• 1
  • 2
2016-12-27, 17:58
Medlem
Varför står det ingenstans på förpackningen på t.ex fiskpinnar och potatisbullar att de kan tillagas i mikrovågsugnen?

Jag har gjort det ett par gånger och det var inte något särskillt problem, förutom att de var lite kletigare.
Citera
2016-12-27, 18:08
Medlem
zepofans avatar
Det står inget om brödrost eller öppen eld heller. Givetvis rekommenderar tillverkaren den tillagningsmetod som de anser vara bäst för deras produkt.
Citera
2016-12-27, 18:09
Medlem
Det rekommenderas väl aldrig att man ska laga maten direkt i micron. Vet inte varför men "micromat" har ju alltid haft dåligt rykte om att det inte är så bra. Själv kör jag typ alltid köttbullar och korv direkt i micron, funkar hur bra som helst.
Citera
2016-12-27, 18:33
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
Varför står det ingenstans på förpackningen på t.ex fiskpinnar och potatisbullar att de kan tillagas i mikrovågsugnen?

För att alla som fullgjort skolplikten i Sverige vet sådant ändå.
Citera
2016-12-27, 18:36
Medlem
Citat:

Jag har gjort det ett par gånger och det var inte något särskillt problem, förutom att de var lite kletigare.
Det fetmarkerade kanske kan vara en orsak för dig att fundera på. Sen får man ingen färg på maten i micron så som man får i en stekpanna.
Citera
2016-12-27, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiiimpaN
Det rekommenderas väl aldrig att man ska laga maten direkt i micron. Vet inte varför men "micromat" har ju alltid haft dåligt rykte om att det inte är så bra. Själv kör jag typ alltid köttbullar och korv direkt i micron, funkar hur bra som helst.

På vilket sätt har micromat dåligt rykte? Menar du färdiga rätter avsedda att värmas i micro?

Eller menar du att mat skulle bli mindre hälsosam i micron?
Citera
2016-12-27, 18:47
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
För att alla som fullgjort skolplikten i Sverige vet sådant ändå.
Rättning: Borde veta.Har man gått igenom 9 år i grundskola och tre år i gymnasiet med mössa på huvudet och lurar i öronen är det klart att sådant är gåtor.
Citera
2016-12-27, 18:58
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Det rekommenderas väl aldrig att man ska laga maten direkt i micron.

Det beror på vad det är man försöker tillaga.
Hamburgare gjorda från 2 dagar gammal blandfärs är nog inte det bästa att tillaga i en micro, men fiskpinnar och fiskbullar, som ju egentligen inte är något annat än industriframställd slask-sushi, torde inte vara några större problem. Det värsta den maten kan brytas ned till är formaldehyd, och det dör man inte av.

Citat:
Vet inte varför men "micromat" har ju alltid haft dåligt rykte om att det inte är så bra.

I vissa matvaror sägs det att mikrovågorna inte bara ruskar om vattnet i maten (vilket är det som gör den varm), utan även slår sönder en del andra molekylkedjor också, men jag har aldrig läst/hittat några närmre tekniska specifikationer om det så det får jag nog kalla för "folieargument" än så länge.
Citera
2016-12-27, 19:13
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:

För att det smakar äckligare om man tillagar det i micron kanske?
Inget tillverkaren rekommenderar.
Citera
2016-12-27, 19:16
Medlem
Brukar värma ibland men inte tillaga, dessutom försvinner det väl massa näring!
Citera
2016-12-27, 19:20
Medlem
Pallestroms avatar
Ja värma är en annan femma!
Citera
2016-12-27, 19:23
Medlem
Det är en myt att näringen skulle försvinna. För vissa rätter är det tvärtom, eftersom tillagningstider förkortas.

I kastrull på spisen kokas endel vitaminer bort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in