• 1
  • 2
2016-12-27, 18:35
Medlem
skippers avatar
Kan vi tipsa varandra om vad göra med överbliven julmat?

Skinkan:
Tärna upp och frys in, fungerar fint till pizza och pasta i vår.
Hacka grovt, blanda med ost och ört, gör tortellins

Revbensspjällen:
Här har jag inga tips

Köttbullarna:
frys in

sillen:
ät upp eller kasta

grönkålen:
kasta

Janssons frestelse:
Ät upp eller kasta
Citera
2016-12-27, 18:40
Medlem
Skinkan:

Pålägg på mackor såklart.

Gör pajer eller pizza och frys in eller ät upp direkt. Där är skinkan inte så framträdande om man börjar vara less den
Citera
2016-12-27, 18:43
Medlem
RadikalFails avatar
Av sillen kan man testa göra en risotto.
http://www.koket.se/risotto-smaksatt...bakade-tomater

Nu var ju detta på matjessill, men kan säkert funka på vanlig inlagd sill.

Revbensspjäll kan man ju frysa in. Men jag skulle ha gjort någon egen pastasås på den. Eller bara sås och kanske gjort någon gratäng med ris och sås på revbensspjäll.
Citera
2016-12-27, 18:43
Medlem
zepofans avatar
Drömskinka/vinskinka är gott att göra av överbliven julskinka. Det är så gott att vi t.o.m. brukar köpa julskinka billigt efter helgerna och bara göra vinskinka av den.

Jansson är väl synd att kasta? Funkar alldeles utmärkt att frysa och ha med i matlådan.
Citera
2016-12-27, 18:44
Medlem
BernardLoutres avatar
Det mesta kan man göra pytt i panna på. Eller stoppa i en omelett.
Citera
2016-12-27, 18:44
Bannlyst
Jag gjorde smet till köttbullarna dan innan jul men använde bara hälften av smeten då jag stekte bullarna. Går det att göra köttbullar av smeten som är kvar?
Citera
2016-12-27, 18:51
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skankhunt
Jag gjorde smet till köttbullarna dan innan jul men använde bara hälften av smeten då jag stekte bullarna. Går det att göra köttbullar av smeten som är kvar?
Jag skulle inte riskera det, och då är jag inte särskilt känslig, men fyra dagar gammal köttfärs som du varit i och snuskat med fingrarna, där går går gränsen.
Citera
2016-12-27, 18:56
Medlem
skippers avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag skulle inte riskera det, och då är jag inte särskilt känslig, men fyra dagar gammal köttfärs som du varit i och snuskat med fingrarna, där går går gränsen.

Nej, jag skulle inte heller använt den smeten. Nästa gång du hamnar i samma sits, koka upp smeten med lite buljong och frys in, då har du en grund att fixa köttfärssås på en annan gång.
Citera
2016-12-27, 18:58
Medlem
Erikons avatar
Stuva grönkålen, och gör pytt i panna på skinkan och potatis/lök. Sill håller länge om man är försiktig, men inte fram till nästa jul, utan ta en bit på smörgås då och då.

Köttbullarna kan man göra en gryta på, gör en tomatsås på krossade och passerade tomater, sen slänger man i köttbullarna på slutet
Citera
2016-12-27, 19:16
Medlem
Andersdamaans avatar
Igår så gjorde jag mig av med de sista köttbullarna genom att göra en gräddsås som jag sedan värmde på bullarna i. Sedan käkade jag dem med potatis, lingonsylt och saltgurka.

Skinkan, revbenen och de sista prinskorvarna gjorde jag pytt utav. Bara att tärna ihop med lök och potatis för att sedan steka klabbet ihop med Worcestershiresås och servera med ägg och rödbetor.

Sillen kan man göra en sillåda av. Varva grovriven potatis med råa lökstrimlor och sillbitar. Potatis överst. Sedan så häller man på vispgrädde, strör över ströbröd och klickar över litet smör. Sedan bakar man av lådan i ugn i ca 30-40 minuter. Blir som en sillig Janssons ungefär.
Citera
2016-12-27, 20:45
Medlem
Pytt i panna med diverse av julbordets kötträtter är en given klassiker.

Vad gäller revbenen skulle jag säga asiatiskt, tänk nudlar med chili och black bean sauce eller varför inte koka en schysst buljong och göra en nudelsoppa som du toppar med uppskuret kött från överblivna revbenspjäll?
Citera
2016-12-27, 21:52
Medlem
80231s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Nej, jag skulle inte heller använt den smeten. Nästa gång du hamnar i samma sits, koka upp smeten med lite buljong och frys in, då har du en grund att fixa köttfärssås på en annan gång.
Jag skulle inte heller använda den smeten efter fyra dagar.

Hamnar du i samma sits nästa år så kan du göra en köttfärslimpa av smeten. Det tar nästan ingen tid från allt annat julstök då den i princip sköter sig själv i ugnen. Frys in i portionsbitar, så har du till några lunchlådor framöver. Har du rester från julbordet som potatis eller grönsaker så kan du blanda ner dessa i köttbullssmeten.

Färdiga köttbullar är goda som smörgåspålägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in