Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2016-12-30, 06:36
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GemytligGentleman
Först och främst får moderator gärna flytta tråden vid behov, var inte helt säker på var jag skulle lägga den.

Till saken!

Jag hyr lägenhet av en privat hyresvärd. Allt ingår i hyran, även internetuppkoppling via ComHem. Jag har fildelat en hel del det senaste halvåret, nästan uteslutande via VPN (OVPN). Använder alltid IPkollen och IP magnet för att kolla att jag verkligen är ansluten korrekt till VPN:en innan jag tankar något upphovsrättsskyddat.

Igår fick jag och mina grannar detta mail:



Paranoid som jag är undrar jag om det inte ligger något annat bakom, eftersom vi har bra anslutning och jag har haft ett avbrott på 6 månader som åtgärdades genom att starta om routern.

Jag tycker att det är märkligt att varken de eller ISP:n har koll på vilken utrustning som finns utplacerad i lägenheterna.

Jag har mina diskar krypterade med VeraCrypt och har ju använt VPN för i princip all tankning sedan jag flyttade in (kan ha hänt att jag tankat någon gammal serie utan för mer än 5 månader sedan), så att sätta dit mig för något skulle kanske bli omständligt.

Hursomhaver, så undrar jag om det, är möjligt att genom dessa medel sätta dit någon av oss för fildelning?
Då jag vet hur deras system och rutiner fungerar så är det ingenting märkvärdigt med detta, och du behöver inte vara orolig. Det är en bra sak faktiskt.

Genom att få MAC-adresser på de modem som används så kan dem säkerställa att de har de modem som krävs för tjänsten. Många kunder sitter exempelvis kvar på gamla modem, som kanske bara klarar 25mbit, men har fått sitt gruppavtal uppgraderat till exempelvis 100mbit. Med andra ord får man i sådana inte ut full speed.
Citera
2016-12-30, 06:45
  #62
Avstängd
Be din hyresvärd dra åt helvete.
Han har din IP adress.
Allt han behöver.
Citera
2016-12-30, 09:25
  #63
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQbefriadNeger
Be din hyresvärd dra åt helvete.
Han har din IP adress.
Allt han behöver.
Troligtvis blir det tvärtom, får inte hyresvärden mac adressen så får hyresgästen ingen uppkoppling...
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback