2016-12-28, 14:57
Medlem
GemytligGentlemans avatar
Först och främst får moderator gärna flytta tråden vid behov, var inte helt säker på var jag skulle lägga den.

Till saken!

Jag hyr lägenhet av en privat hyresvärd. Allt ingår i hyran, även internetuppkoppling via ComHem. Jag har fildelat en hel del det senaste halvåret, nästan uteslutande via VPN (OVPN). Använder alltid IPkollen och IP magnet för att kolla att jag verkligen är ansluten korrekt till VPN:en innan jag tankar något upphovsrättsskyddat.

Igår fick jag och mina grannar detta mail:

Citat:
Hej allihopa,

Jag skulle behöva er hjälp. Vår bredbandsleverantör är redo att uppgradera hårdvaran i era lägenheter för att säkerställa att ni har bästa hastighet och anslutning utan avbrott. Vad jag behöver från er är ett MAC id nummer som finns på undersidan av era routrar.

Skriv eller ta en bild på numret och skicka mig tillsammans med exakt adress och lägenhetsnummer.

Tack på förhand!

Paranoid som jag är undrar jag om det inte ligger något annat bakom, eftersom vi har bra anslutning och jag har haft ett avbrott på 6 månader som åtgärdades genom att starta om routern.

Jag tycker att det är märkligt att varken de eller ISP:n har koll på vilken utrustning som finns utplacerad i lägenheterna.

Jag har mina diskar krypterade med VeraCrypt och har ju använt VPN för i princip all tankning sedan jag flyttade in (kan ha hänt att jag tankat någon gammal serie utan för mer än 5 månader sedan), så att sätta dit mig för något skulle kanske bli omständligt.

Hursomhaver, så undrar jag om det, är möjligt att genom dessa medel sätta dit någon av oss för fildelning?
Senast redigerad av GemytligGentleman 2016-12-28 kl. 15:06.
Citera
2016-12-28, 15:10
Medlem
De kan själva se anslutna mac-adresser på leverantörens sida. De kan säkert inte säga vilken lägenhet de står i men garanterat se alla anslutna.

Säg bara att du använder inte router utan kör med kabel direkt till uttaget.
Citera
2016-12-28, 15:12
Medlem
Soluss avatar
Du nojjar i onödan. Även om polisen skulle känna till MAC-adressen på din router så kan de inte bevisa att DU har tankat det som tankats på din lina.

På MAC-adressen kan man ofta utläsa vilken routermodell du har och din ISP har DHCP-loggar där din routers MAC-adress garanterat redan finns lagrad och är knuten till din lägenhet.
Citera
2016-12-28, 15:21
Medlem
dezents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFlum
De kan själva se anslutna mac-adresser på leverantörens sida. De kan säkert inte säga vilken lägenhet de står i men garanterat se alla anslutna.

Vi kan anta att alla lägenheter är anslutna till en switch där varje lägenhet har en egen port.
I switchen kan man se vilken port / mac adress som hör ihop med vilken lägenhet.
Citera
2016-12-28, 15:54
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GemytligGentleman
Hursomhaver, så undrar jag om det, är möjligt att genom dessa medel sätta dit någon av oss för fildelning?
Nej, det är det inte. Så så, fortsätt tanka Westworld nu. Knappast så att din hyresvärd kommer jaga fildelare.
Citera
2016-12-28, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFlum

Har faktiskt testat att köra direkt i väggen och det ville sig inte. Tror nog att det vore ganska vanskligt att ljuga om det.

Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Du nojjar i onödan. Även om polisen skulle känna till MAC-adressen på din router så kan de inte bevisa att DU har tankat det som tankats på din lina.

På MAC-adressen kan man ofta utläsa vilken routermodell du har och din ISP har DHCP-loggar där din routers MAC-adress garanterat redan finns lagrad och är knuten till din lägenhet.

Jag ser självklart till att de inte kommer över något olagligt material och skulle i förhör blåneka till allt. Tvivlar i vilket fall på att det kommer att gå så långt.

Men vad tror ni? Låter det som en rimlig förfrågan för att faktiskt uppgradera hårdvaran, eller är det ett valhänt sätt att få reda på vilken/vilka som fildelat (vet att flera grannar gör det helt utan att tunnla)?
Citera
2016-12-28, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Nej, det är det inte. Så så, fortsätt tanka Westworld nu. Knappast så att din hyresvärd kommer jaga fildelare.

Såg ditt svar först efter mitt förra inlägg. Betryggande att höra i vilket fall.

Vad gäller Westworld skaffade jag faktiskt HBO Nordic för det (och tröttnade efter 3 avsnitt, men det är en helt annan diskussion :P )
Citera
2016-12-28, 16:17
Medlem
Detta låter som en väldigt knepig och udda fråga,

Jag vet inte vad man ska med en MAC-address med dock, men själva frågan känns suspekt. Vad händer isåfall om du byter router? måste du maila in ett nytt MAC-nr till leverantören?

ISP:n ser alla MAC-adresser i sina DHCP loggar, så varför vill dom ha något som dom redan ser?

I mailet du fick så står det att dom ska uppgradera hårdvaran, jag förmodar att du får en helt ny router då, eller vad menas?

Strunta i att svara på mailet bara. Får du återkommande förfrågningar om att du ska lämna ut MAC-id så skriv att du gör det när du hinner, vilket är aldrig.

och Om du skulle maila in ditt MAC-id och lägenhetsnr, maila det direkt till leverantören isåfall.
Eller varför inte ringa leverantören och fråga:

om dom ville ha MAC-id och varför?
och vad som händer om du byter router, måste du maila det igen till leverantören?

jag skulle nog ringt och fråga hur som helst.

gällande OVPN, se till att du har DNS-kryptering på, det är alltid trevligt
Senast redigerad av Lexdale 2016-12-28 kl. 16:23.
Citera
2016-12-28, 16:37
Medlem
Tripportreats avatar
Skulle det inte kunna vara så att det ligger en maclåsning på varje port som medför att comhem behöver veta både gammal och ny macadress till varje kund/lägenhet, de borde iofs redan se detta.

Oavsett vad så får det inte igång några varningssignaler hos mig
Citera
2016-12-28, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexdale
Detta låter som en väldigt knepig och udda fråga,

Jag vet inte vad man ska med en MAC-address med dock, men själva frågan känns suspekt. Vad händer isåfall om du byter router? måste du maila in ett nytt MAC-nr till leverantören?

ISP:n ser alla MAC-adresser i sina DHCP loggar, så varför vill dom ha något som dom redan ser?

I mailet du fick så står det att dom ska uppgradera hårdvaran, jag förmodar att du får en helt ny router då, eller vad menas?

Strunta i att svara på mailet bara. Får du återkommande förfrågningar om att du ska lämna ut MAC-id så skriv att du gör det när du hinner, vilket är aldrig.

och Om du skulle maila in ditt MAC-id och lägenhetsnr, maila det direkt till leverantören isåfall.
Eller varför inte ringa leverantören och fråga:

om dom ville ha MAC-id och varför?
och vad som händer om du byter router, måste du maila det igen till leverantören?

jag skulle nog ringt och fråga hur som helst.

gällande OVPN, se till att du har DNS-kryptering på, det är alltid trevligt

Vi har inte egna routrar, utan routrar från ComHem. Det är därför jag tycker att det är märkligt, eftersom de (och förhoppningsvis hyresvärden) borde ha koll på vilken utrustning som används.

Är bortrest nu och kommer i vilket fall att skita i att svara på mailet. Fattar verkligen inte poängen med att be om MAC-adress. Hade det bara gällt uppgradering hade de väl rimligen bara bett om modellnr/-typ?
Citera
2016-12-28, 16:43
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Nej det låter jäkligt fishy, känns som att syftet med detta är att luska ut något annat. Har någon granne ett olämpligt wifi-namn och d
Någon i styrelsen försöker ta reda på vem det är genom denna metod?.

Jag hade definitivt inte lämnat ut dessa uppgifter utan en rimlig och bra förklaring till hur dom kommer hantrras.
Citera
2016-12-28, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Skulle det inte kunna vara så att det ligger en maclåsning på varje port som medför att comhem behöver veta både gammal och ny macadress till varje kund/lägenhet, de borde iofs redan se detta.

Oavsett vad så får det inte igång några varningssignaler hos mig

Jag kanske läser in för mycket i det, men jag har svårt att lita på min hyresvärd efter tidigare incidenter då de gått in i våra lägenheter utan att uttryckligen be om lov m m. (Jag vaknade en gång av att de stegade in i min lägenhet vid 7 en måndag när jag hade semester, helt utan förvarning för att "kolla" en grej. Har upplyst dem om det olagliga i detta och understrukit att det kommer att leda till polisanmälan ifall det sker igen. Samma sak har hänt ett par grannar med.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in