Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Allt fler medvetandefilosofer säger sig komma till slutsatsen att den klassiska fysiken inte medger ett icke-materiellt medvetande att interagera med hjärnans neuroner, då de senare bara låter sig påverkas av fysiska krafter.
Ja eftersom det verkar rimligt att tänka så. För att vara extra tydlig på den här punkten: Varför ska vi anta att något är sant när det inte finns bevis för det. Ergo: medvetandet har en fysisk förklaring.
Citat:
I nästa andetag drar de in kvantmekaniken som en ny öppning för att möjliggöra det omöjliga. Vågfunktionen för hela universum är konstant noll. Universum behöver medvetna observatörer för att vågfunktionen skall bli nollskild och bara själsliga medvetanden kan ha sådan kraft att vågfunktionen låter sig kollapsa.
Vilka är "de". Jag känner inte till några som tänker så.
Citat:
Jag har alltid föreställt mig den mänskliga observatören som metaforisk och att vilken tegelsten som helst kan observera lika bra som jag kan.
Kan du utveckla detta så att jag förstår dig, speciellt det här med en "tegelsten".
Citat:
Och de som envisats med att dra in kvantmekanik i medvetandefilosofin har jag avfärdat som okunniga i hur kvantmekaniken egentligen borde tolkas. Och även om de har rätt, hur skulle ett icke-materiellt medvetande kunna styra min hand bara genom att observera kvantmekaniska utfall?
Du borde ignorera det eftersom kvantfenomen existerar på en skala som är för liten för att påverka enskilda neuroner. Kom ihåg att kvantmekanikens effekter är statistiska och accumuleras. Det är en återvändsgränd.
Citat:
Därför blev jag minst sagt förvånad över följande intervju med Andrei Linde, som är en av Rysslands främsta kosmologer och en av inflationsteorins grundare, där Linde med sedvanlig kvantmekanisk argumentation öppnar för att medvetandet skulle vara det primära och materian det sekundära. Hur kan en expert på kvantmekanik komma till sådana slutsatser? Finns det något vett i det han säger?
Ja du är förvånad med rätta. Här är min tolkning av vad han säger:
Kvantmekaniken är probabilistisk på grundnivån, och sannolikheten för vad som helst blir mer fixerad när vi adderar mer massa. Sen tar han detta och begår en våldtäkt på logik. Han gör en massa virriga påståenden, alla perfekt resonabla som fysik, men ... jösses när du sätter ihop dem.
Ska vi betrakta universums vågfunktion minus dig (universums massa minus din massa enkelt uttryckt) en försumbar mängd för övrigt, som det som ger universum liv? Bara för dig! Vassego här säger han det:
https://youtu.be/Gc89m2SaOAc?t=4m40s
Det är ett enastående enfaldigt påstående. "Without me observing it all rest would be dead". Välkommen till solipsism. Du kan se att han inte ens själv tar det på allvar med glimtarna i ögat och leendena. Mannen som intervjuar, i fall du har missat det, har en youtube kanal med rejäla intervjuer med några av vår tids största tänkare. Yes .. han har tom med Nicklas Boström, eller Nick Bostrom som han kallar sig.
https://www.youtube.com/user/CloserToTruth1/videos
Gräv inte ner dig för mycket i Andrei Lindes virriga idéer. Han har vinglat ut på filosofiskt område utan kompass, utan karta, utan 2500 år av tänkande. Han tar de inte ens på allvar själv. Det är bara underhållning. Jag vet att du är klok nog att ignorera detta och det är bra att du exponerar den här videon för gruppen.
Om någon vill debattera djupare om dessa ideer så tar vi det vidare men till dess; det är mycket sällsynt att fysiker, matematiker och filosofer tänker så här.
Closer to truth, videokanalen jag länkade ovan, är utomordentligt pedagogisk och ger dussinvis med åsikter från fysiker/filosofer och matematiker/filosofer. Föreslår att alla som läser tråden kastar er in och lyssnar på exempelvis Lawrence Krauss, Nick Bostrom och Daniel Dennett ... det kommer säker fler tänkare. Ignorera Andrei Linde.