2017-07-02, 12:18
Medlem
Hej, måste bara få höra om några andra fortfarande är i samma sits som mig. Har en vanlig inkomstdeklaration som jag skickade in i april som jag fyllde i bankuppgifter och allt det tjafs. Idag är det den 2/7 och har inte sett röken av pengarna... När man loggar in på skatteverket så står det att jag har si och så mycket pengar som ska betalas ut till mig.

Någon som fortfarande inte har fått sina pengar och när ska dom komma?
Citera
2017-07-03, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Du kan framöver bli granskad fem(?) år bakåt i tiden om de hittar något så spara du kvittona.

Nja. Skatteverket har en två-årsfrist vad gäller omprövningar till nackdel för den skattskyldige bakåt i tiden. Däremot finns det en skyldighet att spara kvitton i sju år vilket framgår av skatteförfarandeförordningen.
Citera
2017-07-03, 20:52
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velomax
Nja. Skatteverket har en två-årsfrist vad gäller omprövningar till nackdel för den skattskyldige bakåt i tiden. Däremot finns det en skyldighet att spara kvitton i sju år vilket framgår av skatteförfarandeförordningen.
Tack för klargörandet! Rätt ska vara rätt.

Följdfråga dock:
Gäller det även vid medvetet fusk från den skattskyldiges sida?
Citera
2017-07-03, 21:30
Medlem
Citat:
Tack för klargörandet! Rätt ska vara rätt.

Följdfråga dock:
Gäller det även vid medvetet fusk från den skattskyldiges sida?

Yes, såvitt jag vet finns det inga undantag från detta. Här riskerar man dock givetvis skattetillägg och skattebrott/vårdslös skatteuppgift etc (beroende på vad man fuskar med och vilka belopp det rör sig om) men det visste du nog redan
Citera
2017-07-03, 21:35
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velomax
Yes, såvitt jag vet finns det inga undantag från detta. Här riskerar man dock givetvis skattetillägg och skattebrott/vårdslös skatteuppgift etc (beroende på vad man fuskar med och vilka belopp det rör sig om) men det visste du nog redan
Nu är allt klart som korvspad...
Tack för att du tog dig tid.
Citera
2017-07-03, 22:10
Medlem
Citat:

Det ska dock nämnas i sammanhanget att det jag pratar om är begränsat till just "vanliga" avdrag som resor till och från arbetet/dubbel bosättning och liknande. Och jag backar något från att säga att det saknas undantag; det finns något som heter efterbeskattning där det görs en viss skillnad om det lämnats en oriktig uppgift eller inte. Där är också omprövningsfristen sex år.

Tyvärr är det här med omprövningsfrister inte så enkelt som man kan tro, men jag kan då lova att Skatteverket i största allmänhet vad gäller de vanliga avdragen inte är intresserade av att bråka om avdrag längre tillbaka i tiden än två år (om ens det).

Går att läsa mer här:
https://www4.skatteverket.se/rattsli....3/340428.html

Kan vara bra att förtydliga så jag inte vilseleder någon.
Citera
2017-07-08, 03:39
Medlem
Citat:

Fel. Skatteverket kan ompröva ett beslut till nackdel för den skattskyldige 5 år bakåt, alltså efter tvåårsfristen. Det kallas efterbeskattning och framgår av 66 kap. 27 paragrafen skatteförfarandelagen.
Citera
2017-08-25, 16:42
Medlem
Fick brev från Skatteverket med "resultatet av årlig beskattning", och kan inte få ihop det.
Det står listat "Överskott av kapital" med 12 000 kr, och som ska beskattas med 3 600 kr.

Och tittar jag närmare på min deklaration står
schablonintäkter - 1 000 kr och
vinst fondandelar m.m. - 11 000 kr

För det första låter schablonintäkt högt, då jag har ca 100 000 kr fördelat på två ISK, eller?

För det andra förstår jag inte vad vinsten kommer ifrån, men den punkten skrev jag kanske in manuellt? Tecknade aktier på ett AF för 10 000 och överförde dem sedan till mitt ISK med ca 3 000 kr i vinst, det är det jag kan komma på som ska beskattas.
Förstår verkligen inte hur jag tänkte om jag listat 11 000 kr i vinst...
Citera
2017-08-26, 05:05
Medlem
Isnatts avatar
Jag deklarerade i tid, betalade sen direkt det jag var skyldig.

I veckan fick jag ett brev hem från skatteverket med uppmaning att betala 1:-. Förfallodatum i Nov (tror jag).
EN krona. Stod sen på baksidan att jag inte behövde betala men nåt om hög ränta yadayada. Loggade in, förde över en enkrona och kändes friheten friska värme åter skölja över mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in