Citat:
Ursprungligen postat av
realnigga
Varför står det ingenstans på förpackningen på t.ex fiskpinnar och potatisbullar att de kan tillagas i mikrovågsugnen?
Jag har gjort det ett par gånger och det var inte något särskillt problem, förutom att de var lite kletigare.
Däremot brukar det stå om ett par andra tillagningsmetoder på förpackningen, värmning i vanlig ugn eller i stekpanna. Detta är ju för att det är vad tillverkaren tycker blir godast och de metoder som de flesta är vana vid. Det är klart det går att mikra dem eller koka dem men jag föredrar stekt. Det man missar både vid kokning och mikrovågsvärmning (om man inte har mikro med grill i) är ju den goa maillardreaktionen som skapar den brunaktiga ytan och ger smaker som många gillar. För att den ska äga rum måste man upp i c:a 150 ºC
Citat:
Ursprungligen postat av
Redrum.187
Brukar värma ibland men inte tillaga, dessutom försvinner det väl massa näring!
Det är inte mycket jag tillagar i mikron som inte har varit varmt innan, gröt kan hända ibland, det är rätt smidigt. Nej, det försvinner inte så mycket näring, faktiskt mindre än genom andra tillagningsmetoder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Acdeni
Det är en myt att näringen skulle försvinna. För vissa rätter är det tvärtom, eftersom tillagningstider förkortas.
I kastrull på spisen kokas endel vitaminer bort.
Precis! Den korta tiden minskar förlusten av vissa näringsämnen men jag tror att den stora fördelen näringsmässigt är att urlakningsförlusten är minimal till obefintlig. När man kokar grönsaker i vatten så löses en del näring upp i vattnet och hälls ut, det slipper man ju om man inte kokar i vatten.