2016-12-28, 18:04
Medlem
Ja, tanken är att det ska byggas ett nytt hus så småningom.
Tänkte fråga expertpanelen här om vilka husleverantörer som är okej?
Man har ju koll på vilka som är de största i landet, men frågan är, är de de bästa?
Hur vet man att man får bra kvalitet tex?

Någon som har lite input om detta? Vill inte gärna anlita någon leverantör som sen visar sig vara kass.
Citera
2016-12-29, 18:45
Medlem
Kanske lättare fråga på ett hem och hus forum?
För få mer bredd på förslagen.
Citera
2016-12-30, 03:31
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joi
Ja, tanken är att det ska byggas ett nytt hus så småningom.
Tänkte fråga expertpanelen här om vilka husleverantörer som är okej?
Man har ju koll på vilka som är de största i landet, men frågan är, är de de bästa?
Hur vet man att man får bra kvalitet tex?

Någon som har lite input om detta? Vill inte gärna anlita någon leverantör som sen visar sig vara kass.
Kolla in detta. Forska lite, kolla omdömen och hör dig för.
Jag skulle tro att det är det bästa på marknaden just nu.
Väldigt välgjorda hus.
http://jbvillan.se/
Citera
2016-12-30, 10:07
Medlem
Frolmlansts avatar
Det beror ju på en rad omständigheter. Var du bygger, exempelvis. Det är hussäljare, projektledare och lokala hantverkare som är ditt "team" i detta. Anställs en dålig hantverkare lokalt får du dåligt resultat. Om du känner till några bra hantverkare kan du alltid beställa en husbyggsats och låta "dina" gubbar montera. Men då krävs också att du samordnar.

Åk ut och prata med dina lokala hussäljare och få en feeling för företaget, jämför standard och ta gärna med en byggkunnig kompis om det finns. Kolla deras visningshus om sådant finns. Undersökning är grunden till allt.

Dock.. Man får vad man betalar för. Är det billigt beror det på något.
Citera
2016-12-30, 10:58
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frolmlanst
Dock.. Man får vad man betalar för. Är det billigt beror det på något.
Kan ju bero på stor produktion med skalfördelar. Älvsbyhus är en sådan aktör. Tror inte deras hus är speciellt dåliga, om än lite "mellanmjölk".
Citera
2016-12-30, 11:03
Medlem
Frolmlansts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Kan ju bero på stor produktion med skalfördelar. Älvsbyhus är en sådan aktör. Tror inte deras hus är speciellt dåliga, om än lite "mellanmjölk".
I deras fall handlar det främst om standardsänkning. Husen byggs som man byggde hus för 20-30 år sedan med krypgrund utan golvvärme och plastmattor i badrum. Det är naturligtvis inget fel i kvalitet och det fungerar absolut att bo med, men man skall vara medveten om att det är lägre standard än hos andra leverantörer. Det är ungefär som att Dacia är naturligtvis en väl fungerande bil, men tekniken bygger på Renaults 90-talsteknik.

Det finns däremot andra leverantörer som får ned priset genom att anlita billiga (och i många fall dåliga) hantverkare. Är det billigt så är det antingen lägre standard eller något lurt. Det gäller att lura ut vad. Sedan hade Älvsbyhus problem för ett par år sedan med omfattande mögelskador i många hus, men det kan mycket väl vara åtgärdat nu.
Citera
2017-05-02, 21:51
Medlem
Jag har byggt ett Älvsbyhus för 2 år sen och är helnöjd! Se till att ta till lite i tillvalen som bättre kökspaket, bättre inredning i badrummet och lite annan lullull. Jag gjorde markarbetet själv ihop med en kompis som är i branschen så jag kunde hålla ner på den extra kostnaden som Älvsbyhus rekommenderade entreprenörer tar duktigt betalt för.

Älvsbyhus säljare och övrig personal gjorde hästjobbet med nybyggnadsritning och allt annat för att söka bygglov, de skötte sig suveränt.

Nu sitter jag med ett hus om 158 kvm boyta plus vidhängande garage och totalkostnad på cirka 2,2 miljoner.
Huset är numera värderat till 7,9 miljoner.

Kan inget annat rekomendera Älvsbyhus.
Citera
2017-05-03, 07:08
Medlem
wearcapeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blanks
Jag har byggt ett Älvsbyhus för 2 år sen och är helnöjd! Se till att ta till lite i tillvalen som bättre kökspaket, bättre inredning i badrummet och lite annan lullull. Jag gjorde markarbetet själv ihop med en kompis som är i branschen så jag kunde hålla ner på den extra kostnaden som Älvsbyhus rekommenderade entreprenörer tar duktigt betalt för.

Älvsbyhus säljare och övrig personal gjorde hästjobbet med nybyggnadsritning och allt annat för att söka bygglov, de skötte sig suveränt.

Nu sitter jag med ett hus om 158 kvm boyta plus vidhängande garage och totalkostnad på cirka 2,2 miljoner.
Huset är numera värderat till 7,9 miljoner.

Kan inget annat rekomendera Älvsbyhus.

måste säga att det låter väldigt billigt, speciellt med tanke på tillvalen. gjorde du något mer än markarbetet själv? vilken husmodell tog du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in