• 1
  • 2
2016-12-27, 19:24
Medlem
-Andreas-s avatar
Jo. Men. Både tillaga och värma går ju också.
Mikrovågsugn är en bra uppfinning.
Tar inte mikron det man vill äta, så tar elden det.
Citera
2016-12-27, 22:51
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
Varför står det ingenstans på förpackningen på t.ex fiskpinnar och potatisbullar att de kan tillagas i mikrovågsugnen?

Jag har gjort det ett par gånger och det var inte något särskillt problem, förutom att de var lite kletigare.
Däremot brukar det stå om ett par andra tillagningsmetoder på förpackningen, värmning i vanlig ugn eller i stekpanna. Detta är ju för att det är vad tillverkaren tycker blir godast och de metoder som de flesta är vana vid. Det är klart det går att mikra dem eller koka dem men jag föredrar stekt. Det man missar både vid kokning och mikrovågsvärmning (om man inte har mikro med grill i) är ju den goa maillardreaktionen som skapar den brunaktiga ytan och ger smaker som många gillar. För att den ska äga rum måste man upp i c:a 150 ºC

Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Brukar värma ibland men inte tillaga, dessutom försvinner det väl massa näring!
Det är inte mycket jag tillagar i mikron som inte har varit varmt innan, gröt kan hända ibland, det är rätt smidigt. Nej, det försvinner inte så mycket näring, faktiskt mindre än genom andra tillagningsmetoder.

Citat:
Ursprungligen postat av Acdeni
Det är en myt att näringen skulle försvinna. För vissa rätter är det tvärtom, eftersom tillagningstider förkortas.

I kastrull på spisen kokas endel vitaminer bort.
Precis! Den korta tiden minskar förlusten av vissa näringsämnen men jag tror att den stora fördelen näringsmässigt är att urlakningsförlusten är minimal till obefintlig. När man kokar grönsaker i vatten så löses en del näring upp i vattnet och hälls ut, det slipper man ju om man inte kokar i vatten.
Citera
2016-12-31, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acdeni
Det är en myt att näringen skulle försvinna. För vissa rätter är det tvärtom, eftersom tillagningstider förkortas.

I kastrull på spisen kokas endel vitaminer bort.
Det är både och. Mikrovågsugnen har den effekten att den värmer oerhört ojämnt - punktvis. Det i sin tur medför att vissa delar av maten når väldigt höga temperaturer som kan bryta ner näringsämne och denaturerar proteiner.
Det är av denna anledning som bröstmjölk inte bör värmas i mikro - för att den punktvisa uppvärmningen denaturerar proteinerna i de områdena vilket innebär lägre näringsvärde. Temperaturen jämnas visserligen ut när man skakar flaskan men det har i sig inget med näringen att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in