2005-12-18, 20:49
Medlem
Racerbyces avatar
Vad är sockerkristyr? Och var får man tag på det? Eller kan man göra det själv?

När jag var liten hade en kompis föräldrar sockerkristyrer med tomtar i julgranen istället för vanliga kulor, och jag var ganska fascinerad av dessa eftersom de hade en ganska läcker spritsad form och dessutom ryktades det om att det gick att äta dem. Och vi passade på att prova att äta upp några av dessa, men de var mycket hårda och nästan oätbara (men smakade gott om jag minns rätt).

Är sockerkristyr egentligen något man använder som dekoration, som i fallet med julgranspynt, eller är det tänkt att man ska äta det?
Citera
2005-12-18, 20:50
Bannlyst
Väldans vad trådarna kommer fel idag... Hör väl hemma under Mat & Dryck?
Citera
2005-12-18, 21:03
Moderator
ofays avatar
Till kristyren behöver du:

4 dl florsocker
1 äggvita
1-2 droppar ättika, vinäger, citronsaft eller något annat surt.

Blanda kristyren i en skål. Ta lite äggvita i taget, tills kristyren får en ganska fast, men ändå spritsbar konsistens.

Häll kristyren i en strut av bakplåtspapper.

Spritsa sedan ut mönster på ett bakplåtspapper. Om man vill kan man rita mönstren innan med en penna.

Kan inte folk sluta leka moderarorer och svara istället för att påpeka att tråden är på fel ställe????
Citera
2005-12-18, 21:04
Moderator
ofays avatar
Förresten, går utmärkt att äta det men ju äldre det blir desto hårdare blir det
Så vänta inte tre veckor utan bara någon vecka med att plundra granen
Citera
2005-12-18, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Kan inte folk sluta leka moderarorer och svara istället för att påpeka att tråden är på fel ställe????

Nej..
Jämför mig med en väktare som alltid drömt om att bli polis sedan han var liten.
Citera
2005-12-19, 00:18
Medlem
Capones avatar
Övrigt => Mat & dryck

/Moderator
Citera
2005-12-19, 16:52
Medlem
FarbrorFuls avatar
nån som vet varför man har något surt i kristyren? när jag glaserade mina peppisar igår så testade jag både att göra kristyr med ättika och en utan. vart ingen som hellst skillnad på dom. så varför har man det? hållbarhet? mot missfärgining? torka snabbare? nån som vet?
Citera
2005-12-19, 16:53
Medlem
OliTs avatar
Kan ha att göra med att förhindra bakterietillväxt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in