2005-12-18, 22:14
Medlem
snapcases avatar
Det äldsta receptet jag använder kommer från min pappas mormor och är på havrekex, utmärkta att avnjuta en skiva julskinka på. Idag när jag började laga det började jag tänka på hur coolt det är med 100-åriga recept som fortfarande används. Vi är numera inne på fjärde generationen (minst) som lagar samma sak. Är det fler som har arverecept och är det så att dom har en tendens att användas kring jul?

Självklart ska ni även få receptet. Aningens arkaiska mått men tänk på åldern.

1 kg havregyn
12,5 dl mjölk
Blötläggs i ett dygn.

Vid bakdags tillsätt:
2 kaffekoppar (kk) strösocker
250 g smält margarin
1/2 hg hjorthornssalt (ca 50g)
5 kk vetemjöl

Knåda ordenligt och mjöla bakytan ordentlig. Den här degen har en tendens att bli kladdig. Kavla ut tunnt och använd en plastburk el dyl som är ca 12-15 cm tvärs över och skär ut rundlar.
Grädda i ca 8-10 min på 175-200 grader.
En sats ger ungefär 75-80 kakor.

Som sagt så är dom fantastiska med nygrilljerad skinka.
Citera
2005-12-20, 01:03
Medlem
bigMajks avatar
Vilken sorts kk är det frågan om, knullkompis? kisskompis? klasskompis?
Skämt å sido, det kan ju sklija ganska mycket i storlek på en kk, vad tror du om 1.5 dl?
Citera
2005-12-20, 10:37
Medlem
_Rainbow_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Det äldsta receptet jag använder kommer från min pappas mormor och är på havrekex, utmärkta att avnjuta en skiva julskinka på. Idag när jag började laga det började jag tänka på hur coolt det är med 100-åriga recept som fortfarande används. Vi är numera inne på fjärde generationen (minst) som lagar samma sak. Är det fler som har arverecept och är det så att dom har en tendens att användas kring jul?

1 kg havregyn
12,5 dl mjölk
Blötläggs i ett dygn.

Vid bakdags tillsätt:
250 g smält margarin
5 kk vetemjöl

Knåda ordenligt och mjöla bakytan ordentlig. Den här degen har en tendens att bli kladdig. Kavla ut tunnt och använd en plastburk el dyl som är ca 12-15 cm tvärs över och skär ut rundlar.

Nästan det receptet använder jag också, som kommer från min pappas sida av släkten, men riktigt så mycket socker har inte vi i det utan bara 1/2 kaffekopp. Blir de inte lite för söta med så mycket socker i?
Tänkte baka imorgon, själv för första gången, så tips mottages tacksamt?
Citera
2005-12-20, 20:05
Medlem
mollydotts avatar
Inte lika lång och stilig tradition som era, men ändå!
Jag har kvar min gammelmormors alla kakböcker, både de egenförfärdigade och de färdigköpta. Men kakor blir det inte så ofta av att jag bakar.

Annars sitter alla mormors recept i huvudet och trots att jag inte tycker om kött kan jag göra mormors kåldolmar med förbundna ögon.
De enda kokböcker jag över huvud taget använder är de ärvda, Bonniers kokbok, och Vår Kokbok.

Farmors franska lantbröd, fick receptet för knappa trettio år sedan. Med surdeg man gör dagen innan, det var ordning på farmor.
:
-------------
Surdeg: 25 gr. jäst, 1,5 dl. vatten och 1,25 dl rågsikt.
-------------
Deg: 3,5 dl. vatten, 2 tsk. salt, 1 msk. olja, 4 dl. rågsikt och 6,5 dl. vetemjöl.
-------------
Surdeg: smulasönder jästen i en bunke, blanda med ljummet vatten. Ner med rågsikten. Lägg folie över bunken och ställ den på varm plats ett dygn
-------------
Dag två: Gör degen på vanligt vi med surdegen som stomme. Ha i resten av vattent, salt, olja och mjölsorterna. Arbeta till sdegen är slät. Jäs 1,5 h. Knåda blank och smidig. Gör två bular och jäs dem i 30 min. Snitta ytan och grädda i 200 gr. i 30 min-
Citera
2005-12-21, 04:32
Medlem
Ladidas avatar
Kan ju ge ett gammalt tips som ni säkert redan känner till. När ni ska göra lussebullar eller safransbröd, ta då saffranet och lägg det i lite 40%ig sprit över natten, saffranet ger då ifrån sig bra mycket mer smak och bullarna blir mycket gulare. Det är ett gammalt bageri knep som jag plockat upp av nån avlägsen släkting.
Citera
2005-12-21, 09:40
Medlem
Hispers avatar
Tack och lov för dig Snapcase så var det ett recept med vettiga mått, eller är det någon som räknat om dem?

Mor brukade lägga in gurkor efter ett gammalt recept där det ingår en "knäppnäve" salt (eller om det var socker). En knäppnäve motsvarar då den mängd salt som får plats i en sluten (=knäppt) hand. Ett väldigt "subjektivt" mått.
Citera
2005-12-21, 09:42
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Kan ju ge ett gammalt tips som ni säkert redan känner till. När ni ska göra lussebullar eller safransbröd, ta då saffranet och lägg det i lite 40%ig sprit över natten, saffranet ger då ifrån sig bra mycket mer smak och bullarna blir mycket gulare. Det är ett gammalt bageri knep som jag plockat upp av nån avlägsen släkting.

För den som inte ids göra detta själv så säljs det numer små påsar i välsorterade livsmedelsaffärer där saffranet redan ligger och simmar i en liten mängd sprit, konjak tror jag.
Citera
2005-12-21, 09:44
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase

1 kg havregyn
12,5 dl mjölk
Blötläggs i ett dygn.

Vid bakdags tillsätt:
250 g smält margarin
5 kk vetemjöl

Jag utgår ifrån att de blötlagda havregrynen skall stå svalt under det dygn de skall blötläggas?
Citera
2005-12-21, 18:51
Medlem
En kaffekopp kk= 1,5 dl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här