerstädare, s.k optimeringsprogram, toolbars och annat sådant mög.
Citera
2017-01-25, 00:27
  #8
Medlem
Min är snart antik, Acer AMD Athlon XP 2600+, 1900Mhz, Minne 1,5Gb, Grafikkort Nvidia Geforce FX 5200 Pro 128, har inga program som belastar Cpu igång när jag kollar video igenom Vlc.
Citera
2017-01-25, 15:44
  #9
Medlem
x12s avatar
"Snart" antik? Den belv antik för närmare 10 år sedan. Den är från 2002-2003 nånstans, finns inte mycket man kan göra med en sådan numera. I stort sett vilken dator som helst som du kan köpa idag klarar filmuppspelning. Kan också titta på nån bättre begagnad.
Citera
2017-01-25, 15:57
  #10
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexReality
Min är snart antik, Acer AMD Athlon XP 2600+, 1900Mhz, Minne 1,5Gb, Grafikkort Nvidia Geforce FX 5200 Pro 128, har inga program som belastar Cpu igång när jag kollar video igenom Vlc.
Herregud, den där datorn är ju från tidig stenålder, i teknikens värld. Hur orkar du använda någonting så gammalt? Första generationens i5/i7 är antika.
Citera
2017-01-25, 20:53
  #11
Medlem
Ja anledningen var att jag innan bara tankade Dvd rippar av filmer på runt 1-2Gb och då är ju inte upplösningen den bästa. Så då fungerade de bra att se på dem, använder annars bara datorn till att surfa. Men har på senare tid blivit mycket noga med video kvaliten och då fungerar inte uppspelningen lika bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback